اقتصادبازارخودروصنعت و معدن

دلالان قیمت لاستیک را با فرصت طلبی افزایش دادند

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: تایرسازان در ماه های گذشته افزایش قیمت جدیدی نداشتند و آنچه در بازار مشاهده می شود، ناشی از فرصت طلبی دلالان و واسطه هاست.
به گزارش تولید آنلاین، «مصطفی تنها»  افزود: براساس شرایط کنونی افزایش قیمت ها با کاهش مشتریان شرکت های تولیدکننده، ضرر تولیدکنندگان را به دنبال داشته است.
به گفته این سخنگو، انجمن صنعت تایر به تمامی اعضای خود ابلاغ کرده که حق فروش با قیمت های بالاتر از نرخ مصوب را ندارند و هرگونه تخطی از این موضوع، فسخ قرارداد آن نمایندگی را به دنبال خواهد داشت.
تنها تاکید کرد: نظارت بر قیمت ها بر عهده نهادها و ارگان های مسئول است و انتظار می رود عملکرد بهتری در این زمینه از آنها مشاهده شود، زیرا امروز حاشیه قیمت بالایی را در بازار دیده می شود.
به گفته وی، اعضای این انجمن در شمار تولیدکنندگان قرار دارند و اینکه بتوانند در شرایط کنونی مواد اولیه مورد نیاز این صنعت را به موقع تامین کنند تا روند تولید لاستیک تداوم پیدا کند، اقدام درخور محسوب می شود.

** افزایش ۴ درصدی تولید تا پایان مرداد
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران خاطرنشان کرد: مشکلات و سختی های زیادی بویژه در ارتباط با مسائل ارزی داشتیم، اما با وجود این در پنج ماه نخست امسال در همسنجی با پارسال چهار درصد افزایش تولید در صنعت تایر به ثبت رسید.
وی اضافه کرد: برای تامین مواد اولیه مورد نیاز هر روز مشکلات جدیدی به وجود می آید و «ثبات مقررات ارزی» می تواند اصلی ترین عامل در به ثبات رسیدن این بازار باشد.
تنها یادآور شد: ماه های گذشته برخی تصمیم گیری ها نادرست از جمله اعطای دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات تایرهای سنگین انجام شد، اما نبودن مواد اولیه مورد نیاز این تایرها در فهرست ارز بگیران، به مشکلی فراروی تولید آن تبدیل شده بود که در نهایت اصلاح شد.

** افزایش ۲.۵ برابری قیمت مواد اولیه داخلی
وی گفت: هفته های گذشته تخصیص ارز رسمی برای ورود مواد اولیه مورد نیاز مصوب شد، اما برخی مواد اولیه داخلی همچون نخ تایر، دوده و مواد شیمیایی با ارز بازار آزاد محاسبه می شوند که افزایش ۲ تا ۲.۵ برابری قیمت این مواد را به دنبال داشته است.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران اضافه کرد: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت لاستیک تولیدشده را بر مبنای ارز سه هزار و ۸۰۰ تومانی و برپایه آخرین قیمت های تمام شده پارسال تعیین کرده است.
وی اظهار داشت: قیمت مواد اولیه در بازار هر روز در حال تغییر است، اما متوسط افزایش قیمت لاستیک در مقایسه با پارسال فقط ۳.۶ درصد بود.
لاستیک های تولید داخل برخلاف سایر اقلام مصرفی بازار در چند سال گذشته با قیمتی ثابت عرضه شده بود، اما در ماه گذشته و با توجه به افزایش قیمت دلار و نیاز به واردات فرآورده های پتروشیمی و سایر نهاده های وارداتی، قیمت این محصولات نیز اندکی افزایش را در بازار تجربه کرد.
به گفته سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران، از پارسال با افزایش قیمت ارز، تخفیف های تولیدکنندگان به خریداران عمده قطع شده و افزایش قیمت تایر مربوط به عاملان فروش است.
آمارهای منتشر شده نشان می دهد، سالیانه ۳۵۰ هزار تن تایر در کشور مصرف می شود که ۲۵۰ هزار تن آن تولید داخل است، عمده واردات تایر از چین، هند، اندونزی و کره جنوبی صورت می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا