اقتصاداهم اخباربازاربانک، بیمه و بورس

به رهبری پیشنهاد کردیم یورو جایگزین دلار شود

به گزارش تولید آنلاین به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران ، امروز ولی‌اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد و درباره وضعیت بازار ارز گفت: «من پیشنهادی را با حضرت آقا مطرح کردم که یورو در مبادلات ارزی جایگزین دلار شود چرا که دلار نقشی در مبادلات خارجی ما ندارد و ایشان هم از این موضوع استقبال کردند.»

او با بیان اینکه «نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار برای مسافران، بیماران و دانشجویان قابل دریافت است» گفت: «با این تفسیر دیگر نرخ مبادله‌ای نداریم و توزیع دلار هم از طریق صرافی‌ها انجام خواهد شد.»

رئیس کل بانک مرکزی همچنین بر لزوم تعیین ضوابط سختگیرانه‌تر برای دریافت مجوز صرافی‌ها نیز تاکید کرد و گفت: «دیشب در جلسه‌ای طولانی در ستاد اقتصادی دولت که با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد، تصمیماتی گرفته شد که کلیات آن اعلام شد و جزییات آن امروز بازتر می‌شود. بر این اساس مبنای ارزش گذاری دلار همان ۴۲۰۰ تومان خواهد بود.»

او ثبات بازار، کنترل تورم و روند کاهنده آن را از دستاوردهای مهم دولت‌های یازدهم و دوازدهم عنوان کرد: «دو سال است که نرخ تورم تک رقمی مانده و رشد اقتصادی هم در دوسال اخیر وضع مثبتی داشته است. ما حجم بالای نقدینگی در کشور را داریم که اثر آن تا این لحظه در بازارها کنترل شده بود اما عوامل غیر اقتصادی انتظارات و عدم اطمینان نسبت به آینده به طرق مختلف به مشکلات دامن زد.»

سیف گفت: «دشمنان ما هم بیکار ننشسته‌اند و با التهاب آفرینی بین‌المللی تلاش می‌کنند اقتصاد ما را دچار التهاب و عدم تعادل کنند. در واقع التهابات بین‌المللی و برخی محدودیت‌ها در این شرایط بی تأثیر نیست. وگرنه ما منابع ارزی کافی داریم اما بزرگترین عاملی که اجازه نداد پیش بینی ما در دو ماهه آخر سال گذشته محقق شود، تشدید این التهابات بود.»

رئیس کل بانک مرکزی افزود: «یکی از مشکلات ما این است که مسافران مسئله اسکناس دارند و امکان استفاده از کارتهای بین‌المللی را ندارند. بنابراین اسکناس لازم برای سفرهای آنها باید تأمین شود.»

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد ما در شرایط عادی نیستیم و دشمنان ما توطئه‌های خود را ادامه می‌دهند، تصمیم ما این است که همه امکانات در خدمت تأمین نیازهای واقعی اقتصاد کشور قرار بگیرد البته در یک فضای شفاف و یک افقی که اشراف کامل بانک مرکزی بر همه ابعاد داشته و مانور تصمیم‌گیری داشته باشد.

به گفته سیف ما نباید اجازه دهیم که اقتصاد ما این منابع عظیم ارزی کشور که صرف واردات کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه کارخانجات می‌شود تحت تأثیر این علامت بسیار غلط اقتصادی قرار بگیرد، باید تصمیم گرفته شده و التهابات پایان یابد، ما سال گذشته بسته‌ای را که اجرا کردیم برخی تصمیمات اقتصاددانان بوده و اجزای آن را تأیید می کردند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: «باید در این فضا تصمیم بگیریم که تسلط خود را بر شرایط ارز کشور محرز کرده و وضعیت را به دست بگیریم و در نتیجه متناسب با فضایی که برای ما پیش می‌آید از حیث گشایش‌ها و یا محدودیت‌هایی که پیش رو داریم بتوانیم انعطاف‌پذیر بوده و با سرعت واکنش نشان دهیم. »

او تصریح کرد: «بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده تعادل لازم در منابع و مصارف ارزی کشور وجود دارد، در این فضا نباید نرخ ارز این نوسانات را داشته باشد از این رو جای پاهایی دیده می‌شود که حتی کشورهای اطراف ما از جمله امارات و عربستان نیز در نوسانات بی‌تقصیر نیستند. »

به گفته سیف، متأسفانه بازار دوبی به گونه‌ای شده که هر روز علیه اقتصاد ما تلاش می‌کند، ما باید آرامش خود را حفظ کرده و اجازه ندهیم که دشمنان بر برهم زدن اقتصاد ما امید ببندند. در این مدت که بین منابع و مصارف تعادل وجود دارد و ۴ هزار و ۲۰۰ تومان مبنای بسیار منطقی برای این کار است و با شاخص‌های اقتصادی تطبیق دارد قرار نیست این رقم ثابت بماند تا باز اشتباهات گذشته تکرار شود.

او افزود: «قرار است نرخ ارز متناسب با متغیرهای اقتصادی حرکت کند از این رو ممکن است در طول سال ۵ الی۶ درصد نیز نوسان داشته باشد که این اشکالی نداشته و در همه دنیا نیز این وضعیت را دارد. آنچه که اهمیت دارد این است که ما اکنون در رابطه با نوع تخصیص ارز و تأمین ارز برای ورود کالاهای اساسی اولویت‌گذاری کرده و طبقه‌بندی در راستای کالاهای صادراتی نیز صورت بگیرد. »

او تاکید کرد: «باید متناسب با توان ارزی کشور نسبت به واردات کالاهای اساسی اقدام کنیم در غیر این صورت باید تدابیر ویژه صورت گیرد. متأسفانه اقلامی به صورت قاچاق وارد کشور می شود که حیف منابع ارزی کشور است که سهم این نوع واردات شود از این رو باید تشدید نظارت‌ها صورت گیرد تا منابع بی‌حساب و کتاب از کشور خارج نشود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا