اقتصاداقتصاد بین الملل

بوئینگ، ۷۷۷ ایران را به امارات می‌فروشد

به گزارش تولید آنلاین به نقل از رویترز، درحالی که شرکت بوئینگ خود را برای لغو قریب‌الوقوع توافق هسته‌ای ایران می‌کند،  قراردادهایی را با کشورهای حاشیه خلیج فارس، امضا می‌کند تا ضرر  از دست دادن قرارداد خرید ۱۷ میلیارد دلاری خود با ایران را به حداقل برساند.

روز چهارشنبه، از مدیر اجرایی بوئینگ، دنیس مویلنبرگ در کنفرانسی تلفنی که طی آن از درآمد ۲۳.۴ میلیارد دلاری این شرکت در ربع اول سال خبر داد، در مورد وضعیت نامشخص آینده تحریم‌های آمریکا بر فروش ۱۵ هواپیمای بردبلند ۷۷۷ این شرکت به ایران، که قبلا مجوز صادرات دریافت کرده بودند، سوال شد. قرار بود ۳ فروند از این هواپیماها طبق برنامه زمان‌بندی، امسال به ایران تحویل شوند.

مویلنبرگ گفت: تحویل هواپیما به ایران، به صورت هماهنگ با سیاست‌های دولت آمریکا، به تعویق افتاده است. او اشاره کرد که شرکت بوئینگ خریداران دیگری برای این هواپیماها که نشان هواپیمایی ملی ایران، ایران‌ایر، روی آنها نقاشی شده است، پیدا کرده است.

درحالی که مدیرعامل بوئینگ نام مشتریان دیگر هواپیماهای ۷۷۷ را فاش نکرد، اما این شرکت قرارداد مهم دیگری را با امارات متحده عربی، به ارزش ۱۵.۱ میلیارد دلار امضا کرده است تا جت‌های دریم‌لاینر جدید خود را بفروشد. در ماه دسامبر شرکت بوئینگ، که بزرگترین صادرکننده آمریکاست، اعلام کرد ۴۰ فروند هواپیمای ۷۸۷ دریم‌لاینر را به خط هوایی الامارات، که یکی از دو شرکت بزرگ هواپیمایی این کشور است، خواهد فروخت.

بروس ریدل یکی از متخصصان در مورد منطقه، به المانیتور گفت: اماراتی‌ها پول و انگیزه این کار را دارند. ریدل که یکی از مشارکت‌کنندگان در المانیتور نیز هست، اضافه کرد: امارات‌متحده عربی در مورد ایران عقده‌ دارد.

به عنوان تنها شرکت آمریکایی‌ای که نام آن به طور ویژه در برجام ذکر شده است، بوئینگ نقشی نمادین و اقتصادی در آغاز بهبود روابط ایران و آمریکا داشت. در حالی‌که دولت اوباما مجوز فروش و صادرات ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ به ایران را صادر کرده بود، سرنوشت قرارداد فروش هواپیما به ایران، با آغاز به کار دولت دونالد ترامپ، در هاله‌ای از ابهام فرو رفت.

در ۱۹۹۳ دولت کلینتون تصمیم‌گرفت محدودیت‌های دوگانه‌ای را هم بر ایران و هم بر عراق اعمال کند. طبق گفته ریدل، که در آن زمان در انجمن امنیت ملی کلینتون خدمت می‌کرد، وزیر وقت تجارت آمریکا، رون بران، عربستان سعودی را متقاعد کرد ۶ میلیارد دلار هواپیما از بوئینگ خریداری کند تا این شرکت تلاش نکند به ایران هواپیما بفروشد.

هرچند ایرانی‌ها ترجیح می‌دهند هواپیمای آمریکایی خریداری کنند، اما عدم توانایی بوئینگ در به انجام رساندن قرارداد خود با ایران، این کشور را به سوی فروشندگانی غیر آمریکایی سوق داده است.

رسانه‌های آمریکایی امروز گزارش دادند که ایران تفاهم‌نامه‌ای با روسیه امضا کرده است تا ۴۰ هواپیمای سوخوی سوپرجت۱۰۰ را خریداری کند و اولین ورژن از این هواپیماها را در ۲۰۲۲ دریافت خواهد کرد. برای جلوگیری از نیاز به مجوز کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا، شرکت روسی، نسبت قطعات آمریکایی هواپیماهای خود را پایین‌تر از ۱۰ درصد نگاه داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا