حمل و نقلراه و مسکنصنعت و معدن

خرید هواپیما در پسا برجام به موقع بود

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه « در نقشه راه ایمنی جاده‌های کشور قیمت سوخت به‌عنوان منبع تامین مالی و اعتبارات دیده نشده، بلکه یک ضرورت برای کاهش سفرهای شخصی است.
به گزارش تولیدآنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی مهرداد تقی زاده در حاشیه نشست خبری نقشه راه امینی جاده‌های کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به پیشنهاد افزایش قیمت سوخت در راستای اجرای نقشه راه ایمنی جاده‌های کشور اظهار داشت: این موضوع از بعد ایمنی راه مطرح شده است اما به‌طورقطع اقتصاددانان دولت باید موضوع را بررسی و نتیجه را در اختیار دولت قرار دهند.
وی در ادامه با طرح این سؤال که آیا حاضریم با پایین نگاه داشتن قیمت سوخت، شاهد تعداد بالای تلفات ناشی از حوادث رانندگی باشیم گفت: در سناریو اول نقشه راه ایمنی جاده‌های کشور پیش‌بینی شده که تمام بودجه‌های فعلی بخش ریلی و هوایی و جاده‌ای پرداخت شود.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در نقشه راه ایمنی جاده های کشور افزایش قیمت سوخت به‌عنوان منبع تامین مالی و اعتبارات دیده نشده، بلکه یک ضرورت برای کاهش سفرهای شخصی است؛ زیرا طی چند سال اخیر شاهد کاهش سهم حمل‌ونقل عمومی اتوبوس و قطار هستیم. اگرچه سهم حمل‌ونقل هوایی افزایش داشته است.

خرید هواپیما در پسا برجام به موقع بود

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی زمان خرید هواپیماها در پسا برجام را به‌موقع توصیف کرد و گفت: این اقدام می‌تواند کمک شایانی به پیشبرد برنامه‌های دولت در حوزه ایمنی راه داشته باشد.
تقی زاده افزایش خودرو شخصی در سیستم حمل درون‌شهری و برون‌شهری را یک اشکال بزرگ دانست و بیان داشت: یکی از دلایل افزایش قیمت سوخت در کشورهای توسعه‌یافته کاهش مطلوبیت استفاده از خودرو شخصی است تا مردم به سمت سایر مدهای حمل‌ونقل سوق یابند. از طرف دیگر دولت‌ها علاوه بر آزاد کردن نرخ سوخت، مالیات نیز از آن اخذ می‌کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت اقتصادی دولت و کیفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی تصریح کرد: در حال حاضر دولت از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیست و از موعد پرداخت‌های خود نیز عقب‌تر است، همچنین بخش خصوصی نیز از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و بسیاری از شرکت‌های اتوبوس‌رانی خواستار لغو مجوز فعالیت خود را دارند و معتقد هستند که حتی قیمت‌های فعلی نیز توجیهی برای فعالیت ندارد؛ که این وضعیت در بخش ریلی نیز وجود دارد.
وی از بهبود وضعیت ایمنی در حوزه ریلی و هوایی خبر داد و گفت: آمار سوانح ریلی و هوایی نسبت گذشته بسیار پایین‌تر است اما در بخش جاده‌ای نیز کمترین تلفات در حمل‌ونقل عمومی رخ می‌دهد اما به دلیل درج اخبار مربوط به حوادث اتوبوس‌های حمل‌ونقل عمومی تحت شعاع قرار می‌گیرند درحالی‌که تعداد حوادث و تلفات خودروهای شخصی بسیار بیشتر است اما مورد توجه قرار نمی‌گیرند.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی همچنین یکی از علت‌های کاهش تلفات رانندگی از ۲۷ هزار به ۱۶ هزار کشته را افزایش قیمت سوخت به لیتری ۱۰۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: علت دیگر سختگیری در رعایت مقررات و افزایش جرائم رانندگی محسوب می‌شود.

درآمد حاصل از افزایش قیمت سوخت برای ارتقا حمل‌ونقل عمومی صرف شود

تقی زاده تصریح کرد: درآمد حاصل از افزایش قیمت سوخت در سنوات گذشته در راستای توسعه و بهبود حمل‌ونقل عمومی مصرف نشد بلکه در قالب منابع مالی برای بخش‌های مختلف از جمله یارانه‌ها در نظر گرفته شد. به همین خاطر در تدوین نقشه راه ایمنی جاده‌های کشور عنوان‌شده که درآمد حاصل از افزایش قیمت سوخت برای ارتقا حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا