اقتصاداقتصاد بین المللبازارکار و تعاون

جلوی ورود بی‌رویه اتباع بیگانه را بگیرید

به گزارش تولید آنلاین، فتح‌اله بیات اظهار کرد: دولت باید ابتدا به دنبال بازار اشتغال نیروهای کار داخلی باشد و هر زمان که این حجم از بیکاران کشور را ساماندهی کرد، برای مهاجرین مجوز کار صادر کند.

وی ادامه داد: اگر کشور به لحاظ نیروی کار داخلی تامین بود و نیروی کار مازاد هم نداشتیم و بازار کار کشش جذب نیروی کار خارجی را داشت، منعی برای ورود اتباع بیگانه نبود، ولی در شرایطی که با میلیون‌ها جوان و فارغ التحصیل جویای کار مواجهیم حضور مهاجرین با چنین حجم و گستردگی در کشور قابل توجیه و پذیرش نیست.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با اشاره به هجوم اتباع غیرمجاز کشورهای همسایه به ایران طی سال‌های گذشته از جمله اتباع هندی و پاکستانی، اظهار کرد: متاسفانه اتباع بیگانه اخیرا به وفور دیده می‌شوند و سوال این است که وقتی نیروی کار مازاد در داخل داریم، چرا به آسانی کار را به نیروی خارجی می‌دهیم و اتباع بیگانه را با این تصور که ارزان هستند و توقع بیمه ندارند، به کار می گیریم؟

سختگیری مرزها برای ورود اتباع بیگانه

بیات با بیان اینکه مرزهای کشور در ورود بی رویه اتباع بیگانه کوتاهی می‌کنند، گفت: اگر مرزها به دقت کنترل و سختگیری بیشتری اعمال شود، چرا باید اتباع غیرمجاز با سواری و به شکل قاچاقی از مرزها وارد ایران شوند؟

او ادامه داد: متاسفانه بعضا متوجه می‌شویم مهاجرین غیر مجازی که وارد کشور می‌شوند، به جای بازگرداندن به کشورشان با پرداخت مبلغی ناچیز به عنوان جریمه رها می‌شوند و بعد از مدتی مجوز کار می‌گیرند، در صورتی که با نگاه مادی نمی‌شود کار زیربنایی کرد و باید این تفکر اصلاح شود.

این مقام مسئول کارگری گفت: درست است که آن‌ها هم برادران دینی ما هستند و حس نوع دوستی در اولویت است، ولی نباید اصل را فدای فرع کنیم و معیشت و کار هموطنان و نیروهای بیکار خود را فدای پول و جریمه اتباع بیگانه کنیم.

ایجاد مشکلات امنیتی با ورود بی‌رویه مهاجرین

بیات در پایان با بیان اینکه با صدور بخشنامه نمی‌توان از ورود اتباع بیگانه در کشور جلوگیری کرد، گفت: دستگاه‌های متولی و مسئول از وزارت کشور و وزارت امور خارجه گرفته تا وزارت کار و نیروی انتظامی باید دقت و نظارت و بازرسی بیشتری داشته باشند و مرزها را برای ورود اتباع غیرمجاز باز نگذارند. اگر ورود هر تبعه‌ای به ایران آسان باشد، فردا رسیدگی و مهار آن سخت خواهد بود و می‌تواند مشکلات امنیتی زیادی به وجود آورد.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی ورود مجلس به موضوع اتباع بیگانه را خواستار شد و گفت: در کشورهای دیگر ورود اتباع بیگانه با اولویت سرمایه‌گذاران و متخصصان که پول و دانش وارد کنند، صورت می‌گیرد ولی آیا ما می‌توانیم به استرالیا و انگلیس به راحتی نیرو اعزام کنیم؟

بخشنامه ممنوعیت اشتغال اتباع بیگانه با هدف ایجاد اشتغال و حل مشکل بیکاری نیروهای جویای کار ایرانی، سال‌ها قبل از سوی معاون اول ریاست جمهوری ابلاغ و وزارت کار مامور شد تا اسامی دستگاه‌های متخلفی که در این زمینه همکاری نمی‌کنند، اعلام کند. اشتغال اتباع بیگانه در ایران یکی از موضوعاتی است که طی سه دهه گذشته به چالشی در بازار کار ایران تبدیل شده و دولت‌ها نتوانسته‌اند عملا اقدامات موثری را در ساماندهی آن صورت دهند. بر اساس ماده ۱۲۰ قانون کار ایران، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول به کار شوند، مگر آنکه اولا دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و ثانیا مطابق قوانین و آئین‌نامه‌های مربوطه پروانه کار دریافت کرده باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا