اقتصادکشاورزی و صنایع غذایی

تولید گوشت قرمز در مهر ماه ۵۵ درصد رشد یافت

براساس اعلام مرکز آمار ایران، تولید گوشت قرمز در مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۵ درصد رشد داشت. 

به گزارش تولیدآنلاین، مرکز آمار ایران نتایج آمارگیری از کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی کشور در مهرماه سال ۹۹ را منتشر کرد. 

نتایج این آمارگیری نشان می‌دهد ماه گذشته در مجموع ۳۹ هزار و ۶۰۰ تن گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور تولید شد.

براساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با ۲۲ هزار و ۴۰۰ تن، ۵۷ درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن، بز و بزغاله با دو هزار و ۹۰۰ تن و سایر انواع دام با ۷٩۴ تن، به‌ترتیب ٣۴ درصد، هفت و دو درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده را به خود اختصاص داده‌اند.

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در مهر ٩٩ با ماه مشابه سال ٩٨، نشان‌دهنده افزایش ۵۵ درصدی مقدار تولید گوشت قرمز است. مقدار تولید گوشت در مهر ٩٩ نسبت به ماه مشابه سال ۹۹ برای گوسفند و بره ۵۳ درصد، برای بز و بزغاله ٣٨ درصد، برای گاو و گوساله ۶۱ درصد، برای گاومیش و بچه‌گاومیش ١٣٠ درصد افزایش و برای شتر و بچه‌شتر ٣٩ درصد کاهش داشت.

بررسی نمودارها نشان می‌دهد که عرضه گوشت در کشتارگاه‌های کشور در بازه زمانی مهرماه ۹۶ تا مهرماه امسال روند نزولی داشته و در این مدت از ۳۵ هزار و ۶۰۰ تن به ۲۵ هزار و ۶۰۰ تن رسیده، اما در یک سال گذشته دوباره روند رو به رشد خود را شروع کرده و در ماه گذشته به ۳۹ هزار و ۶۰۰ تن رسیده است. 

 برپایه این گزارش، عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه از آغاز امسال سیر صعودی داشته است. به این ترتیب که در فروردین‌ماه ۲۱ هزار و ۹۰۰ تن عرضه شده و در ماه بعد حدود ۹ هزار تن بیشتر گوشت عرضه شده است.

در تیرماه عرضه گوشت کشتارگاه‌ها به ۳۶ هزار و ۲۰۰ تن رسیده است و در آخرین ماه تابستان کشتارگاه‌های رسمی ۴۰ هزار تن گوشت قرمز عرضه کردند. 

همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مهر ٩٩ نسبت به شهریور ۹۹  نزدیک به یک درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایرنا، طبق آمارهای رسانه ای، نیاز سالیانه کشور به گوشت قرمز نزدیک به یک میلیون تن است که بخش عمده آن از تولید داخلی و نزدیک به ۱۰ درصد از محل واردات تامین می‌شود. این در حالی است که اکنون جمعیت دام سبک و سنگین حدود ۸۰ میلیون راس است.

امسال از اواسط تیرماه خرید تضمینی چهار هزار تن گوشت قرمز گوساله توسط شرکت پشتیبانی امور دام برای حمایت از تولیدکنندگان دام سنگین آغاز شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا