اقتصاد بین الملل

تنور انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا داغ‌تر می‌شود، نگرانی دموکرات ها چیست؟

به گزارش روز شنبه ایرنا، دموکرات ها قرار است در همایش چهار روزه خود که  در شهر «میلواکی» واقع در ایالت ویسکانسین آمریکا از ۱۷ تا ۲۰ ماه اوت (۲۷ تا ۳۰ مرداد) برگزار می شود درنهایت جو بایدن و معاون آتی وی را که هنوز نامشخص مانده است،  بطور رسمی اعلام کنند.

جمهوریخواهان نیز قرار است پس از همایش دموکرات ها، در شهر «شارلوت» ایالت ویسکانسین از ۲۴ تا ۲۷ ماه اوت (سوم تا ششم شهریور) برگزار کنند، جایی که دو نامزد نهایی آنها، دونالد ترامپ و مایک پنس از مدت ها قبل مشخص شدهاند.

نگرانی دموکرات ها از استراتژی سرکوب رای دهندگان 

از نظر کارشناسان کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا برای دموکرات ها با وجود حضور فردی چون دونالد ترامپ در کاخ سفید؛ فردی که بحران های بسیار از بدو  ورود به کاخ سفید تاکنون در مسائل داخلی و بین المللی بوجود آورده است؛ کارزار معمولی نخواهد بود.

دموکرات‌ها می‌گویند که تمرکز اصلی آنها بر روی مقابله با تلاش‌های جمهوریخواهان برای سرکوب رأی‌دهندگان قرار دارد.

خبرگزاری رویترز در این مورد در گزارشی عنوان کرد: بایدن  و حزب دموکرات باید خود را برای «سناریوی کابوس» آماده کنند، سناریویی که در آن ترامپ در رأی‌گیری حضوری در ایالت‌های اصلی پیشتاز است اما با آغاز شمارش آرای ایمیلی و پستی در روزهای بعد، انتخابات را به چالش کشیده و مدعی خواهد شد که آرای او دزدیده شده است.

رویترز افزود: مصاحبه با بیش از ۱۲ نفر از مقام‌های حزب دموکرات‌ نشان می‌دهد که آنها در همکاری با ستاد انتخاباتی جو بایدن برای رویارویی با چالش‌هایی در زمینه آرای غیرحضوری، بازشماری آرا و تلاش احتمالی هواداران ترامپ برای ارعاب رأی‌دهندگان آماده می‌شوند.

نگرانی برای حزب دموکرات و جامعه آمریکا در این زمینه زمانی شدت می یابد که ترامپ همچنین از گفتن اینکه در صورت شکست انتخاباتی نتایج را خواهد پذیرفت، خودداری می کند.

تاکتیک تقلب ترامپ

دونالد ترامپ که با توجه به سو مدیریت اخیر وی در زمینه کنترل و مهار ویروس کرونا در آمریکا که شمار مبتلایان به این ویروس به بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر  و جان باختگان آن نیز به بیش از ۱۴۸ هزار نفر رسیده است، در اکثر نظرسنجی ها بخصوص در نظرسنجی های تازه فاکس نیوز از رقیب احتمالی آتی دموکرات خود جو بایدن با اختلاف چشم گیری عقب است، تلاش دارد تا با تاکتیک اعلام تقلب در آرا به مقابله با چالشی که وی با آن مواجه است، برآید.

رئیس جمهوری آمریکا که به نظر می‌رسد از هم اکنون قصد دارد استارت تقلب در انتخابات پیش رو را بزند و دراین باره مدعی شده: اگر دموکرات ها تصمیم بگیرند که از روش غیابی رای‌گیری و ارسال برگه های رای گیری به رای دهندگان استفاده کنند، شرایط بسیار وحشتناکی خواهد بود، از همین الان، تعداد زیادی دعوی قضایی در دادگاه‌ها تشکیل می‌شود.

ترامپ آرای ایمیلی و پستی را فریب دانست و گفت: ما پس از جنگ جهانی اول و دوم هم انتخابات برگزار کردیم اما دموکرات‌ها این‌بار می‌گویند که رای‌گیری (به علت همه گیری ویروس کرونا) به شکل پستی انجام گیرد.

 اختلال در دستگاه های رای گیری

دونالدترامپ که علاوه بر بحران همه گیری ویروس کرونا با بحران دیگری که اعتراض های ادامه دار سراسری در آمریکا علیه نژادپرستی دست به گریبان است، به گفته کارشناسان و رسانه های آمریکایی وی  با اعزام یگان های ویژه به برخی از ایالت هایی که توسط دموکرات ها اداره می شوند، در پیش گرفتن روش سرکوب متعرضان است، این موضوع نیز بر محبوبیت و شانس پیروزی دوباره وی درانتخابات پیش رو کاسته است.

کارشناسان و رسانه های آمریکایی  اکنون به نوع جدیدی از سرکوب ها و آنهم  سرکوب رای دهندگان از سوی حزب جمهوریخواه اشاره دارند که در کنار آن اختلال در دستگاه های رای گیری نیز از موارد نگران کننده برای حزب دموکرات به شمار می رود.

تارنمای خبری هیل چندی پیش در گزارشی عنوان کرد، دموکرات ها  نشانه های نگران کننده فراوانی در انتخابات مقدماتی اخیر در جورجیا را شاهد بوده اند؛ در حالی که رای دهندگان در صف های طولانی ایستاده بودند، دستگاه های اخذ آرا دچار اختلال شدند و کارمندان حوزه های رای گیری اغلب در اماکنی با بیشترین جمعیت رای دهنده فاقد تجهیزات کافی برای رفع این مشکل شدند.

یک کارشناس مسائل راهبردی دموکرات ها در این زمینه درباره نگرانی دموکرات ها از سرکوب رای دهندگان در انتخابات سراسری که دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی آمریکا با جو بایدن نامزد دموکرات ها رقابت خواهد کرد، گفت: کمیته ملی جمهوریخواهان براساس یک حکم توافقی چندین سال را صرف سرکوب رای دهندگان اقلیت کرد و اکنون این حکم لغو شده است. ترامپ و جمهوریخواهان علنا از این که می توانند به عقب برگردند و مانع رای دادن مردم شوند، خشنودند؛ این یک نگرانی مشروع است، هرچه قدر رای دهندگان کمتری وجودداشته باشند شانس پیروزی جمهوریخواهان بالا می رود.

«کلمی هریس» استادیار تاریخ آمریکا در دانشگاه نیویورک درباره ضعف نظارتی فدرال و اختلال در دستگاه آنچنان که در ایالت جورجیا رخ داد گفت: فقدان نظارت فدرال آنچنان که در ایالت جورجیا رخ داد باید دموکرات ها را عمیقا نگران کند. در واقع اتفاقی که در این ایالت افتاد نشان می دهد که ترامپ و جمهوریخواهان می توانند انتخابات را به نفع خود مصادره کنند.

ارائه سند چشم انداز ۲۰۲۰ حزب دموکرات

در تازهترین تحولات درعرصه کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، حزب دموکرات پیش نویس سند چشم انداز ۸۰ صفحه ای را در روزهای اخیر ارائه کرد که در آنها برخی از ابعاد سیاست خارجی دولت ترامپ به چالش کشیده شده است.

نشریه آمریکایی واشنگتن پست در این باره نوشت: این سند ۸۰ صفحه که توسط یک هیات ۱۵نفره از رهبران حزب دموکرات  از جمله با همکاری ستادهای انتخاباتی جو بایدن و برنی سندرز تهیه شده، سه شنبه  هفته گذشته (۳۱ تیر) درمیان اعضای حزب دموکرات پخش شد.

واشنگتن پست نوشت: سند پیش نویس ۲۰۲۰ حزب دموکرات مخالف هرگونه «تغییر رژیم» در کشورهای جهان و خواهان صرف هزینه کمتر نظامی در بودجه دفاعی آمریکا است.

در بخشی از سند پیش نویس حزب دموکرات آمده است: خروج از توافق هسته ای اشتباه ترامپ بود چراکه توافق هسته ای بهترین ابزار راستی آزمایی به جهت مانع شدن ایران در رسیدن به سلاح هسته ای بود، این اقدام ترامپ منجر به انزوای آمریکا از دیگر متحدانش شد؛ توافق هسته ای همواره به منزله آغاز و نه پایان  دادن به دیپلماسی آمریکا در قبال ایران بود. 

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰  آمریکا پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا خواهد بود که قرار است در ۳  نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۱۳۹۹) برگزار شود .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا