اقتصادکار و تعاون

سامانه هوشمند بخش تعاون چه مزایایی دارد؟

مدیرکل دفتر تعاونی‌های توزیعی وزارت کار راه اندازی سامانه جامع هوشمند تعاونی‌ها را موجب شفافیت عملکرد مدیران تعاونی دانست و ابراز امیدواری کرد از طریق این سامانه ضعف آمارگیری در بخش تعاون برطرف شود.

یعقوب رستمی در گفت‌وگو با ایسنا، با تشریح مزیتهای راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند تعاونی‌ها اظهار کرد: سیستم مدیریت هوشمند تعاونی‌ها به منظور شفاف‌سازی عملکرد مدیران تعاونی و عملکرد شرکتهای تعاونی با هدف مشارکت و نظارت بیشتر اعضای تعاونی‌ها راه اندازی شده و با پتانسیل‌های زیادی که دارد موجب شفافیت در عملکرد هیات مدیره در قالب نظارت اعضا می‌شود.

ثبت تعاونی بدون نیاز به مراجعه حضوری

وی افزود: در این سامانه علاوه بر نظارت بر شرکتهای تعاونی، اقدامات موثری جهت بهره‌مندی از خدمات تشکیل، نظارت و انحلال شرکتهای تعاونی در نظر گرفته شده که در این راستا کلیه اقدامات و روند تشکیل تعاونی به صورت آنلاین صورت می پذیرد به نحوی که متقاضیان بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات کل تعاون استانها تنها در قالب این سامانه می‌توانند کلیه مراحل ثبت تعاونی را انجام دهند.

به گفته رستمی، در بخش نظارت بر شرکتهای تعاونی این سامانه قابلیت ثبت و بارگذاری تمامی اقدامات تعاونی اعم از نام اعضا و مصوبات مجامع را دارد و از جمله امکانات این سامانه می‌توان به اطلاع رسانی امور مربوط به زمان برگزاری مجامع، مصوبات و اقداماتی که در قانون تعریف شده اشاره کرد.

شفافیت عملکرد مدیران تعاونی با سامانه هوشمند بخش تعاون

مدیرکل تعاونی‌های توزیعی وزارت کار تاکید کرد: راه‌اندازی سامانه به شفافیت بیشتر عملکرد مدیران تعاونی کمک می‌کند و ضمن رصد و پایش وضعیت تعاونی‌ها، زمینه سوء استفاده‌های احتمالی و تخلفات شرکتهای تعاونی را کاهش می‌دهد؛ از این رو انتظار داریم با راه‌اندازی این سامانه زمینه کسب اطلاعات عملکرد تعاونی‌ها و آمارگیری دقیق به وجود آمده و ضعف آمارگیری در بخش تعاون برطرف شود.

وی در عین حال با اشاره به فعالیت بیش از ۹۳ هزار تعاونی در کشور گفت: باتوجه به ویژگی‌های خاص و پتانسیل‌های بالای بخش تعاون، تقویت و توسعه تعاونی‌ها باید در دستور کار قرار گیرد و از ظرفیت بخش تعاون به بهترین شکل استفاده شود.

به گفته رستمی، در حال حاضر سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی پایین است در حالی که شبکه تعاونی‌ها در اقتصاد کشور نقش بسزایی دارند و نیازمند حمایت دولت هستند.

به گزارش ایسنا، سامانه هوشمند بخش تعاون به منظور شفاف‌سازی در بخش تعاون از مدتی قبل آغاز به کار کرده و اهداف نظارتی و حسابرسی را دنبال می‌کند. این سامانه گام بزرگی در جهت شفاف‌سازی حوزه تعاون به شمار می‌رود و موجب رصد فعالیتهای هیات مدیره و اعضای تعاونی‌ها می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا