خودروصنعت و معدن

روند تولید خودروهای چینی در ایران معکوس است!

یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه مونتاژ خودرو مزیت اقتصادی برای کشور به همراه ندارد، گفت: در سطح جهانی تولید ابتدایی خودرو در کشور مادر و تولید انبوه در چین انجام می شود اما در ایران این فرایند کاملا برعکس است.

ابوالفضل خلخالی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: توسعه زنجیره تامین خودرو در داخل کشور یک هدف بسیار مناسب است و به نظر می رسد در شرایط فعلی همکاری قطعه ساز و مجموعه ساز ایرانی با شرکای بین‌المللی خروجی مناسبتری نسبت به جوینت شدن خودروساز دارد.

او افزود: با پیوستن قطعه ساز و مجموعه ساز ایرانی به همکاران بین المللی می توان به بازارهای صادراتی طرف خارجی دست پیدا کرد و از سوی دیگر کیفیت قطعات داخلی ارتقا می یابد که در توسعه و ساخت محصولات برند ملی تاثیر بسزایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اصلی ترین مشکلات خودروهای ملی نداشتن زنجیره تامین است و زمانی صنعت خودرو به مزیت اقتصادی کامل دست پیدا می کند که خودروهایی با برند ملی تولید شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: در سطح جهانی ایده، طرح، تولید ابتدایی و تست های نهایی در کشور مادر صورت می گیرد و تولید انبوه در کشور چین انجام می شود که در حال حاضر این مورد در ایران کاملا برعکس صورت می گیرد.

خلخالی گفت: باید به سمتی حرکت شود که تولید خودرو برای کشور ارزش افزوده و مزیت اقتصادی داشته باشد که با طراحی و تولید اولیه می توان به این مهم دست پیدا کرد و تولید انبوه محصولات دیگر کشورها همچون چین مزیت اقتصادی برای صنعت خودرو و اقتصاد کشور ندارد.

او بیان کرد: قیمت تمام شده محصولات در ایران به واسطه نبوده بهره وری بالا است و این موضوع عاملی شده تا شرکای خارجی آنچنان علاقه ای به صادرات محصولات تولید مشترک در ایران نداشته باشند و تنها به بازار داخلی ایران فکر کنند.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: با توجه به تفاسیر بیان شده پیشنهاد می شود به جای توجه به تولید و مونتاژ خودرو در زمینه زنجیره تامین سرمایه گذاری صورت گیرد، زیرا سرمایه گذاری بر زنجیره تامین عاملی خواهد بود تا محصولات داخلی بسیار با کیفیت در کشور تولید شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا