صنعت و معدن

سرگذشت کارخانه آزمایش مرودشت فارس از خصوصی‌سازی تا انحلال

با آغاز روند خصوصی سازی واحدهای صنعتی وابسته به دولت بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی مجموعه کارخانه های آزمایش نیز در اوایل دهه ۸۰ به بخش خصوصی واگذار شد که با این واگذاری، توقف چرخ های تولید این  واحد صنعتی کلید خورد.

حدود سال ۱۳۸۸ بود که این واحد صنعتی به حالت نیمه تعطیل درآمد و چند سال بعد نیز به طور کامل تعطیل شد.

زمانی که دولت تدبیر و امید روی کار آمد خبری از تولید در این کارخانه نبود و مدتها بود که فعالیتش متوقف بود و کارگران آن نیز در پی مطالبات خود بودند.

دولتمردان این دولت تلاش‌های زیادی برای راه اندازی مجدد این کارخانه انجام دادند اما چیزی از این میراث به جای مانده از دولت گذشته باقی نمانده بود.

به گفته مسئولان، همکاری نکردن مدیران فعلی مجموعه کارخانجات آزمایش با مسئولان دولتی در استان فارس جلوی رفع موانع برای فعالسازی مجدد این مجموعه را گرفت.

با این حال برخی افراد بدون اشاره به وضعیت گذشته کارخانه آزمایش در تلاش هستند تا تمام تقصیرات را گردن دولت تدبیر و امید بیندازند.

آزمایش پیش از دولت تدبیر و امید تعطیل شد
معاون استاندار فارس و فرماندار شهرستان مرودشت با بیان این که تعطیلی کارخانه آزمایش  مربوط به دولت تدبیر و امید نیست، گفت: این کارخانه در کیلومتر پنج جاده مرودشت _ تخت جمشید در سال ۱۳۵۰ توسط محسن آزمایش در زمینه تولید لوازم خانگی با حدود هزار و ۳۰۰ نفر پرسنل در مرودشت و هزار پرسنل در تهران تاسیس شد.
رهام پیکری در مصاحبه با ایرنا افزود: تولیدات کارخانه مذکور علاوه بر مصرف داخلی به هفت کشور آسیای میانه و افغانستان صادر می شد.
وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی کارخانه های صنعتی در اختیار سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت و در سال ۱۳۸۲ با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شد و در سال ۱۳۸۳ در بورس هلدینگ پیام که دارای ۱۷ کارخانه بود با مدیریت حسین داوودیان ۵۱ درصد سهام آن را خریداری و مابقی سهام نیز به سایر شرکا منتقل کردند.
فرماندار مرودشت گفت: پس از مدتی مسئولان کارخانه به بهانه ضرر و زیان اقدام به تعطیلی کارخانه کردند، ابتدا کارخانه تهران و سپس مرودشت تعطیل شد.

معوقات آزمایش از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است
پیکری افزود: در این سال ها به تدریج شروع به فروش ماشین آلات کردند و با مطلع شدن مسئولان شهرستانی درآمد حاصل از محل فروش ماشین آلات و قطعات و همچنین اجاره سالن ها بابت بدهی کارخانه به حساب تامین اجتماعی واریز شد که از محل درآمد مذکور حق و حقوق پرسنل به تدریج پرداخت شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون کارخانه مذکور بدهی به شهرداری و دارایی دارد و مسئولان کارخانه در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه ۹۷ بنا به آنچه در روزنامه رسمی منتشر شد اقدام به انحلال شرکت کردند و احمد شمشکی به عنوان مدیر تصفیه برای مدت ۲ سال انتخاب شد و در حال حاضر معوقات شرکت از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است.

سرمایه گذار برای آزمایش پیدا شد اما مدیران فعلی همکاری نکردند
معاون استاندار فارس و فرماندارویژه شهرستان مرودشت گفت:  از سال ۱۳۹۷ پیگیر جذب سرمایه گذاری برای فعال سازی مجموعه کارخانه آزمایش بودم و از چند سرمایه‌گذار دعوت کردم که این واحد صنعتی را بازدید کردند که در نهایت یکی از سرمایه گذاران پذیرفت تا در این مجموعه خط خودروسازی و خط تولید ادوات کشاورزی را راه اندازی کند.
وی ادامه داد: همچنین رایزنی هایی با مدیرعامل بانک ملت صورت گرفت و مشخص شد میزان مطالبات مجموعه آزمایش به بانک و دارایی حدود ۱۳۵ میلیارد تومان است.
پیکری اضافه کرد: پیگیر بدهی ها شدیم اما متاسفانه مجموعه مدیران آزمایش مانع ادامه کار شدند و گفتند خودمان می خواهیم مجموعه را احیا کنیم.
 

بدهی کارگران با فروش اموال آزمایش پرداخت شد
پیکری افزود: میزان بدهی به کارگران مجموعه آزمایش حدود پنج میلیارد تومان بوده که بسیاری از آن ها از حوزه قضایی رای داشتند و دستور توقیف و فروش اموال آزمایش صادر شده بود.
وی ادامه داد: مجموعه آزمایش نیز یکسری مزایده ها برگزار و اموال منقول و تاسیسات وابسته به اموال را فروختند و در حال حاضر مجموعه آزمایش عاری از هرگونه تاسیسات است.
معاون استاندار فارس گفت: از محل فروش این اموال بخشی از بدهی کارگران را پرداخت کردند.
پیکری افزود: بعد از اینکه ما پیگیر سرمایه گذاری بودیم مجموعه آزمایش در نامه ای به سازمان بازرسی نوشته بود فرماندار مرودشت به دنبال واگذاری مجموعه آزمایش بدون دخالت و اذن مدیریت آن است.

انبارداری مدیران آزمایش

وی ادامه داد: در چند جلسه شورای تامین شهرستان مرودشت از مدیران آزمایش دعوت کردیم و به جلسات رفع موانع تولید استان نیز دعوت شدند و قول دادند مجموعه را در قالب تولید جدید غیر از لوازم خانگی فعال کنیم.
وی اضافه کرد: به صراحت به مدیران آزمایش اعلام گردم شما تحت هیچ شرایطی این کار را انجام نمی دهید چرا که اگر قرار بود این کار را انجام دهید به دنبال انحلال نمی رفتید.
معاون استاندار فارس گفت: در نهایت نیز مدیران مجموعه تولید جدیدی را شروع نکردند و بخشی از انبارهای موجود این شرکت را اجاره دادند و در حال حاضر کار انبارداری در این مجموعه انجام می شود.
پیکری افزود: مجموعه آزمایش با مدیریت فعلی، هیچ نگاهی بر راه اندازی مجدد ندارند و به دنبال آن هستند تا به اشکال مختلف شهرستان یا استان را دور بزنند و کار خودشان را انجام دهند.
وی ادامه داد: حتی فروش مجموعه را با ۱۱۵ میلیارد تومان به مزایده گذاشتند که از طریق شورای تامین شهرستان جلوی مزایده را گرفتیم.

تعطیلی آزمایش ربطی به دولت تدبیر و امید ندارد
معاون استاندار فارس گفت: مجموعه آزمایش از ۱۵ سال پیش تعطیل شده و تعطیلی آن ربطی به دولت تدبیر و امید ندارد.
پیکری افزود: در دولت تدبیر و امید تلاش شد تا این مجموعه احیا شود اما مدیران آن همکاری نکردند.

چالش های آزمایش در دوران مدیریت دولتی
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: این مجموعه به دلیل دولتی بودن ابتدا نتوانست خودش را با نیاز بازار تطبیق دهد، همچنین در این مجموعه به دلیل دولتی بودن در ارتقای نیروی انسانی تلاشی نشده بود.
سید رضا ساداتی افزود: هم در بحث تحقیق و توسعه محصول و هم دربحث ارتقای نیروی انسانی در این مجموعه تلاشی نشده بود در حالی که می گویند سامسونگ با ۵۵۰ نفر اداره می شود اما کارخانه آزمایش با بیش از ۲ هزار نفر نیروی انسانی اداره می شد.
وی ادامه داد: تکنولوژی در این واحد صنعتی وارد نشد، نیروی انسانی مطابق با تولید و پوشش هزینه ها نبود و واردات مزید بر علت شد و همه این مباحث باعث شد این واحد صنعتی به رغم اینکه یک مجموعه شناخته شده بود، بازار را از دست بدهد.

در واگذاری آزمایش،  اهلیت سنجی صورت نگرفت
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: این‌مجموعه سپس به بخش خصوصی واگذار شد که به نظر من در بحث اهلیت سنجی اقدام لازم صورت نگرفت، کسی باید این کارخانه را می خرید که از دل صنعت باشد و می خواست این صنعت را ارتقا دهد اما این اتفاق رخ نداد.
ساداتی بیان کرد: مجموعه آزمایش پس از آنکه دولتی اداره و مصیبت ها و مسایل و مشکلاتی بر آن وارد شد، نقش مدیریت دولت در انتقال این کارخانه به بخش خصوصی به خوبی رخ نداد و همین موضوع باعث شد این مجموعه از بحث تولید خارج شود و امروز چیزی از آن باقی نماند.

سازمان صمت در پی احیای آزمایش 
وی ادامه داد: مجموعه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در تلاش است تا در مجموعه کارخانه آزمایش مرودشت، صنعتی متناسب شکل بگیرد.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: برای احیای مجموعه آزمایش، رایزنی های متعددی با سرمایه گذاران داخلی و خارجی و مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است.
ساداتی افزود: مهمترین مطالبه مردم منطقه و استان این است که این واحد صنعتی احیا شود و سرمایه گذاری در آن صورت بگیرد و ادامه حیات بدهد.

مرودشت در ۴۵ کیلومتری شمال شیراز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا