صادرات و وارداتکشاورزی و صنایع غذایی

به جای حمایت از تولیدکنندگان واقعی از واردکنندگان غیرواقعی حمایت می‌کنیم

به گزارش تولید آنلاین ، علی وقفچی در گفت‌وگویی در خصوص معاف شدن واردات انواع چای از پرداخت عوارض، بیان کرد: نمی‌دانم چه سیاست‌هایی در پشت پرده تولید کشور بخصوص در بخش کشاورزی وجود دارد و اکنون نیز یکی از دلایل استیضاح وزیر، عدم شفاف‌سازی مسائل است. امروز چای چایکاران بر روی دست‌شان مانده است و متاسفانه واردات صورت می‌گیرد. ما در کشور ظرفیت بالایی برای تولید چای داریم. ما باید قطب صادرات چای باشیم چرا که در خیلی از دامنه‌های شمال کشور بدون کوچک‌ترین آبیاری این محصول رشد می‌کند اما متاسفانه با بی‌رحمی تمام شاهد واردات این محصول هستیم. در سایر محصولات تولیدی نیز این امر دیده می‌شود به عنوان مثال در صنعت نیز در بخش کشاورزی این امر قابل رویت است.

وی در ادامه گفت: در بخش‌هایی که ظرفیت تولید در داخل کشور وجود دارد نباید شاهد واردات چندین برابر باشیم. این امر به اشتغال و خودکفایی تولید داخل ضربه می‌زند و باعث می‌شود که اشتغال و خودکفایی تعطیل شود و همچنین رانت بزرگی را نیز ایجاد می‌کند. از نظر من مشکلاتی که امروز شاهد آن هستیم سرمنشاء آن رانتی است که ایجاد شده است اما متاسفانه برخلاف همه بدیهات باز هم به سراغ واردات می‌رویم.

نماینده مردم زنجان در مجلس گفت: امسال متاسفانه در بحث شکر نیز پیش‌بینی شده تا تعرفه آن به صفر برسد. این امر یعنی شما به هر طریقی می‌توانید شکر را بدون پرداخت عوارض وارد کشور کنید که منجر به ورشکستگی کارخانجات و افرادی که نیشکرکار هستند، می‌شود. نمی‌دانم تا کجا باید این روند پیش برود.

وقفچی خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل همت سه قوه لازم است که متاسفانه این همت ضعیف است. قوه قضاییه به دلیل عدم قاطعیت در برخورد ضعیف عمل می‌کند و مجلس نیز نظارت کافی بر روی این مساله را ندارد. متاسفانه امروز به جای حمایت از تولیدکنندگان واقعی از واردکنندگان غیرواقعی حمایت می‌کنیم. ما به واردات نیازمندیم و طبیعتا هر کشوری به واردات نیاز دارد اما اینکه چه محصولی را وارد کنیم مهم است. ما متاسفانه محصولاتی را وارد می‌کنیم که ظرفیت تولید آنها در داخل وجود دارد.

وی افزود: این امر با اقتصاد مقاومتی در تضاد است. من برداشتم این است که ما با این کار خودمان را به هلاکت می‌رسانیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا