اقتصادصنعت و معدن

رونق تولید از طریق بهبود فضای کسب و کار محقق می‌شود

معاون امور اقتصاد وزیر اقتصاد گفت: ساماندهی نظام مجوزدهی، پنجره واحد کسب و کار استانی، توانمندسازی بخش خصوصی، بهبود امتیاز و رتبه در شاخص‌های بین‌المللی و مقررات زدایی و جلوگیری از ایجاد مقررات مخل محیط کسب وکار، ۵ محور اصلی نقشه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار هستند.

مراسم رونمایی از نقشه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار و صدور یکپارچه مجوزهای صنفی از درگاه ملی مجوزهای کشور با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی و مسئولان و معاونین این وزارتخانه در حال برگزاری است.

در این مراسم دهقان دهنوی معاون امور اقتصاد وزیر اقتصاد با بیان اینکه برنامه این وزارتخانه امروز برای بهبود فضای کسب و کار نقشه راه عملیاتی رونمایی می‌شود، اظهار داشت:‌ رونق تولید از طریق بهبود این فضا محقق می‌شود.

بر اساس آمارها و پژوهش‌ها یک درصد بهبود در سهولت کسب و کار ۶ صدم درصد به رشد اقتصادی کشورها می‌افزاید.

وی با اشاره به ۵ محور اصلی نقشه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار تصریح کرد: ۱- ساماندهی نظام مجوزدهی۲- پنجره واحد کسب و کار استانی ۳- توانمندسازی بخش خصوصی ۴- بهبود امتیاز و رتبه در شاخص‌های بین‌المللی و ۵ – مقررات زدایی و جلوگیری از ایجاد مقررات مخل محیط کسب وکار از جمله این محورها هستند.

دهقان به تشریح وظایف و اعضای هیأت مقررات زدایی پرداخت و یادآور شد:‌ این هیأت با حضور اعضای دیگر قوا و بخش خصوصی تعاونی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برنامه بهبود کسب و کار گفت: برای فرایند کسب و کار از نقطه شروع یعنی مجوزها و استعلامات تا نقطه پایان به دنبال ایجاد یک پنجره واحد هستیم تا از این مسیر کار دنبال شود. بدین منظور ۲۰ تا ۳۰ کسب و کار پرتکرار در استان‌ها شناسایی و این پنجره راه‌اندازی می‌شود.

به گفته معاون امور اقتصاد وزیر اقتصاد به هم ریختگی وعدم یکپارچگی نظام مجوزدهی از بزرگترین آسیب‌های محیط کسب و کار است.قصد داریم برای هر مجوز کسب و کاری که صادر می‌شود شناسه ملی واحد در سراسر کشور ایجاد شده که امکان احراز و جلوگیری از هر گونه تقلب و جعل و سوء استفاده وجود نداشته باشد.

دهقان در مورد زیرسامانه‌های موجود محیط کسب و کار اشاره کرد وگفت: سامانه‌های سام (همکاری دستگاه‌ها) در صدور مجوز)، سامانه دادور (پاسخگویی به شکایات در ۷ روز)، سامانه یاور (پاسخگوی دستگاه اجرایی به مشاوره ثبت شده ظرف ۵ روز) سامانه نما (الزام مراجع صدور مجوز به اظهار دقیق عنوان و شرایط کسب وکار) فعال هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا