صادرات و واردات

سهم کالاهای مصرفی از واردات، فقط ۱۶ درصد

بر اساس این آمار در چهار ماهه نخست امسال ۱۴ میلیون و ۵۶۹ هزار تن کالای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مصرفی به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد و ۵۰۹ میلیون دلار به کشور وارد شده است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که به لحاظ وزنی، کالاهای واسطه‌ای ۷۱.۸ درصد، یعنی بیشترین سهم از کل واردات را به خود اختصاص داده‌اند. به طوری که در این مدت ۱۰ میلیون و ۴۷۲ هزار تن کالای واسطه‌ای به ارزش ۱۱ میلیارد و ۷۴۳ میلیون دلار به کشور وارد شده که نسبت به چهار ماهه اول سال قبل به لحاظ وزنی ۳۴.۸ و به لحاظ ارزشی ۶.۶ درصد رشد داشته است.

سهم کالاهاس سرمایه‌ای نیز در این مدت ۱۶ درصد بوده و در چهار ماهه نخست امسال یک میلیون و ۷۵۳ هزار تن کالای واسطه‌ای به ارزش ۱۷۵ میلیون دلار وارد شده است. وزن این نوع کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸.۲ درصد افزایش یافته، اما ارزش آن‌ها ۱۶.۸ درصد کاهش داشته است.

همچنین در این مدت دو میلیون و ۳۴۴ هزار تن کالای مصرفی به ارزش ۵۹۱ میلیون دلار به کشور وارد شده یعنی سهم کالاهای مصرفی از کل واردات ۱۶ درصد بوده است. وزن و ارزش کالاهای مصرفی وارد شده نیز نسبت به چهار ماهه اول سال قبل ۲۹ و ۳۴.۶ درصد افزایش یافته است.

گفتنی است که کالاهای واسطه‌ای مانند چوب در ایجاد دیگر کالاها استفاده می‌شود و بخشی از محصولات دیگر را تشکیل می‌دهند و از کالاهای سرمایه‌ای، مانند ماشین‌آلات، برای تولید دیگر کالاها استفاده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا