انرژی

رشد بی سابقه مصرف برق در دوماه اخیر

“محمدحسن متولی زاده ” روز پنجشنبه درششمین مانور فراگیربرق در محل مرکز پایش صنعت برق در جمع خبرنگاران افزود: وقوع خشکسالی و کاهش بارش ها در سال آبی جاری (مهر۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) سبب افزایش مصرف برق طی دو ماه اخیر شده است.

وی ادامه داد: خشکسالی سبب زودتر وارد مدار شدن چاه های کشاورزی از یک طرف و افزایش دمای هوا سبب زودتر وارد مدار شدن وسایل سرمایشی از طرف دیگر شده که همین عوامل رشد ۲۰ درصدی مصرف برق را رقم زده است.

متولی زاده خاطرنشان کرد: امسال با پدیده جدیدی به نام استخراج خانگی رمز ارز روبرو شده ایم که به صورت غیر مجاز از برق استفاده کرده و مصرف را بالاتر برده است.

مدیرعامل توانیر گفت: همزمان با این موضوع وبه دلیل کاهش بارش، موجودی آب سدها کاهش یافته که همین امر سبب کم شدن ۵۰ درصدی تولیدبرق از نیروگاه های برق آبی شده است.

وی ادامه داد: همه این عوامل سبب برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضای برق شده بنابراین از مردم درخواست کرده ایم امسال زودتر همکاری خود با صنعت برق را انجام داده و مدیریت مصرف داشته باشند.

متولی زاده به برگزاری مانور امروز که هدف عمده آن شناسایی و برخورد با رمز ارزها است اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: شرکت های برق سراسر کشور امروز فعالیت شناسایی این مراکز غیرمجاز را با جدیت آغاز و دنبال خواهند کرد.

مدیرعامل توانیر گفت: استخراج کنندگان قانونی رمزارز این روزها با هماهنگی نسبت به خاموش کردن دستگاه های خود اقدام می کنند اما تعدادی هم هستند که به صورت غیرقانونی فعالیت دارند.

‌وی افزود: این مراکز و افراد به دلیل مصرف غیرمجاز برق علاوه بر افزایش میزان مصرف برق در کشور خسارت به شبکه های برق و مردم وارد می کنند.

متولی زاده ادامه داد: تلاش براین است این مراکز فعالیت خود را قانونی کنند اما اگر به روند غیر مجاز ادامه دهند باشناسایی ضمن برخورد قانونی نسبت به جمع آوری دستگاه های آنان اقدام شده و نیز خساراتی که وارد کرده اند از آنان دریافت خواهد شد.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان ساخت: توصیه می کنیم این مراکز فعالیت خود را در چارچوب قانون آورند تا متحمل ضرر و زیان نشوند.

وی به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضای برق را مختص به کشورمان ندانست و افزود: بسیاری از کشورها با این پدیده روبرو می شوند که برخی از مردم برای همکاری در مدیریت مصرف کمک می گیرند و برخی با روش های دیگر تعادل برقرار می کنند.

متولی زاده ادامه داد: ما علاوه بر دعوت از مردم برای رعایت مصرف از صنایع بزرگ با اختصاص پاداش دعوت به همکاری کرده تا تعادل عرضه و تقاضا برقرارشود.

مدیرعامل توانیر گفت: پارسال ۲۹۰ هزار مشترک بزرگ با صنعت برق همکاری کردند و امسال نیز تاکنون ۳۵۰ هزار مشترک بزرگ همکاری خود را آغاز کرده اند.

وی ادامه داد: بحث اعمال مدیریت مصرف در اداره ها نیز امسال با جدیت بیشتر دنبال شده به گونه ای که خود صنعت برق و وزارت نیرو در این زمینه پیشقدم شده و در مناطق معتدل استفاده از وسایل سرمایشی با محدودیت انجام می شود.

متولی زاده افزود: در مناطق گرم نیز این اداره ها باید درجه وسایل سرمایش را روی ۲۶ درجه تنظیم کنند و سایر دستگاه های اجرایی نیز باید مصرف خود را تا ۵۰ درصد کاهش دهند.

مدیرعامل توانیر گفت: امسال تاکنون حدود ۵ هزار مگاوات عدم تعادل در عرضه و تقاضای برق داشته ایم که تلاش می شود با همراهی همگانی جبران شود.

پیشتر مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: استخراج هر واحد رمزارز ۳۰۰ تن گازگلخانه‌ای تولید می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا