اقتصاد بین المللانرژی

تاثیر موقت آزادسازی ذخایر استراتژیک بر قیمت نفت

آمریکا درپی امتناع تولیدکنندگان اوپک پلاس از افزایش بیشتر تولید، قصد دارد به منظور پایین بردن قیمتها در اقدامی هماهنگ با چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و انگلیس میلیونها بشکه نفت از ذخایر استراتژیک آزاد کند.

قیمتهای نفت در معاملات روز چهارشنبه که سرمایه گذاران اثربخشی آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک را زیر سوال بردند، ثابت بود و بدبینی بازارهای نفت از ابهامات نسبت به اثربخشی اقدام هماهنگ کشورهای مصرف کننده بزرگ تحت هدایت آمریکا حکایت داشت. بهای معاملات نفت برنت آخرین بار با ۱۷ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، در ۸۲ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه معامله شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با هفت سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، به ۷۸ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه رسید.

تحلیلگران جی پی مورگان در یادداشتی نوشتند: هر گونه تاثیر آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک بر قیمت ممکن است پایدار نباشد زیرا توازن بازار را فراتر از ماه عرضه شدن این ذخایر تغییر نمی دهد. برداشت بیش از ۸۰ میلیون بشکه از ذخایر به همراه تقاضای کمتر برای سوخت در اروپا به دلیل قرنطینه های جدید کرونایی ممکن است باعث شود اوپک پلاس از افزایش بیشتر تولید در ژانویه سال ۲۰۲۲ خودداری کند.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس هم پیشتر اعلام کرده بود برداشت ۷۰ تا ۸۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک قطره ای در اقیانوس خواهد بود.

در بخش تقاضا، جی پی مورگان پیش بینی کرد مصرف نفت جهان تا مارس سال ۲۰۲۲ از سطح سال ۲۰۱۹ فراتر می رود. این بانک آمریکایی همچنین پیش بینی کرد میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۲ به ۸۸ دلار در هر بشکه و در سال ۲۰۲۳ به ۸۲ دلار در هر بشکه می رسد و در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ از مرز ۹۰ دلار عبور خواهد کرد.

به گفته تحلیلگران جی پی مورگان، پس از رشد تقاضا برای نفت به میزان ۵.۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱، انتظار می رود تقاضا در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳.۵ میلیون بشکه در روز رشد کرده و به ۹۹.۸ میلیون بشکه در روز برسد که ۲۸۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سطح سال ۲۰۱۹ و رکورد بالایی خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، با وجود روند سریع رشد، عرضه آمریکا ممکن است در ژوییه سال ۲۰۲۳، سه سال پس از منفی شدن قیمت وست تگزاس اینترمدیت به سطح پیش از شیوع کووید ۱۹ برگردد و اوپک را در موقعیت کنترل قوی بازار نگه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا