اقتصاداهم اخبارصادرات و وارداتکشاورزی و صنایع غذایی

روابط بانکی، بزرگترین مشکل صادرکنندگان

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در حال حاضر بزرگترین مشکل برای صادرکنندگان ما بانک هاست که در درجه اول باید آن را حل کنیم.

به گزارش ایسنا، مجتبی خسروتاج صبح امروز در همایش میز کشوری توسعه همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در هتل خورشید تابان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مهم‌ترین قدم برای توسعه روابط و اینکه جمهوری اسلامی بتواند شریک اول تجاری عراق باشد، موضوع بانک ها و پرداخت‌های مربوط به تجارت است که صادرکنندگان ما باید آن را دریافت کنند و باید این مشکل را در درجه اول حل کنیم.

وی ادامه داد: به دلیل سال‌های سختی که عراق پشت سر گذاشته، تولیدات آن‌ها با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده است. بنابراین حجم واردات از عراق به کشور ما بسیار ناچیز بوده و به حدود ۵۰ میلیون دلار می‌رسد.

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اما با این وجود ما طی این سه سال گذشته به طور متوسط بین ۶ تا ۶.۵ میلیارد دلار صادرات انجام داده ایم. مهم‌ترین بخش صادراتی ما صنایع غذایی و صنایع کشاورزی بوده است.

خسروتاج خاطرنشان کرد: بعد از صنایع غذایی و کشاورزی در بخش محصولات متکی به انرژی و مصالح ساختمانی صادرات خوبی را انجام داده‌ایم.

وی تاکید کرد: همچنین باید بگویم، عراق کشوری بوده که در تمامی ظرفیت‌هایی که ما در آن توان صادراتی داریم، خریدار محصولات ایرانی است.

‌خراسان رضوی ظرفیت خوبی در صادرات مواد غذایی به عراق دارد

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: میزان سهم صادرات ما به کشور عراق، در حوزه مواد غذایی ۱۵ درصد بوده که استان خراسان رضوی پتانسیل و ظرفیت خوبی در این حوزه داشته است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، مجتبی خسروتاج امروز در همایش میز کشوری توسعه همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در سالن همایش هتل تابان خورشید اظهار کرد: در این جلسه امیدواریم موانع روابط اقتصادی ایران با عراق بررسی و برطرف شود و با کمک آقای الموسوی، قائم مقام وزیر صنعت و تجارت عراق و همکارانشان قدمی در جهت رفع موانع و نیز راهیابی در جهت توسعه روابط برداریم.

وی با اشاره به اینکه ایران در رتبه سوم روابط تجاری با عراق قرار دارد، ادامه داد: چرا بایستی ایران شریک سوم تجاری عراق باشد؟ ما در کشور جمهوری عراق در سال ۲۰۱۶ میلادی، یعنی حدود یک سال پیش، نزدیک به ۳۴ میلیارد دلار صادرات داشتیم؛ سهم ترکیه در صادرات کالا به عراق نزدیک به ۲۲ درصد است که به عنوان جایگاه اول شناخته می شود. ۲۰ درصد از این سهم در اختیار کشور چین است و ایران با ۱۶.۱ درصد در جایگاه سوم قرار دارد. من و همکارانم تنها می‌توانیم بستر تجارت و تسهیلات آن را ایجاد کنیم و سعی کنیم بیشتر در بعد تسهیل‌سازی حرکت کنیم اما کار اصلی در دست فعالان اقتصادی کشور است.

خسروتاج با بیان اینکه امیدواریم با این جلسه از جایگاه سوم در روابط تجاری با عراق به جایگاه اول برسیم، تصریح کرد: مرز ما با عراق حدود ۱۲۰۰ کیلومتر است و به همین دلیل می‌توانیم روابط خود را با کشور جمهوری عراق توسعه دهیم. سهم صادرات کشور امارات به عراق با ۱۴ درصد، ایالات متحده آمریکا با ۵ درصد، کره‌جنوبی با ۴ درصد و سایر کشورها با ۲ درصد در رتبه های پس از ما قرار دارند.

رییس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه استان خراسان رضوی در سال گذشته بیش از ۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته است، خاطرنشان کرد: امیدواریم استان خراسان رضوی با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به رقم ۳ میلیارد دلار صادرات در سال برسد. ترکیب صادرات به کشور عراق به صورتی است که بالاترین سهم صادرات ما در حوزه صنایع مواد غذایی است.

وی افزود: طی ۳ سال گذشته، سهم صادرات ما بین ۶ تا ۶.۵ میلیارد دلار بوده است؛ بنابراین نیازمند توسعه صادرات خود هستیم. میزان سهم صادرات ما به کشور عراق، در حوزه مواد غذایی ۱۵ درصد بوده که استان خراسان رضوی پتانسیل و ظرفیت خوبی در این حوزه داشته است.

خسروتاج با اشاره به اینکه روشی که در تجارت با کشور جمهوری عراق داریم، روش مورد قبولی نیست، عنوان کرد: این روش راه کشور عراق ایران قبول نیست. باید جاده های مناسب برای زائرین و همچنین برای باربری بین دو کشور ایجاد شود. مشکلاتی دیگر نظیر میزان باربری در ایران و عراق نیز وجود دارد. در بخش بانکی مدت هاست که از ارز خارجی، یعنی دلار، در کشور عراق استفاده می‌شود. اینکه ما بخواهیم برای روابط اقتصادی با این کشور از صرافی استفاده کنیم، روش درستی نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا