اقتصاداقتصاد بین المللبازارتجارت

راه دور زدن تحریم‌های آمریکا از چین می‌گذرد

روزنامه هندو نوشت تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران می‌تواند بر استفاده از دلار در سراسر جهان اثر بگذارد.
به گزارش تولید آنلاین، این روزنامه هندی با اشاره به سخنان هایکو ماس- وزیر خارجه آلمان برای ایجاد یک سیستم پرداخت فرامرزی مشابه سوئیفت برای تداوم انجام مبادلات تجاری و مالی با ایران نوشت که چین گزینه مناسب‌تری از اروپا برای ایجاد چنین سیستمی است.

اتحادیه اروپا از شرکت‌های خود می‌خواهد که تحریم‌های آمریکا را نادیده بگیرند اما آمریکا اخیرا به منظور کاهش دسترسی ایران به نظام مالی جهانی فشارهایی به کشورهای اروپایی برای قطع دسترسی ایران به سیستم سوئیفت آورده است که مهم‌ترین سیستم پرداخت مالی بین‌المللی حال حاضر جهان است. از آنجا که حفظ کانال‌های بانکی برای زنده نگه داشتن برجام ضروری است باید گزینه جایگزین سوئیفت مد نظر طرفین باشد، اما پیدا کردن بانکی که حاضر به قرار دادن خود در معرض خطر تحریم واشنگتن باشد چندان آسان نیست.

به گفته هیندو، چین احتمالا موفقیت بیشتری در ایجاد کانال‌های مالی و بانکی با ایران خواهد داشت. ۶۰ درصد تراکنش‌های صورت گرفته در سوئیفت به دلار است، اما این مهم به این دلیل است که دلار در حال حاضر بیشترین قدرت نقدشوندگی را در بین ارزهای جهانی دارد نه خود آمریکا. چین که در حال حاضر دومین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می شود می‌تواند بیش از سایر کشورها در ایجاد یک سیستم انتقال پولی موفق باشد و به نظر می‌رسد متقاعد کردن هند و چین نیز برای پیوستن به چنین سیستمی خیلی سخت نباشد.

در عین حال چین برای تحقق چنین هدفی باید قدرت نقدشوندگی یوان را افزایش دهد و از بروز نوسانات شدید در بازارهای مالی خود بکاهد. یکی دیگر از زمینه‌های برتری چین به اروپایی در توانایی بیشتر چین برای دراختیار داشتن تکنولوژی لازم برای این کار بدون وابستگی به شرکت‌های آمریکایی است. تا زمانی که آمریکا به سو استفاده از موقعیت خود در نظام مالی جهان ادامه می‌دهد نباید هیچ چیزی کشورهای جهان را از ایجاد سیستم‌های پرداختی جدید باز دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا