اقتصادراه و مسکن

تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان

به گزارش تولید آنلاین، به نقل از صداوسیما، صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به طولانی شدن روند ارائه لایحه از سوی دولت افزود: فرصت تعیین شده برای دولت و وزارت راه و شهرسازی به پایان رسیده اما هنوز لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه نشده است که البته روز گذشته در جلسه ای با حضور شورای مرکزی نظام مهندسی کشور، ‌ وزارت راه و شهرسازی و برنامه و بودجه کلیات لایحه تصویب شده است.

وی با بیان اینکه مجلس برای مرتفع شدن بخشی از این قانون به جزئیات این لایحه ورود خواهد کرد گفت: در لایحه جدید بررسی صلاحیت ها، ارزیابی کیفی، ‌ مقررات ملی ساختمان و چالش هایی که در نظام مهندسی در وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده است را بررسی خواهیم کرد.

بدری اعمال سلیقه در اجرای قانون نظام مهندسی را در وزارت راه و شهرسازی از آسیبهای موجود در این قانون دانست و افزود: برخی قوانین به دلیل صلاح دید مسئولان ذی ربط اجرایی نمی شود در حالی که این رویه درست نیست و به همین دلیل برای اصلاح جدی آن تصمیم گیری شده است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس با اشاره به جمع بندی درخصوص این قانون در ۲ تا ۳ ماه آینده ادامه داد: باید در بخش ساختاری و نظارتی از سوی یک دستگاه دولتی به عنوان متولی مدیریت واحد شکل بگیرد.

مهدی روانشادنیا عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز با اشاره به اینکه اصلاح قانون نظام صنفی سال گذشته نیز مطرح شده بود افزود: در تیر ماه سال ۹۵ با فوریت اصلاح قانون مخالفت و طرح به دولت ارسال شد که پس از اقدامات انجام شده از سوی دولت به وزارت راه و شهرسازی ارجا ع شده است که پس از آن هنوز لایحه مربوط به قانون به مجلس ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه قانون فعلی نیز به درستی عملیاتی نشده است گفت: در قانون فعلی فرآیند ساختمان سازی در سه بخش طراحی، نظارت و اجرا توسط شخص دارای صلاحیت انجام می شود که بخش اجرا توسط شخص دارای صلاحیت در روند ساختمان سازی عملیاتی نشده است، ‌همچنین استفاده از مهندسین در ۷ حوزه که دو حوزه شهرسازی و ترافیک پس از ۲۳ سال هنوز مورد بی توجهی است و موضوع مربوط به نگهداری و بهره برداری از ساختمان نیز بخش دیگر موجود در قانون نظام مهندسی است که همچنان اجرایی نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا