اقتصاد

برگزاری آنلاین مجامع تعاونی‌ها با هدف مبارزه با فساد

«محمد کبیری» روز دوشنبه درخصوص دستاوردهای معاونت تعاون، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال ۹۹ که به عنوان «جهش تولید» نامگذاری شد سه رویکرد اصلی بخش تعاون در دوره جدید را با برنامه‌های متنوعی در حوزه نوآوری، توسعه شفافیت و دولت الکترونیک و حمایت از تعاونی‌های اشتغالزا به صورت هدفمند دنبال کردیم.

وی بیان داشت: در حوزه توسعه نوآوری در سال گذشته در مجموع ۱۱ مرکز نوآوری و توسعه تعاون در سراسر کشور افتتاح شد. همچنین مرکز ملی نوآوری و توسعه تعاون ایران (منتا) با حضور معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری، روسای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افتتاح شد.

معاون وزیر تعاون گفت: تفاهم‌نامه‌ای نیز با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد خط اعتباری ۳۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه بازار و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و نوبنیان که در قالب تعاونی امضا کردیم.

وی افزود: با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی، خط اعتباری ۱۲ درصدی برای تعاونی‌های دانش بنیان ایجاد کردیم تا تعاونی‌ها به صورت آنلاین از طریق بانک توسعه تعاون درخواست وام خود را ارائه دهند و تسهیلات دریافت کنند.

کبیری راه‌اندازی پنجره خدمات فیزیکی بخش تعاون را اقدام دیگر معاونت متبوع دانست و گفت: در مرکز ملی نوآوری و توسعه تعاونی برای اولین بار پنجره خدمات فیزیکی بخش تعاون راه‌اندازی شد که ۱۰ خدمت را ارائه می‌کند و نمایندگان سازمان امور مالیاتی، تامین اجتماعی، شعبه ویژه بانک توسعه تعاون، نمایندگانی از صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و پیشخوان دولت مشاوره‌هایی در حوزه حقوقی و کسب و کار در این پنجره واحد ارائه می‌شود و بنا داریم در سال ۱۴۰۰ این پنجره‌های واحد را در کنار مرکز نوآوری در سطح کشور ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: در مرکز نوآوری، برنامه‌هایی نیز برای ارتباط گیری نخبگان دانشگاهی از طریق تشکیل اندیشکده تعاون با جامعه تعاونگران برای رفع چالش‌های آنها و ارائه راه‌حل های مدرن و به روز داشتیم و هم اکنون شتابدهنده در مرکز نوآوری در حوزه کشاورزی، صادرات و آموزش مستقر شده است و یک شبکه نخبگانی در سراسر کشور با دانشگاه‌های مختلف ایجاد کردیم و پژوهش‌های عملیاتی متناسب با چالش‌های پیش روی تعاون انجام می‌دهند و تا کنون ۴۲ پژوهش عملیاتی تولید شده است.

معاون وزیر درباره اقدامات انجام شده در زمینه توسعه شفافیت و دولت الکترونیک، گفت: فاز دوم سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون را راه‌اندازی کردیم و هم اکنون در صدد هستیم سامانه جامع تا پایان سال با همکاری قوه قضائیه به سامانه ثبت شرکت‌ها متصل شود تا از این پس نیاز نباشد هموطنان برای تشکیل تعاونی به وزارت تعاون و سامانه ثبت شرکت مراجعه کنند و این زمان لازم برای تشکیل تعاونی را کاهش خواهد داد.

وی گفت: در سال ۹۹ برای اولین بار مجمع آنلاین تعاونی‌ها را در شهریور ماه برگزار کردیم که به دلیل اینکه اتاق تعاون نظراتی داشت دست نگه داشتیم و از آغاز اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، تمام تعاونی‌ها از بستر فراهم شده برای برگزاری مجامع استفاده کنند. برگزاری مجامع آنلاین تعاونی‌ها یکی از بزرگ‌ترین دستاورد مهم تعاونی دولت تدبیر و امید برای مبارزه با فساد و کسانی است که می‌خواهند از ظرفیت قانونی به جای حسن استفاده، سوء‌استفاده کنند.

کبیری بیان داشت: مقرر شد سامانه جامع و هوشمند را به سامانه ۱۱ دستگاه متصل کنیم و هم اکنون به سه چهار دستگاه متصل شدیم، این منجر به این خواهد شد که سامانه جامع یک بانک اطلاعاتی با دیتای غیرمخدوش باشد چرا که تا کنون اطلاعات شفافی نداشتیم. این اطلاعات برای سیاستگذاری جدید کمک خواهد کرد و بانک‌ اطلااتی جدید برای بانک توسعه تعاون ایجاد کنیم و نتیجه این اقدام این است که سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور احصا شود.

وی درباره اقدام دیگر معاونت تعاون وزارت تعاون گفت: حوزه دیگر فعالیت معاونت تعاون وزارت تعاون حمایت از تعاونی‌های اشتغالزا در سال ۹۹ بود که خطوط اعتباری مختلفی را در جهت حمایت از تعاونی‌ها داریم و سال ۹۹ عملیاتی شد.

معاون وزیر افزود: خطوط اعتباری برای تعاونی‌های کشاورزی، صنعتی و گردشگری از محل تبصره ۱۸ و ماده ۵۲ تقدیم تعاونی‌ها کردیم. همینطور خطوط اعتباری جداگانه‌ای برای تعاونی مسکن به میزان هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان توسط بانک توسعه تعاون ایجاد شد برای تکمیل و توسعه تعاون مسکن به خصوص با اولویت تعاون مسکن کارگری افتتاح شد.

وی ادامه داد: خط اعتباری ویژه‌ای نیز برای تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستان در سراسر کشور توسط بانک توسعه تعاون ایجاد شد، خط اعتباری با کمک صندوق کارآفرینی امید و معاونت توسعه اشتغال برای توسعه بازار تعاونی‌ها با نرخ ۸ تا ۱۲ درصد در اختیار تعاونی‌ها قرار گرفت.

کبیری گفت: خط اعتباری با نرخ ۱۲ درصد سرمایه‌ در گردش دو ساله برای حمایت از تعاونی‌هایی که در راستای حمایت از تعاونی‌ها محصولاتی را تولید می‌کنند در اختیار تعاونگران قرار گرفت.

وی ادامه داد: بانک توسعه تعاون در سال ۹۹ نزدیک به ۲۱ هزار میلیارد تومان به تعاونی‌ها در حوزه‌های مختلف پرداخت کرده است و این عدد در سال ۹۶ برابر ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود و در دو سال گذشته بیش از سه برابر در حوزه تسهیلات دهی توسط این بانک رشد داشته است.

معاون وزیر گفت: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری هم توانست سقف صدور ضمانتنامه را برای تعاونی‌ها ۷۵ درصد در سال ۹۹ افزایش یافت و تعاونگران می‌توانند از آن استفاده کنند.

برنامه‌های سال ۱۴۰۰

وی درباره برنامه‌های معاونت تعاون وزارت تعاون در سال آینده نیز گفت: با تقویت بانک توسعه تعاون که در بودجه سال آینده که مصوب شد هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داشته باشد در نظر داریم به تشکیل و توسعه زنجیره‌های تعاونی با کمک بنگاه‌های پیشران کسب و کارهای کوچک مقیاس و متوسط را توسعه دهیم و محصولات را به بازار نهایی سوق دهیم.

کبیری گفت: در سال ۹۹ طرح نوین مسکنی نیز داشتیم که در سال ۱۴۰۰ عملیاتی می‌شود و یک خط اعتباری در اختیار تعاونی‌ مسکن قرار می‌گیرد که اگر انواع تعاونی‌ها نتوانستند سهم خود را به موقع پرداخت کنند بانک کمک می‌کند و اجازه نمی‌دهد که پروژه به دلیل عدم پرداخت اعتبار متوقف شود و خطوط اعتباری که از صندوق توسعه ملی تفاهم کردیم برای حمایت از اشتغال تعاونی‌ها که بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مشغول کار هستند حمایت کنیم.

وی ادامه داد: آخرین اقدامی که در سال ۱۴۰۰ دنبال می‌کنیم توسعه سامانه جامع هوشمند بخش تعاون با همکاری قوه قضائیه است.

به گفته معاون وزیر تعاون هم اکنون ۹۵ هزار تعاونی فعال در کشور داریم که ۱.۷ میلیون نفر در قالب‌های مختلف فعالیت می‌کنند و ۵۲ درصد تعاونی ها در حوزه تولیدی فعالیت می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا