کشاورزی و صنایع غذایی

تولید شیر خام افزایش یافت

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی گفت: در بخش تولیدات دامی تولید ۱۰.۵ میلیون تن شیر خام در سال ۹۷ به تولید بیش از ۱۱ میلیون تن در سال ۹۸ رسیده است و پیش‌بینی می‌شود برای سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲ میلیون تن تولید شیر خام تولید کنیم.

به گزارش تولیدآنلاین، مرتضی رضایی امروز (سه‌شنبه) در همایش “کشاورزی محور رونق تولید و محرک توسعه اقتصادی” افزود: تولید ۸۳۰ هزار تن گوشت قرمز در سال ۱۳۹۷، پیش بینی ۸۵۹ هزار تن در سال ۱۳۹۸ و برای تولید در سال ۱۴۰۰ نیز بیش از ۹۰۰ هزار تن برنامه ریزی شده است.

وی درباره‌ تولید گوشت طیور در کشور گفت: در سال ۱۳۹۷ معادل ۲.۳ میلیون تن تولید شد. در سال ۱۳۹۸ پیش بینی تولید حدود ۲.۵ میلیون تن گوشت طیور شده است.

این مقام مسئول همچنین درباره‌ میزان تولید تخم مرغ بیان کرد: در سال ۱۳۹۷ معادل ۹۰۱ هزار تن و در سال ۱۳۹۸ معادل ۹۸۷ هزار تن تولید شده است که برای سال ۱۴۰۰ تولید بیش از ۱۱۰۳ هزار تن تخم مرغ برنامه ریزی شده است.

در ادامه وی تولیدات عسل در سال ۱۳۹۷ را ۹۰ هزار تن و در سال ۱۳۹۸ معادل ۹۳ هزار تن اعلام کرد که همچنین برای سال ۱۴۰۰ تولید بیش از ۹۸ هزار تن تولید عسل برنامه ریزی شده است.

رضایی درباره اقدامات اجرایی شده در ترکیب‌های ژنتیکی دام‌ها گفت: جمعیت گوسفند پربازده از ۶۰ هزار راس در سال ۹۷ به بالای ۲۲۰ هزار راس در سال ۹۸ رسیده است که در سال ۱۴۰۰ به ۸۰۰ هزار راس افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه هفت طرح پایلوت جدید برای پرورش شتر در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: در استانهایی که تولید اکولوژیک پرورش شتر در آنجا فراهم است این طرح‌ها پیاده می‌شود ضمن اینکه توسعه تولید و پرورش گوشت شترمرغ در دستور کار است.

تولید ۴۲۰ هزار تن کلزا در سال جاری

همچنین در این همایش معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات زراعی با بیان اینکه در سال جاری  تاکنون ۴۲۰ هزار تن کلزا تولید شده است، تصریح کرد: بزرگترین مشکل ما در رونق تولید بخش کشاورزی، دانه‌های روغنی است که ۱۰ تا ۱۲ درصد ارزش غذایی و پروتئینی ما به آنها وابسته است.

عباس کشاورز با اشاره به اینکه امسال قطع به یقین کشاورزی به اقتصاد ملی کمک خواهد کرد، گفت: تکنولوژی در بخش آبیاری پایین است اما با این حال ما در تولید گندم موفق هستیم و در تولید شکر در آستانه موفقیت هستیم که طی دو سال مشکل شکر بدون مصرف زیاد آب حل می‌شود.

وی با بیان اینکه باید به کشاورزی دیم و بخش خصوصی در کشاورزی توجه بیشتری شود، افزود: امروز امکان افزایش ۲۵ درصد تولیدات دیم کشور ظرف ۵ سال فراهم شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا