اقتصاداقتصاد بین المللانرژیتجارتصادرات و واردات

جبران کاهش صادرات نفت ایران آسان نیست

یک تحلیلگر اقتصادی هند معتقد است: برای دیگر تولیدکنندگان نفت دشوار است که کاهش صادرات نفت ایران به هر میزان را جبران کنند؛ افزایش تولید آنها ممکن است در این مقطع به حداکثر ۵۰۰ هزار بشکه در روز محدود شود.
به گزارش تولید آنلاین، به نقل از روزنامه اکونومیک تایمز هند، «سودشاک شانبک» مسئول ارشد سرمایه گذاری شرکت «کوتاک ماهیندرا»* در تحلیلی نوشت: تحریم آمریکا ممکن است منجر به کاهش شدید صادرات نفت ایران شود و بازار جهانی نفت را با کسری عرضه مواجه سازد.
در صورتی که دولت به منظور کاهش تاثیر افزایش قیمت های نفت، اقدام به کاهش مالیات بر مصرف گازوئیل و بنزین کند، کسری عرضه نفت در بازار هند بیشتر نیز خواهد شد.
این تحلیلگر هندی معتقد است، اگر این سناریو اتفاق بیفتد، سرمایه گذاران هندی بشدت متضرر می شوند و از رشد اقتصادی این کشور کاسته می شود، زیرا با افزایش قیمت های نفت، نرخ بهره یا هزینه استقراض پول اگر افزایش نیابد، دستکم در سطوح بالای کنونی باقی خواهد ماند.
شانبک افزود: تداوم کاهش تولید نفت ونزوئلا نیز بر وخامت اوضای می افزاید.
چنانچه قیمت های نفت به بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه برسد، اوضاع اقتصادی هند بدتر نیز می شود؛ اگر قیمت هر بشکه نفت ۱۰ دلار افزایش یابد، کسری حساب جاری هند ۵۰ و تورم ۲۵ تا ۳۵ واحد پایه افزایش می یابند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا