اقتصاداهم اخبارصنعت و معدن

تولید کالای ایرانی مورد بی مهری قرار گرفته است/ «کیفیت» و «قیمت» دو شاخص اصلی برای حمایت

نایب رئیس دوم کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه نامگذاری سال جاری به «حمایت از تولید کالای ایرانی» نشان می‌دهد این مقوله با بی‌مهری مواجه بوده است، گفت: شمول این شعار متوجه همه است و دولت به عنوان میدان‌دار اصلی باید دو اقدام اساسی را انجام دهد.

 

علی ادیانی  تصریح کرد: در نامگذاری سال ۹۷ برای «حمایت از کالای ایرانی» چند نکته وجود دارد، نخست اینکه تولید کالای ایرانی مورد بی‌مهری واقع شده است و مقام معظم رهبری از روی انذار و هشدار سال پیش رو را اینگونه نامگذاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه کالاهای خارجی به بازار داخلی شبیخون زده‌اند و مجموعه تصمیم‌گیرانی که از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند و بخش خصوصی که بدون توجه به تولید داخلی اقدام به واردات می‌کند، این وضعیت را تقویت کرده‌اند.

ادیانی یادآور شد: مسئله سوم فرهنگی است که در مراودات خرید و فروش کالا حکم شده است و بر اساس آن حتی تولید باکیفیت داخلی تحت عنوان برند خارجی به مردم عرضه می‌شود. متاسفانه این بزرگترین خودباختگی فرهنگی و به تاراج گذاشتن قابلیت‌های اقتصادی در تولید و خلق کالا است.

ادیانی شمول نامگذاری سال ۹۷ برای «حمایت از کالای ایرانی» را دامنگیر آحاد مردم و هم مسئولان ادانست و افزود: مجلسی‌ها لازم است یک واکاوی و بازخوانی قوانین و مقررات مرتبط با تولید را داشته باشند و چنانکه نیازمند تنقیح و تکمیل قانون است و یا نیاز به قانون جدید داریم، اقدام کنند.

وی وجه دیگر مسئله را متوجه دولت دانست وگفت: در این رابطه دولت میدان‌دار است و دو اقدام اساسی را پیگیری کند، دو اقدامی که اگر عملی و اجرایی شود حمایت از کالای ایرانی را به معنای واقعی محقق خواهد کرد.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اقدام نخست را «جلوگیری  از قاچاق کالا» دانست و اظهار داشت: دومین اقدام دولت باید «ممنوعیت استفاده از کالاهای خارجی در دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی» به جز کالاهای خاص از جمله کالاهای سرمایه‌ای باشد.

وی خاطرنشان کرد: البته استقلال اقتصادی به آن معنا نیست که تمام کالاها را خودمان تولید کنیم، اما اینکه دستگاه‌ها می‌گویند ما کالای خارجی می خریم چون کیفیت آن بهتر و قیمت آن پائین‌تر است توجیه‌پذیر نیست.

ادیانی در این رابطه به موفقیت کارخانه صباباتری اشاره کرد که محصولات آن با افزایش تعرفه واردات نوع مشابه و کمک به تولید مورد حمایت قرار گرفت و اکنون باکیفیت‌ترین محصول را تولید و و به بازار عرضه می‌کند.

وی هشدار داد: باید در عین حال مراقب بود که از آن‌سوی پشت‌بام نیفتیم، چرا که حمایت از کالای ایرانی به معنای خرید هر کالای بنجل داخلی نیست بلکه خرید کالای باکیفیت‌تر و با هزینه کمتر است.

عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: در واقع شاخص حمایت اینجاست که از تولید کالاهایی حمایت کنیم که محصول باکیفیت‌تر و با قیمت مناسب‌تر به مردم ارائه می‌کنند و در این راستا تمام ظرفیت و امکانات کشور هم به کمک مردم بیایند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا