اقتصاد

حذف تمدید مدرک مهارت فنی قالی‌بافان برای ارایه به تامین اجتماعی

به گزارش روز چهارشنبه از وزارت صنعت، معدن و تجارت، “فرح‌ناز رافع” با ارائه توضیحاتی در خصوص تصمیم هیات دولت در جلسه عصر دیروز درباره موافقت با اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی قالی‌بافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع‌دستی شناسه‌دار، گفت: این موضوع از مدت‌ها پیش در دستور کار این وزارتخانه قرار داشت و پس از یک سال تلاش به نتیجه رسید.

وی بیان‌داشت: آیین‌نامه مذکور در سال ۱۳۸۸ به تصویب مجلس رسید و دولت وقت آن را ابلاغ کرد؛ در این آیین‌نامه تاکید شده بود صنعتگرانی که توسط مرکز ملی فرش برای انجام آزمون مهارت معرفی می‌شوند و دارای مجوز فعالیت هستند، از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای که امین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است مهارت‌سنجی می‌شوند.

رافع گفت: این موضوع از مدت‌ها قبل در دستور کار مرکز ملی فرش ایران قرار داشت و برای رفع این مشکل و با توجه به مطالب مطروحه در شعار امسال، در هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار دنبال شد و به نتیجه رسید.

وی توضیح‌داد: هیات وزیران در جلسه سه روز قبل به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به موجب مصوبه هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار، با اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع‌دستی شناسه‌دار موافقت کرد و براساس اصلاحیه مذکور، شرط تمدید مدرک کارت مهارت فنی از فهرست مدارک درخواستی سازمان تأمین اجتماعی حذف شد.

رییس مرکز ملی فرش ایران اظهار داشت: با توجه به بند (الف) مصوبات چهل و هفتمین هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار، از این پس استمرار بهره‌مندی بیمه برای قالی‌بافان تحت پوشش قانون بیمه های تامین اجتماعی، قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار منوط به تمدید کارت مهارت صادره از سوی سازمان فنی و حرفه ای کشور نیست و مدرک مذکور از فهرست مدارک درخواستی سازمان تامین اجتماعی حذف شده است.

وی یادآور شد: در سال‌های گذشته بیمه‌شدگان برای تمدید بیمه خود باید سالیانه مدرک مهارت فنی حرفه ای خود را به‌روز ارائه می کردند.

مطابق آمارها، در ۱۰ ماهه سال ۹۹ بیش از یک میلیون و ۸۶۹ هزار و ۴۰۳ متر مربع فرش دستباف در کشور تولید شد. این آمار در هم‌سنجی با سال ۹۸ (تولید یک میلیون و ۲۳۱ هزار و ۳۲۱ متر مربع) رشد ۳۴ درصدی داشته است.

۴۲ درصد از تولیدات یاد شده در ۱۰ ماهه ۹۹ مربوط به فرش‌های دستباف تجاری ۲۵ تا ۴۵ رج، ۱۹ درصد فرش درشت‌باف، ۱۶ درصد فرش‌های ظریف و کرک، ۹ درصد تابلو فرش، هشت درصد گبه و ۶ درصد فرش تمام ابریشم بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا