اهم اخبارتجارت

جدیدترین آمار تجارت ایران و اتحادیه اروپا

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده که ایران و اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی حدود دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو تجارت مشترک داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، در نیمه نخست این سال اتحادیه اروپا حدودا دو میلیارد و ۱۴۰ میلیون یورو صادرات به ایران داشته و در مقابل ایران نیز ۴۸۰ میلیون یورو به اتحادیه اروپا صادر کرده است.

آمار سال جاری در حالی به ثبت رسیده که در مدت مشابه سال ۲۰۱۸ میزان تجارت مشترک دو طرف رقم بسیار بالاتری داشت و صادرات ایران به اتحادیه اروپا در این مدت کاهشی ۹۳ درصدی داشته است.

در عدد کل نیز میزان تجارت میان دو طرف از حدود ۱۰.۵ میلیارد یورو به ۲.۶ میلیارد یورو کاهش یافته و به این ترتیب افت ۷۶ درصدی را نشان می‌دهد. این کاهش چه در حوزه صادرات به اتحادیه اروپا و چه در واردات از این اتحادیه خود را نشان می‌دهد.

دیگر نکته مهمی که در این آمار وجود دارد منفی شدن تراز تجاری ایران در تعامل با اروپاست، به این ترتیب که در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا ۱.۵ میلیارد یورو مثبت بوده است اما در سال جاری به ۱.۷ میلیارد یورو منفی رسیده است به این ترتیب در کنار کاهش ۹۳ درصدی صادرات ایران به اروپا، واردات ایران از این اتحادیه نیز کاهشی ۵۳ درصدی داشته است.

در رابطه با علت کاهش صادرات ایران به اروپا عواملی همچون کاهش صادرات سوخت‌های معدنی، روان‌کننده‌ها و محصولات مرتبط بیشترین تاثیر را داشته و همچنین در گروه ساخت و مواد، صادرات منفی دو درصد و در حوزه محصولات غذایی، صادرات منفی ۱.۶ درصد شده است.

از نظر وزنی نیز صادرات ایران به اروپا کاهش یافته و از حدود ۱۵ میلیون تن در نیمه سال ۲۰۱۸ به حدود ۴۲۷ هزار تن در سال ۲۰۱۹ رسیده است. اما ارزش کالای صادراتی ایران در پنج ماهه سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی شده است.

در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹ سهم صادرات سوخت‌های معدنی و روان‌کننده‌ها از ۸۸ درصد سال قبل به نیم درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است. در این دوره مواد شیمیایی ۳۴ درصد، مواد و محصولات غذایی ۲۴ درصد و کالاهای ساخته شده و طبقه‌بندی شده توسط مواد، ۲۴ درصد از کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

در این آمار اصلی‌ترین واردکنندگان از ایران در اروپا اعلام شده‌اند که همچنان آلمان در این زمینه با حدود ۱۰۰ میلیون یورو واردات از ایران، اصلی‌ترین شریک تجاری ایران به شمار می‌رود و پس از آن ایتالیا و بلژیک قرار گرفته‌اند. در رده‌های بعدی با یک فاصله قابل توجه اسپانیا و رومانی هستند و میزان صادرات ایران به فنلاند، پرتغال، جمهوری چک و لیتوانی در شش ماهه نخست سال جاری میلادی کمتر از یک میلیون یورو بوده است.

در حوزه واردات سهم ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل از مجموعه تجارت ایران با اروپا کم شده اما همچنان اصلی‌ترین حوزه به‌شمار می‌رود. پس از آن نیز مواد شیمیایی، مصنوعات ساخته شده و مواد و محصولات غذایی سایر کالاهایی هستند که ایران در طول این مدت از اروپا وارد کرده است.

در حوزه واردات نیز آلمان با ۶۷۷ میلیون یورو، اصلی‌ترین شریک تجاری ایران است و پس از آن ایتالیا و هلند قرار دارند. ایران همچنین در طول این مدت از فرانسه، بلژیک، اسپانیا، دانمارک و انگلستان نیز به طور جداگانه حداقل ۷۰ میلیون یورو واردات داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا