اقتصاداهم اخبارتشکلهاشرکتهاصنعت و معدننساجیگفتگو و مصاحبه

تولیدکنندگان بزرگ وضعیت مطلوب‌تری پیدا کردند

مدیرعامل شرکت مارال چرم افزود: با بسته شدن مرزها و ممنوعیت واردات رسمی و همچنین با افزایش نرخ ارز که واردات غیررسمی هم صرفه‌اقتصادی نداشت، تولیدکنندگان به‌دنبال افزایش تیراژ بودند. اما با همه‌گیری کروناویروس فروش با رکود روبه‌رو شد، البته تولیدکنندگان در ادامه راهکارهای برون‌رفت از آن را پیدا کردند.

او ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ با ثابت شدن نسبی نرخ ارز تولیدکننده روشن‌تر می‌تواند برنامه‌ریزی داشته باشد. درحال‌حاضر که پیک چهارم کرونا دوباره آغاز شده و با تعطیلی‌های مقطعی روبه‌رو هستیم، این امر به‌طور قطع نخستین آسیب را به فروش محصولات تولیدی می‌زند.

این فعال صنعت چرم کشور با بیان اینکه در تولیدکنندگان بزرگ سال ۱۳۹۹ با وجود شیوع ویروس کرونا شرایط بدی نداشتند، گفت: میدانی بسیار رقابتی، تولیدکنندگان را به شرایط مطلوب نزدیک کرد. به‌نوعی تولیدکنندگان آبدیده‌تر و خریداران واقعی شدند.

حسینی‌خواه در پاسخ به این پرسش که منظور از خریداران واقعی چیست، گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی موجود کشور، هزینه‌ها اعم از مالیات، اجاره‌بها، نرخ مواد اولیه و هزینه‌های جاری بسیار بالا رفته است و این امر مربوط به یک صنعت نبوده و تمام بنگاه‌های اقتصادی کشور را درگیر کرده است.

وی ادامه داد: برخی خریداران کالاها، فروشندگان خرد هستند که قدرت پیش‌بینی و تحلیل آینده را ندارند. آنها به رفع نیازهای کوتاه‌مدت خود مشغول هستند. به‌عنوان مثال، با کمترین سود محصولات را به‌فروش می‌رسانند. اما این امر با برخورد با تکانه‌هایی غیرقابل پیش‌بینی آسیب جدی به کسب‌وکار وارد می‌کند و حتی منجربه تعطیلی آن هم می‌شود.

او گفت: با سودهای ۲۰ درصدی بانکی، افزایش نرخ ارز، افزایش میزان مالیات، خواب کالا، برگشت محصولات و… باید تولیدکننده و فروشنده برآورد درستی از میزان سود داشته باشند تا در واقع دخل و خرج با هم همخوانی داشته و وضعیت مالی به‌گونه‌ای باشد تا در شرایط اضطراری واحد تولید دچار آسیب جدی و خطر تعطیلی قرار نگیرد.

این امر را در تولیدکنندگان و فروشندگان خرد کمتر می‌بینیم. حسینی‌خواه اظهارکرد: گاهی پیامد آسیب یک بخش، دیگران را هم درگیر می‌کند و اگر تولیدکنندگان و فروشندگان خرد نتوانند برآورد درستی از وضعیت موجود داشته باشند، دیگران را هم با خود پایین می‌کشند. وی ادامه داد: با شیوع کرونا خطرات و تهدیدهای تولید افزایش یافت و آنهایی ماندند و می‌مانند که قدرت تحلیل بیشتری نسبت‌به آینده داشته باشند. آنهایی که این تجزیه‌وتحلیل را از قبل نداشته باشند، کوچک می‌شوند یا از بین می‌روند.

این فعال صنعت با بیان اینکه امسال هم این روند ادامه خواهد داشت، گفت: سال ۱۴۰۰ موضوعات سیاسی مانند انتخابات و برجام و مسائلی که این اتفاق‌ها در دل خود دارند، تاثیرگذارتر از کروناویروس است؛ از این‌رو تا تیرماه تولید با افت فروش روبه‌رو خواهد بود. البته فعالیت تولیدی باید انجام شود، چون بازار نیاز دارد اما با توجه به شرایط موجود این نیاز نهان است.

وی اضافه کرد: این تولیدکننده قدرتمند است که می‌تواند در سیستم توزیع و فروش خود با بازاریابی نوین به این نیازها دست پیدا کند.

حسینی‌خواه با بیان اینکه پس از تیر وضعیت به شرایط عادی برمی‌گردد، گفت: درحال‌حاضر، نگرانی از اثرات برجام و انتخابات بیشتر از شیوع ویروس کروناست. تولیدکننده توانسته با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا برنامه‌ریزی داشته باشد اما مسئله برجام و انتخابات قابل پیش‌بینی نیست و نیاز به ریسک دارد.

مدیرعامل شرکت مارال چرم تاکید کرد: برای مبارزه و ماندگاری در بازار باید ریسک‌پذیر بود اما این خطر کردن هم باید با برنامه باشد. در نتیجه باید گفت با قدرت تحلیل بالا و ریسک‌پذیری می‌توان از بحران‌ها و در شرایط فعلی از وضعیت کرونایی کشور عبور کرد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا