صنایع معدنی

توسعه فعالیت‌های معدنی ایران در غرب آفریقا؛ از بوکسیت تا طلا

«تقی نبئی» امروز (پنجشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی به امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان نظام مهندسی معدن ایران و اتاق معادن کشور مالی در هفته گذشته اشاره کرد و افزود: توافق شد تا گروه‌هایی از هر طرف جلسات کارشناسی را برای جزئیات مواردی که در تفاهم‌نامه ذکر شده، بررسی کنند و به همین منظور جلسات برخط و مجازی از اواخر همین هفته آغاز خواهد شد.

وی بیان‌داشت: اولویت همکاری‌ها در ابتدا در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی، تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری، آموزشی، پژوهشی و همچنین تبادل استاد و دانش‌پذیر خواهد بود.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران به تسهیلات کشور مالی برای سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذارانی که بیش از ۲۵ میلیون دلار بتوانند در این کشور سرمایه‌گذاری کنند، تا ۳۰ سال از هر گونه مالیات معاف می‌شوند که به‌ویژه فرصتی برای انجام اکتشافات سیستماتیک و به‌روز است.

وی ابراز امیدواری کرد که بتوان کنسرسیوم‌هایی در ایران برای کار در معادن این کشور به‌ویژه معادن سرشار بوکسیت تشکیل داد.

نبئی با اشاره به اینکه برنامه‌هایی برای تولید آلومینا و کنسانتره سنگ‌آهن در این کشور داریم، خاطرنشان‌کرد: با توجه به نبود زیرساخت‌های مناسب به‌ویژه زیرساخت ریلی در کشور مالی، در نظر داریم تا در راستای به‌صرفه شدن پروژه‌ها، زیرساخت لازم را برای فرآوری مواد و تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر در این کشور به انجام برسانیم.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران همچنین با اشاره به کمبود برق در مالی، گفت: باید بتوانیم دانش بومی تولید برق را به این کشور انتقال دهیم تا بتوانیم برنامه‌های فرآوری مواد را بهتر به انجام برسانیم.

وی یادآوری‌کرد: تمامی این مسائل ذهنیت‌های اولیه است که پس از برگزاری جلسات کارشناسی‌ و در نظر گرفتن اولویت‌ها، تیم‌های کارشناسی برای رویت وضعیت این کشور و موارد ادعا شده به مالی اعزام خواهند شد.

نبئی تاکید کرد: فعالان معدنی کشورمان اگر بخواهند به استخراج و تولید مواد معدنی خام در مالی بپردازند، به‌طور قطع با محدودیت‌هایی همچون فاصله زیاد این کشور و هزینه‌های بالای حمل و نقل مواجه شده و از صرفه اقتصادی لازم برخوردار نخواهد بود، اما اگر به تقویت ارزش‌افزوده محصولات بپردازند، از توجیه‌پذیری لازم برخوردار خواهد شد.

وی اضافه‌کرد: ‌به‌طور مثال اگر علاوه بر آلومینا بتوان به بررسی و در نهایت استحصال «گالیم» و «ژرمانیم» پرداخت و درباره سایر محصولات بوکسیت و «لاتریتی» نیز فعالیت کرد که بسیار با ارزش و گرانبها هستند و در چون در حد گرم و کیلوگرم قابلیت عرضه دارند، قابلیت حمل راحت‌تر و حتی با هواپیما را خواهند داشت.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران یادآور شد:‌ ذخایر بوکسیت کشورمان بسیار محدود است، به‌طوری که بزرگترین ذخیره شناسایی شده کشور حدود ۲۰ میلیون تن ذخیره دارد، اما کشور مالی در زمینه بوکسیت فقط در یک مورد بیش از ۵۷۰ میلیون تن ذخیره دارد که بهره‌برداری از آنها می‌تواند توسعه برون‌مرزی صنعت آلومینیوم ما را تضمین کند.

وی گفت: تولید برق و ریل در ایران بومی است و می‌توان در زمینه تولیدات برق و حمل و نقل ریلی به مالی کمک‌هایی داشت، اما در اولویت نخست همکاری‌ها با این کشور نیست.

نبئی در عین حال، زیرساخت‌های حمل و نقلی کشورهای همسایه مالی نظیر گینه و سنگال را به نسبت مطلوب توصیف کرد که می‌تواند به کمک فعالان معدنی ایرانی برای حمل و نقل محصولات فرآوری شده با ارزش افزوده بالاتر بیاید.

وی همچنین خاطرنشان‌کرد:‌ در موضوع طلا دانش و تجربه خوبی در کشور وجود دارد و به‌خصوص در یک دهه اخیر توسعه خوبی را در این بخش شاهد بودیم و با توجه به این‌که بیش از ۳۰ درصد استخراج طلا در کشور مالی به صورت سنتی انجام می‌شود، می‌تواند زمینه خوبی برای فعالیت معدن‌کاران و متخصصان ایرانی در این بخش باشد.

مالی به‌طور سنتی یک کشور طلاخیز شناخته می‌شود، به‌طوری که سالیانه بین ۵۰ تا ۶۲ تن طلا به صورت صنعتی از ۱۴ معدن استخراج می‌شود که ۶۶ درصد صادرات، ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی و ۲۵ درصد بودجه این کشور را تشکیل می‌دهد.

از سایر معادن طلا نیز به‌طور سنتی ۲۵ تا ۳۰ تن طلا در سال استخراج می‌شود و علاوه بر آن مالی سرشار از معادن آهن، بوکسیت، اورانیوم، لیتیم و منیزیم است که کمتر به آنها پرداخته شده است.

تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و مالی یکشنبه (هفتم آذرماه) به امضای «تقی نبئی» رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران و «پونا عبدوالایه» رییس اتاق معادن کشور مالی رسید.

مطابق مفاد این تفاهم‌نامه، سازمان نظام مهندسی معدن برای همکاری با اتاق معادن کشور مالی در خصوص آموزش کارشناسان و مهندسان معدن مالی در این کشور یا ایران از طریق سامانه‌های آموزشی موجود، گسترش معادن و صنایع معدنی این کشور از طریق شرکت‌های عضو سازمان نظام مهندسی معدن ایران و فعال در زمینه های اکتشاف (ژئوفیزیک، ژئوشیمی، زمین شناسی)، استخراج (طراحی و اجرا)، فراوری (تست آزمایشگاهی، طراحی، اجرا، پیاده‌سازی تجهیزات و تاسیسات) و خدمات فنی مهندسی همکاری خواهد کرد.

همچنین سازمان نظام مهندسی معدن ایران به ارائه مشاوره اقتصادی و سرمایه‌گذاری به اتاق معادن مالی از طریق تهیه بسته سرمایه‌گذاری معادن مالی برای سرمایه‌گذاران بالقوه ایرانی خواهد پرداخت.

برپایه این گزارش، هر دو طرف توافق کردند که دانش و تجربیات اعضای خود را از طریق ترتیب دادن بازدیدهای معدنی، سمینارها، وبینارها و نمایشگاه‌ها بین دو کشور ایران و مالی تبادل کنند.

مالی با نام رسمی جمهوری مالی کشوری محصور در خشکی واقع در غرب آفریقا است. مالی از شمال شرقی با الجزایر و از خاور و جنوب شرقی با نیجر و ازجنوب خاوری با بورکینافاسو و از جنوب با ساحل عاج و از جنوب غربی با گینه و از خاور با سنگال و از شمال غربی و غرب با موریتانی مرز مشترک دارد.

مالی در جنوب صحرای بزرگ آفریقا قرار گرفته و بخش‌هایی از آن در این صحرا واقع شده‌ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا