بانک، بیمه و بورس

بورسی شدن سیمان به شفافیت معاملات و بهبود وضعیت تولید می‌انجامد

«عبدالرضا شیخان» امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی با اشاره به ورود دومین هلدینگ سیمانی کشور به بورس کالا در روز جاری، افزود: ورود سیمان به بورس اتفاق خوبی بوده که امیدواریم تداوم داشته و سایر کارخانجات سیمان نیز بتوانند کد بورسی گرفته و وارد این عرصه شوند.

وی بیان‌داشت: نخستین عرضه سیمان در بورس کالا، شروع موفقی داشته و اگر به درستی اجرایی شود و همه تولیدکنندگان بتوانند سیمان خود را در بورس عرضه کنند، این صنعت را از قیمت‌گذاری دستوری خارج کرده و منافع آن به جیب بخش تولید خواهد رفت.

این مقام صنفی تصریح‌کرد:‌ به این ترتیب، کاهش هزینه‌های تولید و توانمند شدن واحدها برای بازسازی و نوسازی خطوط تولید را شاهد خواهیم بود، اما همه اینها منوط به اجرای درست ورود شرکت‌ها به بورس کالا است.

وی، به نخستین عرضه سیمانی‌ها در بورس کالا در ماه گذشته اشاره کرد و گفت: با این اتفاق، رقابتی شدن قیمت‌ سیمان در برخی مناطق را شاهد بودیم، هرچند قیمت واقعی سیمان این نیست و باید به سمتی برویم که کشف قیمت واقعی، منجر به کاهش دلال‌بازی در این صنعت شود.

نهم خردادماه امسال در نخستین روز عرضه سیمان در بورس کالا، ۲۹ هزار و ۷۰۰ تن از این محصول به فروش رفت و طلسم ورود آن به بورس کالا شکسته شد.

شیخان ابراز امیدواری‌کرد:‌ با تداوم عرضه سیمان در بورس، شاهد شفافیت معاملات، واقعی شدن قیمت این محصول و رسیدن آن به دست مصرف‌کننده نهایی باشیم؛ موضوعی که رصد دقیق‌تر دستگاه‌های نظارتی و تحقق درآمدهای مالیاتی دولت را به دنبال خواهد داشت.

قیمت سیمان

وی درخصوص قیمت این روزهای سیمان در بازار نیز گفت: قیمت‌ درب کارخانه تغییر چندانی نداشته، اما اخذ مالیات بر ارزش افزوده، همچنین افزایش ۱۰۰ درصدی کرایه‌های حمل و نقل، افزایش قیمت پاکت سیمان، رشد ۲۵۰ درصدی قیمت سوخت، ۷۰ درصدی نرخ برق و ۳۵ تا ۵۰ درصدی هزینه‌های کارگری و پرسنلی، بر قیمت‌های نهایی تاثیرگذار شده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان یادآور شد: همه هزینه‌های یاد شده باید پوشش داده شود، ضمن اینکه این روزها کارخانجات با مشکلات قطعی برق مواجه بوده و در شرایط سخت تولیدی به سر می‌برند.

وی تاکید کرد: اگر معاملات سیمان در بورس اثرگذار باشد، کارخانجات می‌توانند روند تولید و اشتغال پایدار را حفظ کنند.

شیخان یادآوری‌کرد: اکثر کارخانجات سیمان در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته واقع شده‌اند و فراموش نکنیم اگر بخواهیم با قیمت‌گذاری دستوری هزینه‌ها را کنترل کنیم، آثار نامطلوب اجتماعی در این مناطق برجای خواهد گذاشت.

وی ادامه‌داد: این در حالی است که با وجود مشکلات یاد شده، در ماه‌های اخیر هیچ تعدیل نیرویی در واحدهای سیمانی اتفاق نیفتاد و کارخانجات توانستند روند اشتغال خود را حفظ کرده و ماشین‌آلات خود را به خوبی در خطوط تولید به‌کارگیری کنند.

این مقام صنفی گفت: کارخانجات داخلی موفق شدند با وجود همه مشکلات و کاستی‌ها در دو ماهه نخست امسال با ۹۳ درصد ظرفیت کار کنند و در این مدت ۱۱ میلیون و ۱۸۷ هزار و ۵۰۰ تن سیمان (رشد ۱۱.۳ درصدی نسبت به ۲ ماهه ۹۹) تولید شد.

با توجه به تولید ۵۵.۴ میلیون تنی سیمان در سال ۹۷، ۶۰.۴ میلیون تنی در سال ۹۸ و ۶۸.۳ میلیون تنی در سال گذشته، شاهد رشد همه ساله تولید در این صنعت هستیم.

پارسال ۶۳.۷ میلیون تن از سیمان تولیدی در داخل کشور به فروش رفت و بقیه ۴.۶ میلیون تن دیگر صادر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا