اقتصادحمل و نقلصادرات و واردات

برای تخلیه بار کشتی‌ها هیچ مشکلی در مبادلات مالی نداریم/ صف کشتی‌ها به دلیل افزایش واردات کالای اساسی است/ تخلیه ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی در یک شبانه روز

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۳ اسکله در اختیار کالاهای اساسی قرار گرفته است و بالغ بر ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی در شبانه روز تخلیه می‌شود، گفت:‌ هیچ تغییری در نحوه و رویه ورود کشتی‌های حامل کالاهای اساسی در بنادر نداشتیم و روند اعلام آمادگی کشتی‌ها برای ورود به بنادر هیچ تغییر محسوسی نداشته است بنابراین در تامین و انتقال ارز هم تغییری به وجود نیامده که قابل ذکر باشد و با موضوع جدیدی در این حوزه مواجه باشیم.

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره ادعای برخی از رسانه‌های خارجی مبنی بر عدم تخلیه بارهای کشتی‌های حامل غله به دلیل مشکل مبادلات مالی ناشی از تحریم‌ها اظهار داشت: از سال گذشته تا امروز هیچ تغییری در نحوه و رویه ورود کشتی‌های حامل کالاهای اساسی در بنادر نداشتیم و روند اعلام آمادگی کشتی‌ها برای ورود به بنادر هیچ تغییر محسوسی نداشته است بنابراین در تامین و انتقال ارز هم تغییری به وجود نیامده که قابل ذکر باشد و با موضوع جدیدی در این حوزه مواجه باشیم.

وی با بیان اینکه میزان عمده کالاهای اساسی از طریق بندر امام خمینی وارد می‌شود، ادامه داد: تمام اسکله‌ها برای پهلوگیری کشتی‌های حامل کالاهای اساسی و سایر کشتی‌ها استفاده می‌شود و در حال حاضر هیچ اسکله‌ای خالی نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بالافاصله پس از خالی شدن هر اسکله، کشتی بعدی از لنگرگاه وارد می‌شود و پس از پهلوگیری، کالاهای خود را تخلیه می‌کند.

راستاد با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴ کشتی در لنگرگاه حضور دارند که ۶ فروند از آن‌ها آمادگی ورود به لنگرگاه را اعلام کرده‌اند، گفت: کشتی‌ها به نوبت وارد اسکله می‌شوند و علت این صف هم افزایش حجم واردات کالا به بنادر است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد:در شرایطی که حجم واردات و تعداد کشتی‌ها امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته این وضعیت طبیعی است و تمام ظرفیت بندر به تخلیه کالاهای اساسی اختصاص یافته است و بار به محض اینکه از کشتی تخلیه می‌شود ترخیص و برای مصرف به بازار می‌رود.

وی ادامه داد: با توجه به میزان ورود کشتی‌ها کالاهای اساسی، ۲۰ فروند کشتی در لنگرگاه منتظر ورود به اسکله هستند که اگر به صورت میانگین محموله هر کدام از آنها ۵۰ هزار تن باشد میزان بار به یک میلیون تن می‌رسد که این میزان بار به مرور و به نوبت در اسکله ها تخلیه می‌شوند.

راستاد با بیان اینکه به طور میانگین روزانه ۸ هزار تن از بار هر کشتی تخلیه می‌شود،‌ تاکید کرد: ۱۳ اسکله در اختیار کالاهای اساسی قرار گرفته است و بالغ بر ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی در شبانه روز تخلیه می‌شود و عملیات تخلیه را شبانه روزی انجام می‌دهیم تا زمان پهلوگیری کشتی‌ها و توقف در اسکله به حداقل برسد.

وی افزود: اگر کشتی‌ها از نظر اسنادی و سایر مسائل مرتبط اداری مشکلی نداشته باشند و آمادگی خود را برای تخلیه کالا اعلام کنند انتظار طولانی شامل آنها نمی‌شوند و اساسا تخلیه کالای هر کشتی بستگی به اعلام آمادگی آنها دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا