دسته‌بندی نشدهکشاورزی و صنایع غذایی

تولید ۸ درصد گوشت کشور به عهده خانه به دوش های خراسان شمالی

به گزارش تولید آنلاین ، استان خراسان شمالی با حدود ۹۰۰ هزار نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع شده که از جنوب و شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان گلستان و از جنوب غربی به استان سمنان محدود شده است.پنج هزار و ۳۰۰ خانوار عشایری خراسان شمالی در قالب دو ایل بزرگ زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه کوچرو، ۷۵۰ رأس دام در اختیار دارند.

عشایر استان خراسان شمالی دارای دو کوچ بهاره و پاییزه هستند، کوچ بهاره از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود و فصل زمستان را نیز در شهرستان مراوه تپه استان گلستان سپری می‌کنند.زندگی عشایر با طبیعت عجین شده و هر زمان باران ببارد و حال طبیعت خوب باشد، زندگی به کام عشایر است.
پرداخت ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات در راستای توانمند سازی عشایر

محمد رضا قلی پور مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: در سال‌های اخیر ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای توانمند سازی عشایر پرداخت شد.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی یکی دیگر از محصولات عشایر این استان است، بیان کرد: سالانه حدود ۱۰ هزار متر مربع صنایع دستی توسط زنان عشایری تولید می‌شود که معادل ۳۵ درصد از صنایع دستی تولید شده در این استان است.

قلی پور افزود: صنایع دستی عشایر انواع قالی کردی، سفره کردی، جاجیم، گلیم، توبره و کیف‌های دستی را شامل می‌شود که بخشی از آن برای مصرف خانوار است و بخشی دیگربه بازار عرضه می‌شود.

وی گفت: از محل سفر مقام معظم رهبری به استان نیز مبلغ سه میلیارد ریال اعتباربرای انواع نخ، دارقالی و لوازم مربوط به صنایع دستی خریداری و رایگان در اختیار متقاضیانی که کارت مهارت فنی و حرفه‌ای داشتند قرار داده شد.

قلی پور افزود: برای حمایت از بازاریابی جمعیت عشایر، شرکت تعاونی صنایع دستی زنان در شهرستان شیروان راه اندازی شده است که محصولات تولیدی عشایر را در بازار فروش و نمایشگاه‌ها عرضه می‌کند.
کاهش بارندگی و خشکسالی دامنگیر عشایر خراسان شمالی

قنبرزاده رئیس بسیج جامعه عشایری خراسان شمالی اظهار کرد: به علت کاهش بارندگی در سال‌های اخیر، امسال حدود ۴۰ درصد چشمه و روخانه‌هایی که جمعیت عشایری خراسان شمالی در مناطق ییلاقی از آن استفاده می‌کردند، خشک و یا کم آب شده‌اند.

وی افزود: اداره کل عشایر و بسیج عشایری برای اینکه تاحدودی مشکلات کم آبی عشایر مرتفع شود در بخش ییلاقی، آب انبار‌هایی را احداث کرده که آب نزولات آسمانی در آنجا ذخیره و در مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تلف شدن دام‌ها یکی از مشکلات مهم عشایر درمسیر کوچ

عشایر کوچنده خراسان شمالی بخشی از راه‌های کوچ ایل را کشت کرده یا باغ ساخته اند و همه این‌ها کوچ را با مشکل مواجه می‌کند.

مهدی ایزانلو به سختی‌های راه اشاره کرد و افزود: ناامنی جاده و نبود علف در مسیر‌های کوچ، رمق عشایر را برای جابجایی دام‌ها می‌گیرد.

وی گفت: خرابی ایلراه‌ها، تصرف و تعرض راه‌های مسیر کوچ، از بین رفتن مراتع میانبند‌ها و تخریب چراگاه‌های دام توسط روستاییان از مشکلات اصلی عشایر است.

ایزانلو افزود: تصرف ایلراه‌های عشایر موجب شده تا ما دام‌های خود را به ناگزیر از حاشیه جاده‌های شلوغ و پرترافیک و یا مسیر‌های سخت گذر عبور دهیم که در این گذر علاوه بر این که جان خودمان به خطر می‌افتد دام هایمان هم تلف می‌شوند.

مرمت ۳۰۰ کیلومتر از ایلراه‌های عشایر خراسان شمالی

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: بیش از ۳۰۰ کیلومتر از ایلراه‌های عشایری استان خراسان شمالی در شش ماهه پارسال تیغ زنی و مرمت شد.

محمدرضا قلی پور اظهارکرد: بیشترین اقدامات انجام شده در زمینه تیغ زنی و مرمت ایلراه‌ها در شهرستان‌های مانه وسملقان، راز و جرگلان و بخشی نیز درمیاندشت اسفراین بوده است.

وی گفت: بر اثر بارندگی‌های رگباری اردیبهشت ماه امسال در استان و جاری شدن سیل در مناطق ییلاقی ۵۰ درصد از ایلراه‌های عشایری خراسان شمالی تخریب شد.

قلی پورافزود: این بارندگی‌ها در مناطق ییلاقی ۵۰ درصد از ایلراه‌های عشایری خراسان شمالی که مرمت و تیغ زنی شده بود را تخریب و به بیش از ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به ایلراه‌ها خسارت وارد کرده است.
تولید سالانه ۷ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز در خراسان شمالی

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی با بیان اینکه میزان تولید گوشت عشایر استان سالانه هفت هزار و ۵۰۰ تن است که در صدد هستیم این میزان به ۹ هزار تن در سال برسد، گفت: عشایر خراسان شمالی حدود ۳۰ درصد پروتئین استان و هشت درصد گوشت کشور را تأمین می‌کنند.

محمد رضا قلی پور گفت: در سال‌های اخیر از محل صندوق توسعه ملی برای زنجیره تولید گوشت ۱۳ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است که می‌توان با اجرای طرح‌های پرواربندی و با مشارکت عشایر دام‌های پرواری تولید کرد.

وی با تاکید بر اینکه در استان دام و مرتع برای تولید محصول پاک عشایری موجود است،افزود: به منظور اینکه امر برندسازی در استان شکل گیرد درصدد هستیم تا رای زنی‌هایی با مسئولان کشتارگاه صنعتی بجنورد به منظور کشتار دام و بسته بندی گوشت با نام محصولات خراسان شمالی صورت گیرد.

عشایر خراسان شمالی با تولیدات دامی و صنایع دستی خود نقش مهمی در تولیدات و چرخه اقتصادی استان دارند. مسولان می توانند با رفع مشکلات آنان و پرداخت تسهیلات مناسب در افزایش تولیدات آنان برای رشد و توسعه اقتصادی استان موثر باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا