بانک، بیمه و بورس

رشد ۲۵ درصدی حجم و ۸ درصدی ارزش معاملات بورس کالا

به گزارش روز شنبه از پایگاه خبری بورس کالا، در هفته اخیر در تالار محصولات صنعتی و معدنی ۶۶۴ هزار و ۱۷۶ تن انواع کالا به ارزش ۵۵ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال معامله شد.

در این تالار ۲۵۹ هزار و ۹۱۴ تن فولاد، ۷۶۰ تن مس، یک هزار و ۳۱۵ تن آلومینیوم، ۲۷ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۷۸ هزار و ۴۴۰ تن روی،۳۰۶ هزار و ۷۲۰ تن سیمان، ۱۰ کیلوگرم شمش طلا، ۷ هزار تن آهن اسفنجی و ۱۰ هزار تن سنگ آهن معامله شد.

همچنین در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، ۳۶۴ هزار و ۲۶۲ تن انواع کالا به ارزش ۴۴ هزار و ۳۰۸ میلیارد ریال به فروش رسید.

در این تالار ۸۷ هزار و ۵۰۰ تن وکیوم باتوم، ۱۳۴ هزار و ۳۰۴ تن قیر، ۹۴ هزار و ۷۸۳ تن مواد پلیمری، ۳۶ هزار و ۹۱۳ تن مواد شیمیایی، ۸ هزار تن لوب کات، ۳ هزار و ۴۲۰ تن روغن پایه و اسلاک واکس،۱۱۰ تن آرگون و یک هزار و ۳۰۰ تن گوگرد و ۴۰۵ تن عایق رطوبتی معامله شد.

همچنین ۲۱۳۳ تن کالا هم در بازار فرعی بورس کالای ایران به فروش رسید.

بررسی عملکرد بورس کالای ایران در سال ۹۹ بیانگر آن است که با وجود همه سختی‌های اقتصادی در این سال و سایه برخی چالش‌ها از جمله قیمت‌گذاری دستوری در چند برهه زمانی اما اقدامات توسعه‌ای مهمی در این بازار رقم خورده است.

در کنار فعالیت‌های موفقیت آمیز بورس کالا در سال ۹۹، مهمترین چالش تهدیدکننده بورس کالا در سال جاری، موضوع مطرح شده از سوی وزارت صنعت در زمینه قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی در بورس کالا بود که با مخالفت‌های زیادی از سوی مسوولان همراه بود، در نهایت این موضوع با صحبت‌های مطرح شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر اقتصاد و دارایی و مخالفت آنها با قیمت‌گذاری دستوری بار دیگر به باد فراموشی سپرده شد و به مرحله اجرا نرسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا