استان هاتجارتصادرات و وارداتمازندرانکشاورزی و صنایع غذایی

جولان واردات برنج در بحبوحه رکود بازار/ ممنوعیت ثبت سفارش هم راه به جایی نبرد

به گزارش تولید آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس ، فعالیت واسطه‌ها در عدم خرید و فروش برنج در بازار سبب شد تا تعادل بازار به هم بریزد که این امر نگرانی‌هایی را برای کشاورزان به همراه داشته است.

رکود بازار برنج باعث شده تا در انبارها شاهد تجمع محصولاتی باشیم که کشاورزان چندین ماه برای تولید آن رنج‌های فراوانی را متحمل شدند و اکنون عدم خرید و فروش آن کمر کشاورزان را شکسته است.

ثبت سفارش‌هایی که هرساله پس از پایان ممنوعیت واردات برنج آغاز می‌شود، امسال هم از ابتدای آذرماه شروع شد که با توجه به واردات زیاد این محصول و رکود بازار برنج، وزارت جهاد کشاورزی ثبت سفارش برنج را ممنوع کرد تا محصول کشاورزان با قیمت مناسب خریداری شود اما اکنون رکود بازار برنج سبب شد تا این محصول بر روی دست کشاورزان و در شالیکوبی‌‌ها بدوم مشتری باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این باره گفت: با توجه به روند قیمتی که در بازار برنج به‌وجود آمد و رکودی که در عرضه و تقاضا برای برنج محلی و پرمحصول و بویژه کاهش قیمت در برنج پرمحصول بوجود آمد تقاضا برای برنج محلی کم شد و نگرانی‌هایی را به‌وجود آورد.

دلاور حیدرپور ادامه داد: سازمان توسعه تجارت ایران از اول آذرماه ثبت سفارش برنج را آزاد کرد که با درخواست وزارت جهاد کشاورزی، ثبت سفارش برنج ممنوع شد.

وی با بیان اینکه پنج ماه ابتدای امسال یک میلیون و ۸۶ هزار تن برنج وارد کشور شد و نیازی به واردات این محصول نیست، گفت: با توجه به شرایط بازار و مشکلاتی که بوجود آمد همه نگران این موضوع هستیم و باید راه حل اساسی برای آن پیدا کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: معتقدم خرابی بازار برنج را دست‌اندرکاران بازار برنج به‌وجود آوردند و برنج داخلی که مشتری‌های خوبی هم داشته و دارد با اختلاط برنج اعتماد مصرف‌کننده از بین رفت و تمایل کمتری به استفاده از برنج داخلی دارد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: گفته می‌شود در بازار تهران برنج داخلی هر کیلوگرم ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان به فروش می رسد در حالی که در مازندران بین ۸ تا ۹ هزار تومان به فروش می‌رسد و این اختلاف قیمت حاصل دخالت افراد فرصت‌طلب و بداخلاقی‌های برخی تجار است.

حیدرپور با اشاره به اینکه اصالت برنج محلی نباید زیر سؤال برود، ادامه داد: اختلاط برنج باعث شد تقاضای برنج داخل کم شود و میزان خرید و فروش پایین بیاید.

وی با بیان اینکه واردات امسال بیشتر از سال‌های گذشته نیست، افزود: علت رکود بازار برنج واردات نیست چراکه یک میلیون تن نیاز کشور است و به همین میزان وارد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: مشخص نیست این میزان واردات همگی وارد بازار شده باشد یا خیر اما از گمرک خارج شده است.

این مسؤول بیان کرد: باید یک سقف قیمتی برای برنج مشخص شود چراکه هرچه قیمت برنج افزایش پیدا می‌کند اما باز گفته می‌شود پایین است و باید قیمتی تعیین شود تا برای کشاورز و مصرف‌کننده به صرفه باشد.

حیدرپور از تصویب طرح شناسنامه‌دار کردن برنج از سال آینده خبر داد و گفت: کمیته غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران مصوب کرد سال آینده از عرضه برنج به صورت فله‌ای جلوگیری شود و به صورت بسته‌بندی و با درج مشخصات عرضه شود.

رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران شمال کشور نیز ادامه داد: محصولی که با رنج به دست می‌آید اگر اقدام اساسی برای بازرگانی آن صورت نگیرد در تولید هم موفق نخواهیم شد.

تقی جعفریان گفت: آن میزان برنجی که نیاز کشور است و وارد می‌شود باید براساس نیاز داخل و در طول سال وارد بازار شود نه اینکه یک‌دفعه وارد بازار شود.

رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران شمال کشور خواستار خرید تضمینی برنج همانند گندم از سوی دولت شد.

به گزارش فارس، کشاورزانی که چندین ماه تمام وقت خود را در مزارع گذراندند و با رنج و زحمت اقدام به تولید کردند تا هم‌وطنان آنان از برنج سالم استفاده کننده اما دولتمردان با واردات برنج کمر آنان را خم کردند.

انتهای پیام/ج/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا