اقتصادکار و تعاون

تشکیل تنها ۲ جلسه «شورای عالی جوانان» در دو دولت اخیر!

به گزارش تولید آنلاین، کشور ما، با وجود قرار گرفتن در سراشیبی سالمندی در حال حاضر بافت جوانی دارد و جوانان به عنوان سرمایه‌های مهم و ارزشمند کشور با مسائل مختلفی همچون اشتغال، درآمد، سربازی، تأخیر ازدواج، مسکن و … مواجه هستند، مسائلی که به‌خصوص در ایام انتخابات به صورت ویژه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد و ظاهراً پس از آن فراموش می‌شود.

*تغییر ساختار مشکلات حوزه جوانان را حل نمی‌کند، تغییر سیاست بدهید

اواخر دولت یازدهم لایحه تغییر ساختار برخی از وزارتخانه‌ها از سوی دولت ارائه شد که در کمیسیون مشترکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، یکی از مسائلی که در این لایحه پیش‌بینی شده بود احیای سازمان ملی جوانان و جدا شدن بخش جوانان از وزارت ورزش و جوانان بود، وزارتخانه‌ای که خیلی‌ها اذعان دارند بخش ورزش آن پررنگ‌تر از بخش جوانان است و معتقدند با تغییر ساختار و ایجاد سازمان مستقل در حوزه جوانان مشکلات حل می‌شود.

سید فرید موسوی رئیس فراکسیون جوانان مجلس که چند روز پیش در نامه‌ای به رئیس جمهور به اولویت نداشتن استفاده از جوانان در پست‌های مدریتی کشور اعتراض کرده بود گفت: وزارت ورزش و جوانان در حد بودجه و امکانات خود اقدامات مثبتی در حوزه جوانان داشته است اما به دلایلی حوزه ورزش کمی پررنگ‌تر شده است و در اولویت‌بندی‌ها مسئله جوانان در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

طیبه سیاوشی عضو فراکسیون زنان و کمیسیون فرهنگی مجلس ، با اشاره به رد لایحه تغییر ساختار وزارتخانه‌ها و احیای سازمان ملی جوانان در مجلس، خاطر نشان کرد: تغییر در ساختارهای دولتی نمی‌تواند تحولی که برای بهبود اوضاع موردنظر است، ایجاد کند. آنچه شرایط را تغییر می‌دهد تحول در سیاست‌گذاری‌ها و اولویت دانستن موضوع جوانان است. اینکه ما دغدغه جوانان را داشته باشیم و به آن اهمیت بدهیم امری است که در سیاست‌گذاری‌ها وجود ندارد.

*جوانان معترضند!

در نشست هم اندیشی رؤسای مجامع سازمان‌های مردم نهاد سراسر کشور و جوانان احزاب و تشکل‌ها که امسال به مناسبت روز جوان در سالن همایش‌های آکادمی ملی المپیک برگزار شد، زهرا حسین‌پور یکی از جوانان اصلاح طلب حاضر در این نشست خطاب به جهانگیری که به عنوان نماینده رئیس جمهور در این نشست حاضر بود، گفت: جوانان احزاب از شما می‌پرسند چند جلسه بعد از انتخابات با جوانان احزاب برگزار کرده‌اید؟ گزارش مشکلات جوانان که قرار بود بهمن ماه ارائه شود چه شد؟

حسین پور اضافه کرد: دولت اراده‌ای برای پوسته‌اندازی و فرستادن نیروهای متخصص در عرصه عمل ندارد و گسست اجتماعی بین مردم و سیاستمداران در حال افزایش است. آقای جهانگیری بگویید برای جوانان چه کرده‌اید؟

سجاد صالحی یکی دیگر از جوانان حاضر در این نشست بیان داشت: ۵ سال است می‌گوییم به جوانان بها دهید و در دولت خانه‌تکانی کنید و سالمندان چسبیده به میز و صندلی را کنار بگذارید، شما هم حرف ما را تکرار می‌کنید اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد! به نمایندگی از نسل جوان می‌گویم به خودتان بیایید.

هرچند مسئله توجه به جوانان در حوزه‌های مدیریتی و استفاده از آنها در این بخش‌ها، تنها بخش بسیار کوچکی از مطالبات جوانان است اما می‌توان آن را یکی از شعارهای مهم تحقق نیافته دولت دانست که اعتراضات سیاسی فراوانی نسبت به آن وجود دارد علاوه بر آن خواسته‌های مهم معیشتی و اشتغال جوانان و عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج، از مسائلی است که نمره منفی در کارنامه دولت در حوزه جوانان محسوب می‌شود.

*دولت یازدهم و دوازدهم و تشکیل تنها ۲ جلسه شورای عالی جوانان!

هرچند مسائل حوزه جوانان گسترده است اما این گستردگی نمی‌تواند توجیه کننده گستردگی تعداد سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی باشد که در حوزه جوانان مسئولیت دارند اما به نظر می‌رسد اصلاح ساختار در این بخش فعلاً در دسترس نباشد و نتوان پیرامون آن بحثی کرد و مهم‌تر از آن نیازمند تغییر سیاست‌ها در اولویت دادن به حوزه جوانان باشیم.

محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان دی‌ماه سال گذشته در دیدار با نخبگان اجتماعی و نمایندگان سازمانهای مردم نهاد یزد با انتقاد از اینکه نهادهای مختلفی در حوزه جوانان بودجه مستقل دارند و کمترین اعتبار به معاونت جوانان داده می شود، گفت: «این در حالی است که این معاونت هیچ نظارتی بر عملکرد بودجه جوانان در دستگاه‌های دیگر ندارد و این مسأله عدم هماهنگی بودجه‌ای در حوزه جوانان به وجود آورده است».

عدم هماهنگی بودجه‌ای تنها بخشی از مشکلات حوزه جوانان است که دلیل مهم آن کم‌کاری نهاد هماهنگ‌کننده حوزه جوانان یعنی «شورای عالی جوانان» است.

شورای عالی جوانان برای هماهنگی بین سازمان‌های گسترده حوزه جوانان سال ۷۱ با تصویب اساسنامه ۶ ماده‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی متولد شد و تاکنون ۳۷ جلسه داشته است.

شورای عالی جوانان در دولت‌های پنجم و ششم  ۱۱ بار، در دولت‌های هفتم و هشتم ۱۵ بار، در دولت‌های نهم و دهم ۹ بار و در دولت یازدهم ۲ بار تشکیل جلسه داده است، آخرین جلسه شورای عالی جوانان دی‌ماه ۹۵ تشکیل شد و از آن زمان تاکنون و در دولت دوزادهم هیچ جلسه‌ای نداشته است اتفاقی که ۱۶ ماه از آن می‌گذرد و گویا احساس نیازی با وجود اختلالات و ناهماهنگی‌های حوزه جوانان به برگزاری این جلسه وجود ندارد.

جلسات شورای عالی جوانان علاوه بر رئیس جمهور با حضور معاون اول وی نیز می‌تواند تشکیل شود کما اینکه آخرین جلسه تشکیل شده با حضور معاون اول رئیس جمهور بود اما مشخص نیست دلیل این تعطیلی ۱۶ ماهه چیست، آیا جوانان برخلاف شعارها برای دولت اهمیتی ندارند؟ آیا دولت اعتقادی به تشکیل شورای عالی جوانان ندارد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا