کار و تعاون

تشریح دستاوردهای حضور ایران در سازمان جهانی کار

حامد فروزان در نشست تبیین دستاوردهای مشارکت ایران در یکصد و دهمین کنفرانس سازمان جهانی کار اظهار کرد: در حال حاضر سه راهبرد اصلی از سوی دفتر امور بین‌الملل وزارتخانه دنبال می شود که این سه راهبرد شامل توسعه صادرات محصولات و خدمات شرکت های زیرمجموعه وزارتخانه، ارتقاء تصویر ایران در حوزه ها و عرصه های بین الملل و است. هرچه تعاملات بین‌المللی ما جدی تر و بیشتر باشد بهتر می توانیم موفقیت ها و واقعیت های کشور را به مردم جهان اطلاع رسانی کنیم.
وی افزود: متاسفانه در این خصوص کم کاری داشتیم در حالی که برخی موفقیت ها در سالهای قبل، قابلیت الگو شدن را دارند لذا بر اساس راهبرد مشارکت فعالانه و ارتقای تصویر ایران در یکصد و دهمین اجلاس سازمان جهانی کار حضور یافتیم و ایران مشارکت فعالی از خود نشان داد.
فروزان اجلاس سازمان جهانی کار را مهمترین رویداد سازمان جهانی کار دانست و ضمن تشریح حضور نمایندگان کشورمان در چهار کمیته فنی، استانداردها، سیاستهای اشتغال و کار شایسته اظهار کرد: در اجلاس امسال حضور کارشناسان خود را در کمیته‌های فنی پیگیری کردیم. کمیته استاندارد سازی کارآموزی که یکی از کمیته های سازمان جهانی کار بود را به سازمان فنی و حرفه‌ای واگذار کردیم و کارشناس معرفی شده از طرف این سازمان در جلسات محتوایی قبل از اجلاس و کارگروه ها حضور فعالی داشت و توانستیم در این کمیته دیدگاه ها و نگاه های خود را به اشتراک بگذاریم.
وی ادامه داد: در کمیته سیاست های اشتغال سازمان جهانی کار نیز کارشناس مربوطه از معاونت اشتغال حضور یافت. بر اساس اتفاقاتی که در سالهای اخیر در کنار بحران های مالی و کرونا رخ داد، دغدغه ما این بود که بتوانیم موفقیت های خود را در این کمیته ها مطرح کنیم و مطالب خود را در تدوین استانداردهای که برای کمیته اشتغال در نظر گرفته شده بود، ارائه دهیم.
فروزان تصریح کرد: کمیته بعدی کمیته کار شایسته بود که از معاونت تعاون کارشناس مورد نظر حضور داشت و برای اولین بار مدل تعاونی در ایران را به عنوان یکی از الگوهای مورد توجه دولت که باید سهم بیشتری از اقتصاد را در اختیار داشته باشد، ارائه کردیم.
مدیرکل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دستور کار اصلاحیه ۱۹۹۸ اصول و حقوق بنیادین کار را از دیگر برنامه های اجلاس امسال سازمان جهانی کار عنوان کرد و گفت: به موجب این اصلاحیه، حفاظت موثر از شرایط کار و محیط کار ایمن و سالم و حفاظت کافی از جان و سلامت کارگران مورد توجه قرار گرفت و علاوه بر آن، الحاق ایران به مقاوله نامه ۱۵۵ ایمنی و بهداشت شغلی نیز مطرح شد که در دست تصویب جمهوری‌اسلامی ایران قرار دارد.
به گفته فروزان، حضور کارشناسان کشورمان در کمیته فنی با توجه به امکانی که فراهم شد، کاملاً مجازی بوده و در کمیته های تخصصی نیز حضور فعالانه بود.
مدیرکل امور بین الملل وزارت کار در عین حال به موضوع پیگیری دیپلماسی مهارت اشاره کرد و درباره اقدامات صورت گرفته در خصوص توسعه همکاری های مشترک مبتنی بر اصل دیپلماسی مهارت گفت:در دولت سیزدهم موضوع دیپلماسی مهارت را دنبال می کنیم و معتقدیم در حوزه مهارت با بسیاری از کشورها می توانیم تعامل داشته باشیم. با سفرای اکثر کشورها دیدار داشتیم و از تک تک آنها دعوت کردیم به وزارتخانه بیایند و آنها را در جریان ظرفیت‌های شرکتهای زیرمجموعه وزارت کار قرار دادیم.
فروزان افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای نیز مسابقات ملی مهارت را برگزار کرده و امسال مسابقات جهانی مهارت را هم شاهد خواهیم بود که امیدواریم کارآموزانی که در این دوره از مسابقات شرکت می کنند، دستاوردهای خوبی برای کشورمان داشته باشند.

وی با اشاره به سخنرانی وزیر کار در تاریخ ۱۰ خرداد در اجلاس کشورهای عدم تعهد به شکل مجازی، اظهار کرد: وزیر کار در تاریخ ۱۷ خرداد نیز در مجمع عمومی سازمان بین‌المللی کار سخنرانی کرد که مورد توجه کشورها قرار گرفت.
به گفته وی، تقویت دیپلماسی کار از برنامه های جمهوری اسلامی ایران در یکصد و دهمین اجلاس سازمان جهانی کار بوده و انتظار می‌رود با دستاوردهای به‌ دست‌ آمده سال آینده حضور و مشارکت قوی بیشتری از سوی ایران مشاهده شود.
وی همچنین از ارسال دعوت نامه به وزیر کار از ۱۵ کشور جهان خبر داد و گفت: با توجه به آنکه برنامه ما برای شرکت در کنفرانس به شکل مجازی بوده طبعا دیدار حضوری با وزرای کار نداشتیم اما وزیران کار برخی کشورها به ایران دعوت شده اند.
وی در پایان به موضوع حق رای ایران در سازمان جهانی کار اشاره کرد و افزود: استیفای حق رأی ایران با رویکرد دیپلماسی فعال مهارت در دستور کار قرار گرفته و انتظار می‌رود که در آینده ای نزدیک به دست آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا