اقتصاداقتصاد بین المللانرژیتجارتحمل و نقلصنعت و معدن

تحریم ها هزینه حمل نفت ایران را بالا برد

در حالی که موعد تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران در حال نزدیک شدن است، صادرات نفت این کشور همچنان ادامه دارد و برخی از شرکت های کشتیرانی این تحریم ها را فرصتی برای دریافت هزینه های حمل بالاتر می بینند.

 

به گزارش تولید آنلاین، به نقل از پایگاه خبری اس پی گلوبال، مدیر یک شرکت اجاره نفتکش در هیوستون آمریکا گفت، ممکن است شرکت های جدیدی که هیچ گونه ارتباطی با سیستم بانکی، بیمه ای یا ارزی آمریکا ندارند، برای ادامه تجارت با ایران بدون نقض مقررات آمریکا ایجاد شده باشند.

منابع کشتیرانی گفتند، بسیاری از شرکت ها قبلا تجارت با ایران را متوقف کرده اند. تحریم های نفتی از ۴ نوامبر به اجرا گذاشته خواهد شد.

یک دلال نفتکش گفت، اختلاف در زمان خرید، تحویل و پرداخت پول یک محموله ممکن است موجب شود تراکنش هایی که باید قبل از شروع تحریم انجام می گرفتند، به بعد از تحریم موکول شوند. به دلیل این مسئله، برخی شرکت ها ممکن است تلاش کنند هزینه های حمل بالاتری برای پهلوگیری در بنادر ایران بگیرند.

علاوه بر شرکت ملی نفتکش ایران، کشتی داران یونانی نیز نقش پررنگی در حمل نفت ایران دارند و ۸۱ تانکر یونانی از ماه ژانویه در حمل نفت ایران نقش داشته اند.

از ماه سپتامبر، موسسه اس اند پی گلوباس پلاتس شروع به محاسبه مابه التفاوت هزینه حمل نفت ایران کرده است. اختلاف قیمت حمل نفت ایران در دورز دوشنبه به بشکه ای ۸.۳۰ دلار در هر تن رسید.

با اجرای کامل تحریم ها، هزینه های حمل نفت ایران باز هم فراتر خواهد رفت.

کورت اسمیت، تحلیلگر موسسه وسل ولیو در انگلیس گفت: «مابه التفاوت دقیق هزینه حمل نفت ایران بستگی به وضعیت روز بازار دارد. این رقم باید به گونه ای باشد که هزینه های بیمه ای اضافه و ریسک های تجاری محدودیت تجارت در بنادر آمریکا را پوشش دهد.»

موسسه اس اند پی گلوبال آنالیتیکس برآورد کرده که حدود ۱.۴ میلیون بشکه از نفت ایران ممکن است تا ماه نوامبر از بازار حذف شود. این بدان معناست که حتی بعد از تحریم ها نیز ایران میزان قابل توجهی نفت صادر خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا