تجارت

تاثیر اندک تحریم بر روابط تجاری ایران با کشورهای همسایه

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار ، محمد لاهوتی در نشستی خبری افزود: کشورهای همسایه به دلیل مسیر ترددی و ارتباطات تاریخی تحت تاثیر کمتری از تحریم ها قرار گرفتند و تجارت با آنها کماکان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه از ظرفیت بالای تجاری با کشورهای همسایه به میزان کافی بهره نبرده ایم، تصریح کرد: در صورت رفع اختلافات، برداشته شدن تحریم ها و احیای برجام از مسیر کشورهای همسایه می توانیم افزایش تجارت را در دستور کار قرار دهیم.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به سیاست افزایش روابط تجاری با ۱۵ کشور همسایه به علاوه هند و چین، تاکید کرد: تاکنون به اهداف مورد نظر دست نیافته ایم و همچنان در تجارت با عراق و افغانستان هم مشکل بازگشت ارز داریم زیرا کالایی برای واردات از این کشورها وجود ندارد تا واردات در برابر صادرات صورت بگیرد و علاوه بر این راه‌های بانکی نیز با مشکل همراه است.

افزایش ۶۵ درصدی صادرات در چهار ماهه ۱۴۰۰

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به افزایش ۶۵ درصدی صادرات و ۳۲ درصدی واردات در چهار ماهه نخست امسال نسبت به سال ۹۹، اظهار داشت: بخشی از این رشد تجاری به دلیل بسته بودن مرزها همزمان با شیوع ویروس کرونا در سال گذشته است اما آمارهای فعلی در مقایسه با سال سال ۹۸ نیز روند صعودی را در مبادلات را نشان می دهد.

وی افزود: ۸۵ درصد کالاهای وارداتی به کشور،کالاهای واسطه ای و مواد اولیه است که افزایش ورود آنها رونق تولید را در پی دارد و به نوعی حمایت از صادرات محسوب می‌شود.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران تاکید کرد: ادامه دار بودن روند صادرات و واردات کشور در ماه های پیش رو وابسته به تصمیمات دولت جدید و اعمال سیاست های ارزی است زیرا در سال های اخیر به دلیل تحریم ها و مشکلات برجام، دولت دوازدهم مجبور به اعمال اقداماتی شد که خود پیشتر نسبت به آنها انتقاد داشت.

وی با تاکید بر اینکه رشد حجم و ارزش تجاری وابسته به تصمیمات سیاسی و حل مشکلات است، تصریح کرد: در ماه های گذشته تغییر قابل توجهی در کالاهای تجاری رخ نداده اما ترکیه جایگزین هند در پنج کشور نخست مقاصد صادراتی شده و آلمان و سوییس نیز به پنج کشور اول مبدا وارداتی به ایران پیوسته‌اند.

به گفته لاهوتی، همچنین در چهار ماهه نخست امسال امارات جایگزین چین به عنوان نخستین مبدا وارداتی کشور شد که با توجه به تولیدکننده نبودن امارات، این روند نشان می دهد کالاهای وارداتی از این کشور صادرات مجدد شده اند و دارای کیفیت بهتری هستند.

وی تاکید کرد: شرایط فعلی تجاری و تجربه پیش از سال ۹۷ حاکی از این است که با برداشته شدن محدودیت ها و کاهش تحریم ها، واردات از اروپا برای کالاهای با کیفیت افزایش خواهد داشت.

رییسکمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: تقاضا برای سرمایه گذاری و برقراری روابط تجاری از سوی کشورهای خارجی وجود دارد اما تا زمانی که توافقی صورت نگیرد، فعالان اقتصادی به نتیجه دلخواه دست نخواهند یافت.

تنش‌های افغانستان در کوتاه مدت تاثیر منفی بر تجارت خواهد داشت

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به ناآرامی ها در کشور افغانستان با بیان اینکه سرمایه از فضای ناامن فرار می کند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تنش ها تا نزدیکی مرزهای ایران نیز پیشروی داشت، حمل و نقل با ریسک بالا مواجه شده و امکان توقف کوتاه مدت روابط تجاری با این کشور نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای پیش بینی اوضاع آینده این کشور هنوز زود است، تصریح کرد: افغانستان دومین شریک ایران در روابط تجاری در بینکشورهای منطقه است و ادامه داشتن این روند تاثیر منفی خود را بر مبادلات ایران خواهد گذاشت؛ به همین دلیل امیدواریم آرامش زودتر به این کشور بازگردد.

آمادگی تامین ارز واردات از محل صادرات وجود دارد

رییس کنفدراسیون صادرات افزود: در فروردین ماه امسال و در پایان دولت دوازدهم با تکمیل ابلاغیه ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و مصوبات کمیته ماده دو، شرایط رفع تعهد ارزی از طریق پنج روش اعلامی مورد موافقت قرار گرفت ولی در اجرا با مشکلاتی مواجه هستیم که این مشکلات مربوط به عدم تسریع در تائید منابع ارزی از محل ارز حاصل از صادرات و تائیدی که بانک مرکزی باید ارایه دهد، است.

لاهوتی گفت: این روش به مشکلی برای بنگاه های کوچک و متوسط تبدیل شده چرا که ارز در سامانه نیما به دلیل عرضه از سوی بنگاه های بزرگ به طور عملی مزیت را از بنگاه های کوچک و متوسط گرفته زیرا مواد اولیه را با ارز ارزان تامین می کنند. اگر این مشکلات برطرف شود، مشکل رفع تعهد ارزی حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم امکان اصلاح برخی مشکلات در سامانه نیما را دارد، افزود: دولت جدید می‌تواند ارز حاصل از صادرات را به واردات متصل و قوانین مخل صادرات و واردات را حذف کند. از دولت جدید می‌خواهیم که در حوزه تجارت خارجی تسهیل‌گر باشد.

رییس کنفدارسیون صادرات ایران در مورد تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا نیز اظهار داشت: شیوع کرونا در پایان سال ۹۸ تاثیر خود را نه تنها بر تجارت با اوراسیا بلکه با طرف های مختلف تجاری گذاشت اما به دلیل سختگیری این کشورها شاهد تاثیر بیشتر در این بخش بودیم.

وی تصریح کرد: افزایش تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیازمند نقل و انتقالات مالی و اسنادی است ولی متاسفانه در سال‌های گذشته امکان استفاده از سیستم صرافی‌ها به شکل گسترده هم وجود نداشته و بیشتر تبادلات به شکل مسافری و محدود است.

لاهوتی تاکید کرد: مذاکرات بسیاری با روسیه به عنوان بزرگترین کشور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در زمینه نقل و انتقال پولی انجام شده است اما تاکنون این مذاکرات به نتیجه نرسیده و این موضوع یکی از موانع رشد تجاری دو کشور محسوب می شود.

لاهوتی تاکید کرد: از سوی دیگر استانداردهای منطقه اوراسیا و اروپا متفاوت است و ایران هنوز نتوانسته‌ است این استانداردها را رعایت کند.

در چهار ماه نخست سال جاری ۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۹ میلیارد دلار بین ایران و کشورهای مختلف مبادله شد که سهم صادرات کالاهای غیرنفتی ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا