اقتصاد بین المللانرژی

جمعه سیاه نفت زیر سایه ترس از کرونا

به گزارش روز شنبه ، در حالی که جهان پس از واکسیناسیون گسترده علیه ویروس کرونا، به‌تدریج خود را آماده بازگشت به شرایط عادی می‌کرد، شیوه سویه جدید این ویروس در آفریقا نگرانی‌ها را افزایش داده است.

نگرانی‌هایی که با اعمال قرنطینه‌های گسترده در برخی کشورهای اروپایی باعث کاهش تقاضا برای انرژی شده و قیمت نفت را تحت تاثیر قرار داده است.

در کنار این موضوع، استفاده از ذخایر نفت خام از سوی برخی مصرف‌کنندگان بزرگ نفت مانند آمریکا، چین، ژاپن و هند نیز تضعیف قیمت نفت را در معاملات هفته گذشته به دنبال داشته است.

این عوامل سبب شد تا قیمت نفت فقط در یک روز (جمعه پنجم آذر) بیش از ۱۱ درصد از ارزش خود را از دست دهد.

نفت برنت در حالی معاملات هفتگی خود را دیروز به پایان برد که روز گذشته ۱۱ درصد و در مجموع هفته گذشته ۸.۴ درصد از ارزش خود را از دست داد.

برنت که هفته‌ها بالای ۸۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شد حالا به ۷۲ دلار و ۷۲ سنت رسیده است.

نفت شاخص آمریکا نیز دیروز ۱۳ درصد از قیمت خود را از دست داد. شرایط این نفت شاخص بازارهای جهانی در معاملات هفتگی بدتر بود و در معاملات هفتگی افتی ۱۶ درصدی را ثبت کرد. نفت شاخص آمریکا با این کاهش به زیر ۷۰ دلار در هر بشکه رسید و ۶۸ دلار و ۱۵ سنت قیمت خورد.

سقوط کم‌سابقه قیمت نفت در حالی اتفاق افتاده که پنجشنبه (۱۱ آذرماه) بیست و سومین نشست اوپک‌پلاس برگزار خواهد شد تا درباره چگونگی ادامه توافق کاهش تولید تصمیم‌گیری شود.

پیش از این اعضای اوپک‌پلاس در واکنش به تصمیم مصرف‌کنندگان نفت درباره برداشت از ذخایر نفتی، اعلام کرده بودند که بر ادامه توافق کاهش تولید پایبند هستند.

باید منتظر بود و دید که آیا این سقوط باعث تغییر در چگونگی اجرای توافق کاهش تولید خواهد شد و اوپک‌پلاس عرضه نفت در سال ۲۰۲۲ را چگونه شروع خواهد کرد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا