تجارت

راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در ترکیه برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی

به گزارش روز چهارشنبه از سازمان توسعه تجارت، «علیرضا پیمان پاک» با بیان اینکه تاسیس مرکز تجاری در استانبول فرصت مناسبی برای صادرکنندگان ایرانی جهت بازاریابی و افزایش سهم ایران در این بازار فراهم کرده است، اظهار داشت: بهره گیری مناسب از این فرصت در نهایت منجر به توسعه صادرات غیرنفتی و نیل به اهداف از پیش تعیین شده در جهت توسعه صادرات غیر نفتی می شود.

وی حمایت از ایجاد و توسعه مراکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را از اولویت‌های سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد و افزود: در این مراکز تجاری، ضمن ارائه خدمات مشاوره ای به تجار و صادرکنندگان ایرانی، نمایشگاه‌های دائمی محصولات و کالاهای ایرانی با از اخذ مجوزهای لازم برگزار شده و سازمان توسعه تجارت ایران از آنها حمایت می کند.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، افزایش صادرات کشور را نیازمند حمایت‌های لجستیکی و خدماتی دانست و تاکید کرد: بر اساس تفاهمنامه منعقد شده با یکی از بانک‌های کشور، تلاش می‌کنیم تا نسبت به برگزاری دوره های آموزشی تخصصی صادرات به ترکیه و همچنین اعزام هیات‌های تجاری، بازاریابی به مرکز تجاری استانبول اقدام شود.

پیمان پاک از دیگر برنامه های مرکز تجاری جمهوری اسلامی کشور در استانبول را زمینه سازی حضور بنگاه‌های تجاری ایرانی در رویدادهای تجاری بین المللی این کشور و کشورهای اروپایی عنوان و خاطر نشان کرد: نقل و انتقال وجوه صادراتی تجار و ارائه مطلوب خدمات بانکی با همکاری بانک‌های ایرانی، امکان پذیر خواهد شد.

وی تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت ایران با توجه به وظایف و مسوولیت‌های سازمانی خود و در چارچوب مقررات موجود و در صورت ابلاغ و تخصیص بودجه مشوق، نسبت به پرداخت مشوق های صادراتی برای تامین بخشی از هزینه های راه اندازی مراکز تجاری از جمله هزینه های اجاره مرکز، تجهیزات اداری، ارائه خدمات مشاوره‌ای، برگزاری کارگاه های آموزشی، برپایی نمایشگاه های دائمی و موقت و دیگر موارد مرتبط اقدام خواهد کرد.

بر اساس آخرین اعلام گمرک، تجارت خارجی ایران در نیمه نخست سال جاری به ۷۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۵ میلیارد دلار رسید که سهم صادرات ۶۰ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود.

سهم ترکیه از صادرات ایران در نیمه نخست سال جاری هفت میلیون و ۲۱۴ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۳۰۸ میلیون دلار و واردات ۲ میلیون و ۱۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۴۳۵ میلیون دلار بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا