اقتصادصنعت و معدنکشاورزی و صنایع غذایی

تحویل گندم به دولت یک میلیون تن افزایش یافت

معاون وزیر جهادکشاورزی از افزایش یک میلیون تنی خرید گندم خبر داد و گفت:علیرغم کاهش ٢۶ درصدی بارندگی، میزان گندم تحویلی کشاورزان به مراکز خرید تضمینی، حدود یک میلیون تن افزایش یافته است.

به گزارش تولید آنلاین، یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در نشستی خبری با بیان اینکه در مراحل پایانی خرید تضمینی گندم هستیم، اظهارداشت: علیرغم کاهش ٢۶ درصدی بارندگی و با میانگین بارندگی ١۶۶ میلی متر در سال جاری، خرید گندم حدود یک میلیون تن افزایش دارد.

وی میزان خرید گندم از ابتدای فصل برداشت تاکنون را ٩ میلیون و ۵٠٠ هزارتن اعلام و اضافه کرد: گندمی که تاکنون از کشاورزان تحویل گرفته شده قریب به ٩٠٠ هزارتن بیشتر از سال گذشته است.

معاون وزیر جهاد تصریح کرد: پیش بینی می شود خرید گندم در پایان فصل خریدتضمینی به ٩ میلیون و ٧٠٠ هزارتن برسد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اضافه کرد: کشاورزانی که تا ٢٣ تیرماه ( پنج شنبه هفته گذشته) گندم به ما تحویل دادند ۵٠ درصد مطالباتشان را دریافت کرده اند.

سیف گفت: کشاورزانی که تا اول تیرماه گندم خود را به ما تحویل داده اند تا غروب امروز( شنبه) ١٠٠ درصد مطالباتشان تسویه می شود.

به گفته وی تا غروب امروز ، ٨٣ هزار و ۶٨٠ میلیارد ریال از مجموع ١٢۴ هزار و ۶۴٠ میلیارد ریال مطالبات گندمکاران تسویه و به حساب آنان واریز می شود.

سیف با بیان اینکه با تدابیری که دولت و وزارت جهاد کشاورزی اندیشیده در حال عرضه اوراق هستیم، افزود: تا پایان هفته از طریق انتشار اوراق قریب به ١۵ هزار میلیارد ریال تامین و بدین ترتیب ١٠٠ درصد مطالبات کشاورزانی که تا پایان تیرماه گندم تحویل ما داده اند، تسویه می شود.

وی اضافه کرد: بنابراین تاکنون ۶٧ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده و تا پایان هفته این میزان به ٧۵ درصد خواهد رسید.

توزیع ۶٠ هزارتن کالای اساسی برای تنظیم بازار ماه محرم

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین از توزیع ۶٠ هزارتن کالای اساسی برای تنظیم بازار ماه محرم توسط بخش دولتی و خصوصی خبر داد و گفت: طبق دستورالعمل ابلاغ شده به ما، ١٠ هزارتن برنج، ١٠ هزارتن شکر و ١٠ هزارتن روغن  به مناسبت این ایام تدارک دیده شده است. همچنین به همین میزان واردکنندگانی که ارز ۴٢٠٠ تومانی دریافت کرده اند، این سه قلم کالا را تامین خواهند کرد.

سیف قیمت برنج  هندی ١١٢١ را برای مصارف عمده کیلویی ٧٠٠٠ تومان، برنج تایلندی را ۵٣٠٠ تومان و شکر را کیلویی ٣٠٠٠ تومان اعلام کرد.

وی ادامه داد: روغن نیز با نرخی که روی آن درج شده عرضه خواهد شد.

سیف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امسال حدود ١١ میلیون تن گندم در کشور تولید خواهد شد، گفت: ما در سال زراعی گذشته به ازای هر کیلوگرم گندم ١٣ هزارو ۶٨ ریال به کشاورزان پرداخت کردیم اما امسال این عدد به ١٣ هزار و ٢٧٠ ریال رسید بدین ترتیب ١.۵ درصد افزایش قیمت را رقم زدیم.

وی ادامه داد: میانگین دریافتی گندمکاران در سال ٩۶؛ ٢٢٢ میلیون ریال بود که امسال به ٢۶٧ میلیون ریال افزایش یافته همچنین سرانه تحویل گندم هر کشاورز از ١٧ تن به ٢٠ تن رسیده است.

به گفته وی استان خوزستان رتبه اول و کردستان رتبه دوم تولید گندم کشور را دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی دانه روغنی از کشاورزان نیز گفت: تاکنون نزدیک به ۳۳۰ هزار تن دانه روغنی از کشاورزان خریداری کرده‌ایم که سال گذشته تا این مقطع، این رقم ۱۸۰ هزار تن بود که نشان می‌دهد ۸۲ درصد افزایش برداشت داشته‌ایم و ارزش ریالی خرید کلزا تاکنون ۹۱۰۰ میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته ۸۷ درصد رشد داشته است.  
وی اضافه کرد: بیش از ۵ میلیون تن ظرفیت روغن‌کشی در کشور داریم که در سال ۹۲ این ظرفیت کاری تقریبا به صفر رسیده بود و از سال گذشته براساس سیاست‌های دولت تا به امروز ۹۲۶ هزار تن عملکرد داشته‌اند و امسال تا این لحظه یک و میلیون و ۴۳۰ هزار تن عملکرد کارخانجات روغنی‌کشی بوده که رشد ۴۵ درصدی نشان می‌دهد.

تلاش برای اعلام نرخ خرید تضمینی گندم قبل از پایان شهریور

سیف درباره اعلام نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۹۷-۹۸ و پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه گفت: وزارت جهاد کشاورزی محاسبات خود را در این زمینه انجام داده و آن را در قالب بسته قیمتی پیشنهادی سال ۹۷-۹۸ به دولت ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه بحث های کارشنای در این زمینه در حال انجام است تصریح کرد: تلاش ها برای اینکه قیمت ها قبل از پایان شهریور ماه اعلام شود، در حال انجام است.

سیف درباره قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی افزود: اجازه دهید قیمت در شورای اقتصاد بررسی و سپس اعلام شود. امیدواریم نرخی که بیرون می آید به نفع همه باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره واردات گندم به کشور نیز اظهار داشت: واردات موقت برای صادرات آرد انجام شده اما برای مصرف داخل صادراتی نداشته ایم.

ذخیره بیش از ۵۰۰ هزار تن شکر در کارخانجات

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره وضعیت ذخایر شکر کشور اظهار داشت: در حال حاضر بیش از نیم میلیون تن شکر در کارخانجات ذخیره داریم. ضمن اینکه در فصل تحویل چغندر قند به کارخانجات و فرآوری آن قرار داریم.

وی افزود: پیش بینی می شود هشت میلیون تن چغندر در سال جاری فرآوری و شکر مناسبی از آن حاصل شود. بنابراین وضعیت بازار شکر بسیار مناسب است.

سیف در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه هیچ مشکلی در حوزه کالاهای اساسی از جمله برنج، روغن و شکر نداریم، خاطرنشان کرد: با بررسی ای که در فروشگاه های زنجیره ای در نقاط مختلف استان تهران انجام داده ایم، مشکلی در این زمینه وجود نداشته و فقط روغن سرخ کردنی مقداری کمتر یافت می شد. البته نه اینکه کمبود وجود داشته باشد بلکه عرضه آن کمتر از سایر کالاها است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران یادآور شد: دلیل این مسئله این است که در حوزه  ترخیص با مشکلاتی مواجه هستیم و روند ترخیص این کالا مقداری طولانی شده که سرعت در این زمینه باید بالاتر برود. ما به مردم قول می دهیم هیچ مشکلی در زمینه این سه کالا وجود نداشته باشد و میزان ذخایر آنها نسبت به سه – چهار سال گذشته در بهترین وضعیت قرار دارد.

وی تأکید کرد: از وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش تنظیم بازار خواهشمندیم که زنجیره را در نظر بگیرند چرا که اگر بخشی به هم بخورد سایر بخش ها نیز آسیب می بیند و بخش های اقتصادی دیگر، نابرابری های ناموجه پیدا می کند.

سیف گفت: چون ممکن است برای رانتی که در یک بخش وارد می شود به بخش های دیگر فشار بیاید و امروز برخی بخش ها، نامتعادل کننده اقتصاد شده اند و این موضوع با اتکا به ظرفیت هایی است که مقررات ما برای آنها ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه آیا با اعمال تحریم های جدید واردات برنج تنها محدود به کشور هند خواهد بود، تصریح کرد: ما از مبادی مختلف برنج وارد می کنیم که هند یکی از آنهاست.

وی درباره برگزاری مناقصه برای واردات برنج نیز گفت: لزوما در پی مناقصه ای که امروز برگزار می شود، فردا واردات انجام نمی دهیم و این پروسه دو الی سه ماه طول می کشد. بنابراین مناقصه خیلی در کار ما خللی ایجاد نمی کند.

سیف از عنوان میزان واردات برنج به کشور خودداری کرد و گفت: واردات به اندازه کافی انجام می شود اما میزان آن را نمی توانیم عنوان کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا