تجارت

بهبود زیرساخت‌ها، لازمه افزایش تجارت ایران با کشورهای همسایه

تجارت از مولفه‌هایی است که رشد و توسعه اقتصادی کشورها را تعریف می‌کند زیرا با واردات کالا هر کشور نیاز داخلی خود را تامین کرده و با صادرات محصولات تولیدی در بازارهای بین‌المللی جایگاهی را برای خود به دست می‌آورد که به بهبود اقتصادی می‌انجامد.

طی روزهای گذشته سید ابراهیم رئیسی، رییس دولت سیزدهم نیز در سخنرانی‌ها و دیدارهای خود با مقامات کشورها بر افزایش تجارت با کشورهای همسایه تاکید کرد و این موضوع را از اولویت‌های کاری دولت جدید عنوان کرد.

بر همین اساس، «هادی تیزهوش تابان» در گفت و گو با خبرنگار با بیان اینکه در جهان برای تسهیل تجارت، بیشترین مبادلات با کشورهای همسایه انجام می‌شود، اظهار داشت: تجارت با کشورهای هم مرز فاصله حمل کالا را کوتاه‌تر و زمان آن را کاهش می‌دهد.

وی افزود: این روند موجب کاهش هزینه‌های تجاری و در نتیجه عرضه ارزان‌تر محصولات تجاری به بازارها می‌شود.

تیزهوش تابان با بیان اینکه ایران نیز از جهان مستثنی نیست، تاکید کرد: همسایگان توانمندی و نیازهای یکدیگر را می‌شناسند و می‌توانند در راستای تامین و تهاتر گام بردارند.

وی خاطرنشان کرد: ایران از کشورهایی است که با همسایگان خود ارتباط خوبی دارد و می‌تواند از این شرایط جهت افزایش تجارت و توسعه صادرات خود بهره مند شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه تاکید کرد: برنامه‌ریزی دقیق کشتیرانی و هواپیمایی و کاهش صدور بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های تجاری از عواملی است که می‌تواند مبادلات را تسهیلی و به بهبود زیرساخت‌ها کمک کند.

وی تصریح کرد: کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی ظرفیت بسیار بالایی برای صادرات دارند و ایران می‌تواند بسیاری از نیازهای این کشورها را رفع کند اما برای سرانجام رسیدن این مهم در توسعه صادرات نیاز به تعهد، دور اندیشی و به روز رسانی تصمیمات داریم.

وی خاطرنشان کرد: ممنوع کردن صادرات برخی کالاها بدون اعلام قبلی موجب ایجاد بی‌اعتمادی شرکت‌های خارجی به صادرکنندگان داخلی می‌شود که خود یک مانع برای توسعه تجارت محسوب می‌شود.

در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰، ایران ۲۵۸ میلیون دلار کالا به اوراسیا صادر و ۳۴۷ میلیون دلار نیز از این کشورها وارد کرده است.

روسیه در میان شرکای اصلی در اوراسیا، همچنان بالاترین سهم را به خود اختصاص داده است و ۱۳۵ میلیون دلار از کل صادرات خود به اوراسیا را به روسیه انجام داده و پس از آن ارمنستان با ۶۰، قزاقستان با ۳۸، قرقیزستان با ۱۸ و بلاروس با پنج میلیون دلار قرار دارند.

بررسی اقلام صادراتی ایران به روسیه و سایر کشورهای اوراسیا نشان می‌دهد که میوه‌های خوراکی با ۹۵ میلیون دلار بیشترین سهم را داشته‌اند و در این بین پسته ایرانی با پوست تازه پرطرفدارترین کالا بوده است. مواد پلاستیکی، سبزیجات، چدن، آهن و فولاد نیز دیگر اقلام صادراتی ایران به اوراسیا را تشکیل می‌دهند.

در مقابل چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی بالاترین میزان واردات ایران را تشکیل داده‌اند و پس از آن غلات، چوب، سبزیجات و محصولات شیمیایی معدنی اصلی‌ترین کالاهای وارداتی ایران از اوراسیا را شامل می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا