راه و مسکنصنعت و معدن

رشد ۱۴.۴ درصدی تولید سیمان در ۶ ماهه اول سال ۹۹

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، جداول آماری وزارت صنعت، معدن وتجارت گویای تولید ۳۱ میلیون و ۱۵۳.۵ هزار تنی سیمان در نیمه نخست پارسال بود.

شهریور امسال تولید سیمان کشور به رقم ۶ میلیون و ۵۸ هزار تن رسید و در مقایسه با مرداد ماه با رقم ۶ میلیون و ۳۹۷.۸ هزار تن کاهش ۵.۳ درصدی دارد. 

صنعت سیمان ایران پیشینه بیش از هشت دهه فعالیت را در کارنامه خود دارد، اما بررسی ۹۶ خط تولید فعال در ۷۴ کارخانه سیمان کشور نشان می دهد که نزدیک به نیمی از خطوط مزبور عمر کمتر از ۱۰ سال دارد، بنابراین بهره برداری از واحد های جدید موجب افزایش سهم خطوط تازه در این بخش خواهد شد.

به گزارش ایرنا، برابر آمار تولید ۵۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ می توان نتیجه گرفت که نزدیک به ۶۲ درصد از ظرفیت ۸۵ میلیون تنی کارخانه های سیمان فعال بودند، انتظار می رود با تخصیص بودجه عمرانی مناسب و بازسازی و نوسازی خانه های شهری و روستایی تخریب شده ناشی از سوانح طبیعی، به ویژه سیل در اواخر سال ۹۷ و ۹۸، میزان تقاضا برای سیمان افزایش یابد.

براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت،پیش بینی شد سال ۱۳۹۸ به میزان دو میلیون تن ظرفیت جدید در بخش سیمان مورد بهره برداری قرار گیرد که با احتساب ظرفیت ۸۶ میلیون تنی در سال ۲۰۱۸ ، انتظار می رود پارسال به ظرفیت نزدیک به ۹۰ میلیون تنی دست یافتیم.

ظرفیت تولید سیمان کشور ۸۵ میلیون تن و میزان نیاز داخلی ۶۵ میلیون تن است. ایران اکنون در بین هفت کشور بزرگ تولید کننده سیمان جهان محسوب می شود.

کارشناسان معتقدند: تناسب نداشتن در تأمین نهاده‌های تولید به دلیل تحریم، مازاد عرضه و تناسب نداشتن تقاضا به دلیل افزایش کارخانه های سیمان، بروز کووید ۱۹ و تبعات ناشی ازآن و مباحث مرتبط با حمل نقل از جمله چالش‌های پیش روی صنعت سیمان است.

گمرک ایران در شهریورماه امسال اعلام کرد: کشورمان در پنج ماه نخست امسال اقدام به صادرات پنج میلیون و۸۴۷ هزارو ۲۰۱ تن سیمان به ارزش بیش از ۱۲۷ میلیون و ۹۹۰.۹ دلار انواع سیمان به ۲۸ کشور جهان کرد.

کشورهای هندوستان، افغانستان، روسیه، عراق، قطر، کنیا، کویت، سریلانکا، پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، بنگلادش، چین، عمان از جمله مقاصد صادراتی بودند.

 عراق، کویت و افغانستان بیشترین میزان واردات سیمان ایران را به خود اختصاص دادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا