صنعت و معدن

رشد تولید ۲۰ محصول صنعتی و معدنی تا پایان مهرماه ۱۴۰۰

به گزارش روز پنجشنبه ، تا پایان مهر ماه امسال شاهد هستیم که از مجموع ۳۵ محصول منتخب صنعتی و معدنی که همه روزه بررسی و پایش می‌شوند، ۲۰ محصول با رشد تولید مواجه شدند. کارشناسان و متخصصان امر تحقق رشد در بخش صنعت و معدن را حاکی از افزایش علاقه‌مندی جامعه به سرمایه‌گذاری و حفاظت از ظرفیت‌های تولید توصیف می‌کنند.

برپایه آمارهای رسمی منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، در این مدت بیشترین آمار رشد تولید مربوط به ردیف محصولات «کامیون، کامیونت و کشنده» با ۶۴.۴ درصد، «روغن ساخته شده نباتی» با ۴۱.۳ درصد، «ماشین لباس‌شویی» با ۲۹.۹ درصد، «شمش آلومینیوم» با ۲۶.۷ درصد، «شیشه جام» با ۲۳ درصد و دوده با ۲۰.۴ درصد بوده است.

در ادامه نگاهی گذرا به وضعیت تولید محصولات منتخب صنعتی و معدنی در هفت ماهه ۱۴۰۰ می‌اندازیم.

کامیونت، کامیون و کشنده، صدرنشین رشد تولیدات

بر اساس این گزارش، تا پایان مهر ماه امسال تولید انواع خودروی سواری در کشور با رشد ۱.۴ درصدی به ۵۰۷ هزار و ۳۰۰ دستگاه رسید. این رشد در بخش اتوبوس، مینی‌بوس و ون ۱۲.۵ درصد بود و به یک‌هزار و ۱۳۶ دستگاه رسید.

در بخش کامیون، کامیونت و کشنده نیز با ثبت رشد چشمگیر ۶۴.۴ درصدی، چهار هزار و ۹۵۷ دستگاه از این خودروها تولید شد، با این حال خودروسازان در بخش وانت ۱۱.۸ درصد افت عملکرد داشتند و ۴۱ هزار و ۲۵۴ دستگاه وانت تولید کردند.

در بخش خودروهای کشاورزی نیز کارخانجات داخلی ۱۱ هزار و ۲۵۷ دستگاه تراکتور (افت یک دهم درصدی) و ۳۹۴ دستگاه کمباین (رشد ۱۳.۵ درصدی) تولید کردند.

تولید لوازم‌خانگی

بررسی آمار عملکرد تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در بخش لوازم‌خانگی بزرگ از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه حاکی از رشد تولید ماشین لباس‌شویی و یخچال و فریزر و افت تولید تلویزیون در هم‌سنجی با پارسال است.

کارخانجات تولیدکننده لوازم‌خانگی موفق شدند در هفت ماهه امسال بیش از ۷۹۰ هزار و ۳۰۰ دستگاه ماشین لباس‌شویی تولید کنند. آماری که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ رشد ۲۹.۹ درصدی نشان می‌دهد.

در بخش یخچال و فریزر نیز رشد را شاهد بودیم، به‌طوری که مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت یک میلیون و ۲۴۶ هزار و ۱۰۰ دستگاه از آنها تولید شد که ۷.۵ درصد بیش از تولید مدت مشابه سال گذشته (یک میلیون و ۱۵۸ هزار و ۶۰۰ دستگاه) ‌است.

با این حال، در بخش تلویزیون شاهد کاهش تولید کارخانجات و شرکت‌های داخلی بودیم.

در مدت یاد شده ۶۴۹ هزار و ۹۰۰ دستگاه انواع تلویزیون در کشور تولید شد که ۱۱.۲ درصد کمتر از آمار مدت مشابه سال گذشته است.

رشد تولید محصولات پتروشیمی

برپایه این گزارش، تا پایان مهرماه امسال تولید روغن ساخته شده نباتی با رشد ۴۱.۳ درصدی به یک میلیون و ۱۷۸ هزار و ۸۰۰ تن رسید. تولید نئوپان رشد ۸.۵ درصدی ثبت کرد و به ۵۱۰ هزار و ۷۰۰ مترمکعب افزایش یافت.

همچنین تولید روغن صنعتی و موتور تصفیه اول رشد ۱.۱۴ درصدی تجربه کرد و به ۳۸۸ هزار و ۱۰۰ تن رسید. در این مدت ۹۵ هزار و ۶۰۰ تن دوده (رشد ۲۰.۴ درصدی)، ‌ ۳۶.۸ میلیون تن محصولات پتروشیمی (رشد ۳.۴ درصدی)، ۱۷۲ هزار و ۸۰۰ تن نخ فیلامنت پلی استر (رشد ۱۵.۱ درصدی)، ۱۱۲ هزار و ۴۰۰ تن الیاف پلی‌استر (رشد ۱.۲ درصدی)، ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار فوت مربع چرم (رشد ۱۲.۳ درصدی) و ۷۴ میلیون و ۲۰۰ هزار زوج انواع پاپوش و کفش (رشد ناچیز یک دهم درصدی) تولید شد.

از دیگر محصولات صنعتی که در هفت ماهه سال ۱۴۰۰ با افت تولید مواجه شدند می‌توان به پودر شوینده با ۳۲۵ هزار و ۱۰۰ تن تولید (کاهش ۱۲.۶ درصدی)، ۱۴۷ هزار و ۵۰۰ تن لاستیک خودرو (کاهش ۵.۲ درصدی)، ‌۸۵۳ هزار و ۵۰۰ متر مکعب فیبر (کاهش ۵.۹ درصدی)، ۱۳ هزار و ۹۰۰ تن سموم دفع آفات نباتی (افت ۳۳.۷ درصدی)،‌ یک‌هزار و ۴۰۰ تن الیاف اکریلیک (کاهش ۴۶.۹ درصدی)، ۱۳۶ هزار و ۲۰۰ تن نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی (افت ۱۲ درصدی)، و سه‌میلیون و ۷۵۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه الکتروموتور (افت ۲۵.۷ درصدی) قابل اشاره است.

رشد تولید ۵ محصول بخش معدن

بر اساس این گزارش، از بین ۱۰ محصول منتخب بخش معدن و صنایع معدنی، پنج محصول رشد و پنج محصول دیگر افت تولید داشتند که جمله مهمترین آنها کاهش تولید سیمان و فولاد قابل اشاره است.

شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی کشور در هفت‌ ماهه امسال ۱۵ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۹۰۰ تن فولاد خام تولید کردند. این آمار در هم‌سنجی با پارسال افت ۴.۹ درصدی نشان می دهد.

واکاوی آمارهای رسمی منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی کشور از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه ۱۴ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۶۰۰ تن محصولات فولادی تولید کردند که حاکی از افت ۸.۱ درصدی است.

در بخش کاتد مس آمارها در مقایسه با پارسال افزایش نشان می‌دهد و کارخانجات موفق به تولید ۱۷۶ هزار و ۳۰۰ تن از این محصول شدند که حاکی از رشد ۴.۴ درصدی است.

بیشترین میزان رشد تولید محصولات بخش معدن و صنایع معدنی نیز در این مدت برای شمش آلومینیوم با ۲۶.۷ درصد رقم خورد و چهار شرکت بزرگ داخلی ۳۱۲ هزار تن از این محصول تولید کردند.

سیمان دیگر محصول بخش معدن و صنایع معدنی است که هفت ماهه امسال را کاهشی پشت سر گذاشت. به‌طوری که کارخانجات سیمان توانستند ۳۸ میلیون و ۴۸ هزار و ۸۰۰ تن از این محصول تولید کنند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۹.۱ درصدی نشان می‌دهد.

در تولید آلومینا و کنسانتره زغال‌سنگ نیز کاهش تولید را شاهد بودیم، چنان‌چه تنها تولیدکننده پودر آلومینا در کشور با تولید ۱۳۶ هزار و ۵۰۰ تن محصول، افت ۲ درصدی ثبت کرد.

همچنین در تولید کنسانتره زغال‌سنگ کاهش ۱۱.۳ درصدی ثبت شد و شرکت‌ها ۸۱۵ هزار و ۸۰۰ هزار تن از این محصول تولید کردند.

برپایه این گزارش، کارخانجات داخلی تا پایان مهر ماه امسال ۷۷۶ هزار و ۴۰۰ تن شیشه جام (رشد ۲۳ درصدی)، ۴۲۴ هزار تن ظروف شیشه‌ای (رشد هشت دهم درصدی) و ۳۵ هزار و ۲۰۰ تن ظروف چینی (رشد ۱۴.۵ درصدی) تولید کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا