انرژی

سرمایه‌گذاری ۴۰هزارمیلیارد تومان در صنعت گاز با صرفه‌جویی در سوخت‌مایع

«حسن منتظرتربتی» در رویداد به همرسانی عرضه و تقاضای فناوری اقلام راهبردی و پرمصرف شیمیایی صنعت گاز، اظهار داشت: سال ۴۴ که پالایشگاه بیدبلند به عنوان اولین مرکز پالایشگاهی گاز شکل گرفت تقریبا تمامی کارها توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌شد و ما هم به عنوان بهره‌بردار در عرصه حضور داشتیم اما صنعت گاز یک صنعت رو به توسعه است.

وی با اشاره به پوشش ۹۰ درصدی گازرسانی در کشور، ادامه داد: علاوه بر توسعه، در راستای ایجاد اشتغال و خودکفایی نیز اقدامات خوبی در این صنعت انجام شده است.

وی افزود: اگرچه در شبکه توزیع، طراحی‌ها در ابتدا توسط شرکت‌های فرانسوی انجام می‌شد اما امروز تمامی اقلام توسعه به طور کامل در داخل کشور ساخته می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: از سال ۹۳ تا کنون از محل بند «ق» ۴۰ هزار میلیارد تومان کار انجام شد که عمده این رقم نیز کالا بوده است.

منتظرتربتی بیان داشت: در حوزه خط لوله اتفاقات خوبی افتاده، دو توربو کمپرسور در داخل کشور تولید می‌شود، تمام خط لوله و همچنین ورق نیز در داخل کشور در حال تولید است، در بخش پالایشگاهی نیز بسیاری از اقلام راهبردی در داخل کشور تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز از ۲۹ قلم کالای مورد نیاز صنعت تقریبا ۲۵ قلم در داخل کشور تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: شرکت گاز از چند مسیر اهداف خود را دنبال می‌کند. بخشی از نیاز از طریق موسسه های پژوهشی، تعدادی از طریق قرارداد ساخت اول و بخشی هم از مسیر انتقال فناوری تامین می‌شود.

منتظرتربتی با بیان اینکه باید شبکه تاب‌آور و پایداری داشته باشیم، خاطرنشان کرد: اگر قرار است ۸۵ درصد انرژی کشور را گاز تامین کند باید حداقل وابستگی به خارج از کشور داشته باشیم. باید به خودمان متکی بوده و نگرانی بابت تامین کالا نداشته باشیم که البته با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان این اتفاق افتاده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا