اقتصاد بین الملل

خوش‌بینی نسبت به صعود طلای جهانی

معامله‌گران و تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی هفتگی طلای کیتکونیوز انتظار دارند ادامه ضعف دلار آمریکا، از رشد قیمت طلا در هفته جاری حمایت کند.

به گزارش ایسنا، البته مخالفان این نظر می‌گویند روند کاهشی دلار متوقف خواهد شد و از درخشش اخیر طلا کم می‌کند. قیمت طلا معمولا خلاف جهت دلار حرکت می‌کند.

طلا روز جمعه تحت تاثیر کاهش ارزش دلار، به بالاترین قیمت در چهار ماه اخیر صعود کرد و برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافت. هر اونس طلا برای تحویل در فوریه در بازار آمریکا با ۱۲.۴۰ دلار یا ۰.۹ درصد افزایش، در ۱۳۳۴.۹۰ دلار بسته شد و برای کل هفته حدود یک درصد افزایش داشت که پنجمین افزایش هفتگی متوالی بود. این فلز ارزشمند از ابتدای ماه جاری تاکنون حدود ۲.۲ درصد رشد قیمت داشته است.

بدنبال سقوط ارز آمریکا در برابر یورو به پایینترین حد در سه سال اخیر، شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای رقیب ۰.۸ درصد کاهش یافت.

در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت ۱۷ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۲ نفر یا ۷۱ درصد افزایش قیمت و چهار نفر یا ۲۴ درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند، در حالی که یک نفر یا شش درصد نسبت به روند قیمت طلا نظری نداشتند.

در این بین، ۶۶۳ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکو از سرمایه‌گذاران شرکت کردند که مجموعا ۴۰۴ نفر یا ۶۱ درصد افزایش قیمت و ۱۸۲ نفر یا ۲۷ درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند و ۷۷ نفر یا ۱۲ درصد نظری نداشتند.

برای هفته گذشته ۵۵ درصد از کارشناسان وال استریت و ۶۲ درصد از سرمایه‌گذاران نسبت به رشد قیمت طلا خوشبین بودند که کاملا درست بود.

سرمایه‌گذاران در سال ۲۰۱۷ مجموعا ۳۱ بار از ۵۰ بار روند قیمت طلا را به درستی پیش‌بینی کردند که درستی پیش‌بینی آنها را به ۶۲ درصد رساند، در حالی که میزان درستی پیش‌بینی کارشناسان وال‌استریت با ۳۰ پیش‌بینی درست از ۵۱ بار، ۵۹ درصد درصد بود.

دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالا در شرکت “آر جی او فیوچرز” در این باره به کیتکونیوز گفت: معاملات طلا به سوی سطح ۱۳۵۰ دلار حرکت می‌کند در حالیکه دلار ضعیف شده و بازارهای نفت و سهام اندکی بی‌ثبات به نظر می‌رسند.

جورج گرو، مدیرکل شرکت “آر بی سی ولث منیجمنت” نیز انتظار دارد قیمت طلا بالاتر رود زیرا به حد کافی نگرانی وجود دارد که از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد.

شون لاسک، یکی از مدیران شرکت “والش تریدینگ” نیز رشد بیشتر قیمت طلا در صورت ماندن این فلز در بالای قیمت ۱۳۳۰ دلار را پیش‌بینی کرد.

با این‌همه سایر تحلیلگران انتظار دارد دلار تثبیت شده و به کاهش قیمت طلا منجر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا