راه و مسکن

جزییات ساخت راه‌آهن ۲۵۰۰۰ میلیاردی شیراز –بوشهر

خیراله خادمی در گفت‌وگو اظهار کرد: درباره راه‌آهن شیراز- بوشهر که یکی از خطوط ریلی شبکه سراسری است تصمیمات خوبی اتخاذ شد. در واقع در امتداد راه آهن تهران-قم-اصفهان بوده که به شیراز می‌رود و نهایتاً به بوشهر می رسد. با راه‌اندازی این خط ریلی اتصال به استان بوشهر برقرار شده و از آنجا به عسلویه به عنوان پایتخت انرژی کشور خواهد رفت.

وی افزود: این پروژه یک طرح مصوب در پیوست قانون بودجه است و طول آن تا بوشهر ۴۵۰ کیلومتر بوده و تا عسلویه به حدود ۶۵۰ کیلومتر می رسد. در مرحله نخست خط ریلی شیراز-بوشهر را در دستور کار قرار دادیم که در حال حاضر پنج قطعه از این پروژه در محدوده‌های بوشهر (دو قطعه به طول ۶۵ کیلومتر) و شیراز (سه قطعه به طول یکصد کیلومتر) فعال شدند اما با توجه به اینکه پروژه بسیار سنگین بوده و منابع مالی سنگینی می‌خواهد، نمی‌توان با منابع دولتی پیشرفت خاصی در آن ایجاد کرد.

تاکید رییس‌جمهور برای تسریع در راه‌آهن شیراز بوشهر تا پایان دولت

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: بنابراین رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی در روزهای گذشته از این پروژه بازدید کردند و پیشنهاداتی برای تهاتر نفتی و استفاده از دیگر راه‌های تامین مالی از جمله کمک از طریق منابع عادی یا از طریق منابع صنایع و مراکز نفتی در این مسیر ارائه داده شد. همچنین این موضوع نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت که برای تکمیل آن باید به سراغ فاینانس رفت.

خادمی گفت: این پروژه یکی از طرح هایی بود که در ابتدا فاینانس آن هم پیش بینی شده بود و در حال پیگیری هستیم تا مشکلات موجود بر سر راه فاینانس این خط ریلی برطرف شود و امیدواریم شش قطعه دیگر این خط ریلی فعال شود. البته تصمیمات خوبی با حضور رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی در راستای تسریع در ساخت و راه‌اندازی راه‌آهن شیراز-بوشهر گرفته شد. امیدواریم این خط ریلی که هم اکنون حدود ۱۶۵ کیلومتر آن فعال است با نظر مساعد و مثبت رئیس‌جمهور تا ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد.

وی اظهار کرد: اگر بتوانیم از طریق روش‌های تامین مالی مانند تهاتر نفتی برای اجرای این پروژه استفاده کنیم می‌توان گفت این نخستین پروژه‌ای است که در قالب برنامه‌های پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی از این طریق اجرایی می‌شود و از آنجا که این پروژه کلان به اعتبارات بسیار زیادی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد و با در نظر گرفتن تعدیل قیمت‌ها در دوران ساخت به حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. باید از روش‌های مختلف تامین مالی برای اجرای آن استفاده کرد که این مسائل نیز در حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس جمهور مطرح شد و مورد تاکید قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا