اقتصاداهم اخباربانک، بیمه و بورس

دارندگان سکه‌های پیش‌فروشی بخوانند/ اوراق سکه قابل معامله می‌شود

معاون بانک مرکزی با تشریح جزییات بهادارکردن اوراق پیش فروش سکه سررسیدهای تا دوساله سکه، گفت: اوراق در بازار سرمایه قابل خرید و فروش شد.

به گزارش تولیدآنلاین، پیمان قربانی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به رشد ١٢.۵درصدی اقتصاد در سال ٩۵با احتساب نفت گفت: در سال ٩۶ تمرکز بر رشد غیرنفتی اقتصاد بود که بر اساس گزارش بانک مرکزی رشد اقتصادی ٣.٧درصدی را تجربه کردیم. این در حالی است که رشد بدون نفت ۴.٧ درصد بود. البته باید به تقویت بخش غیرتفتی ادامه دهیم.

وی افزود: گروه نفت، کشاورزی، خدمات و بازرگانی تحولات خوبی را داشتیم و البته صنعت در فصل چهارم رشد خوبی داشته است.

قربانی با بیان اینکه در حساب های ملی ارقام سرمایه گذاری رشد ١.۴درصدی را داشته است، گفت: در حوزه ساختمان رشد منفی سرمایه گذاری را در فصل چهارم داشته ایم؛ این در حالی است که حوزه مسکن در حال حرکت به سمت خوبی است و رشد معاملات را هم داشته ایم و سرمایه گذاری بخش خصوصی بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۶١۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده ایم که نسبت به سال ٩۵ میزان آن کمتر شده است و بنابراین توجه بانک مرکزی از سرمایه در گردش به سرمایه گذاری ثابت منعطف شده است.

در جنگ روانی اقتصادی به سر می بریم

قربانی با اشاره به اینکه کشور در یک جنگ اقتصادی قرار دارد، گفت: مردم به سمت سرمایه گذاری مولد حرکت کنند؛ این در حالی است که   در حوزه رشد سرمایه گذاری در سال ٩۶ مثبت ١.۶ درصد رشد داشته ایم پس مردم سرمایه گذاری را به سمت تولید اشتغالزا پیش برند.

طرح بانک مرکزی برای فروش اوراق گواهی سکه

معاون بانک مرکزی با اشاره به طرح این بانک برای فروش اوراق گواهی سکه نیز خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه قبمت جهانی طلا در روز پنجشنبه هفته گذشته رشد کرده بود؛ اما نرخ سکه ۵درصد کاهش یافت.

وی افزود: هفته گذشته اطلاعیه بازارپذیرنمودن اوراق سکه را داشتیم که بر روی قیمت سکه در بازار اثرگذار بود؛ بر این اساس، علیرغم اینکه افراد احساس می کنند از بازار آشفته سکه منتفع شده اند ولی در درازمدت به نفع نیست. این در حالی است که التهابات روانی و سفته بازی مواردی است که به نفع نیست. در این راستا بانک مرکزی اجرای طرح پیش فروش را در سه مرحله اجرایی شد.

قربانی گفت: در قالب طرح پیش فروش سکه در سررسید یک ماهه، سه ماهه، نه ماهه، دوازده ماه، هجده ماه و دو ساله، وارد عمل شدیم که برای پیش فروش های یکماهه ٨٠٠هزار سکه به بازار تزریق شد و ماه متعهد به ارایه همه سکه ها هستیم.

وی افزود: سکه های تحویلی در سررسید یک ماهه،  باز هم در بازار التهاب ایجاد کرد در حالی که مطالعه بانک مرکزی نشان می دهد برای سررسید یک ماهه ١٠.٨ هزار میلیارد تومان معادل ۵.١ درصد پایه پولی سال ٩۶ است، بنابراین اکنون بانک مرکزی امکان این را فراهم کرده است که اوراق همه سررسیدها قابلیت معامله داشته باشد و عملا هفت میلیون و ۶۴۴هزار سکه پیش فروش شده وارد بازار شود.

وی اظهارکرد: این گواهی ها و اوراق ها در بازار سرمایه عرضه خواهد شد و این بابت همکاری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است و در این حوزه اثر مثبت در تعمیق بازار سرمایه خواهد داشت. افرادی که در طرح پیش فروش سکه وارد شدند، بابت حفظ دارایی این کار را کردند و بنابراین اکنون بانک مرکزی این امکان را فراهم کرده است که اوراقی به فرد داده شود که البته حسب اختیار او خواهد بود، تا بتواند سررسید اوراق را تبدیل به گواهی اوراق کند و در بورس معامله کرده و این اوراق صد در صد ارزش سکه دارد.

وی افزود: این یک مزیت برای دارندگان سکه است که واحدهای ذیربط در بانک مرکزی و بورس، مکانیزم اجرا را اعلام خواهند کرد و امیدوار هستیم این طرح ضمن مزیت به تعمیق بازار سرمایه نیز منجر شود.

وی افزود: این یک مزیت برای دارندگان سکه است که واحدهای ذیربط در بانک مرکزی و بورس، مکانیزم اجرا را اعلام خواهند کرد و امیدوار هستیم این طرح ضمن مزیت به تعمیق بازار سرمایه نیز منجر شود.

وی اظهار کرد: این گواهی ها و اوراق ها در بازار سرمایه عرضه خواهد شد و این بابت همکاری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است و در این حوزه اثر مثبت در تعمیق بازار سرمایه خواهد داشت. افرادی که در طرح پیش فروش سکه وارد شدند، بابت حفظ دارایی این کار را کردند و بنابراین اکنون بانک مرکزی این امکان را فراهم کرده است که اوراقی به فرد داده شود که البته حسب اختیار او خواهد بود، تا بتواند سررسید اوراق را تبدیل به گواهی اوراق کند و در بورس معامله کرده و این اوراق صد در صد ارزش سکه دارد.

بانک مرکزی به تعهدات خود در پیش فروش پایبند است

قربانی تاکید کرد: بانک مرکزی به تعهدات خود در قالب طرح پیش فروش پایبند خواهد بود و افرادی که تمایل به تبدیل اوراق سکه نداشته باشند، در سررسید قابلیت دریافت سکه فیزیکی رازخواهد  داشت.

وی اظهار داشت: افراد برای تبدیل سکه به اوراق، کارمزدی از افراد نخواهند داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص مزایای تبدیل سکه به اوراق قابل معامله افزود: مزیتی که برای افراد در این رابطه وجود دارد این است که نگهداری سکه نزد افراد مخاطرات امنیتی دارد و ممکن مفقود شده یا مورد سرقت قرار گیرد. اوراقی که بانک مرکزی در اختیار افراد قرار می دهد به حساب افراد در طرح پیش فروش سکه مرتبط است و لذا با نام است و این اوراق حکم سکه را دارد، البته پیش از تحویل فرد می تواند قیمت سکه را تنزیل کرده و آنرا نقد کند.

وی ادامه داد: در حالت قبل فرد دارنده قبض خرید سکه در سررسید دوساله باید دو سال صبر می کرد و قبل از آن عملا نمی توانست آنرا نقد کند.  این عملا باعث می شود بین سررسیدهای سکه مثل یکماهه تا سه ماهه، بازار سکون نداشته باشد و امکان عرضه مداوم هموار شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا