صادرات و وارداتصنعت و معدن

برنامه‌های توسعه ساخت داخل اعلام شد

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه های توسعه ساخت داخل در این وزارتخانه را در پنج محور تشریح کرد.

به گزارش تولیدآنلاین به نقل از شاتا، فرشاد مقیمی با اشاره به برنامه توسعه ساخت داخل در سال ۱۳۹۸ گفت: برنامه ریزی و اجرای زیرساخت های مورد نیاز اجرای قانون جدید حداکثر استفاده توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی محور نخست توسعه ساخت داخل است.

او ادامه داد: داخلی سازی کالاهای خارجی پر مصرف و با ارزش افزوده بالا، مدیریت واردات کالاهای خارجی، پیگیری بهبود کیفیت کالاهای داخلی، ترویج مصرف کالاها و خدمات داخلی، از دیگر محورهای توسعه و تعمیق ساخت داخل است.

او با اشاره به اجرای محور برنامه ریزی و اجرای زیرساخت های مورد نیاز اجرای قانون جدید حداکثر استفاده توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی گفت: بنا به تکلیف قانون مبنی بر ملزم شدن وزارت صنعت، معدن و تجارت برای طراحی سامانه ای به منظور ثبت فهرست توانمندی های تولیدی و خدماتی کشور و نیازمندی های خارجی دستگاه ها سامانهwww.tavaniran.ir به زودی رونمایی می شود.

درج اطلاعات تولیدات داخلی در سامانه

او توضیح داد: هماهنگی و برقراری سازوکار بررسی اعتراض تشکل های تخصصی به تعیین استانداردهای غیرمتعارف توسط دستگاههای اجرایی از طریق سازمان ملی استاندارد و تشکیل دبیرخانه هیئت نظارت بر اجرای قانون ازجمله برنامه های زیرساختی این قانون است.

معاون امور صنایع درباره برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت درمورد داخلی سازی کالاهای خارجی پرمصرف و با ارزبری بالا گفت: در این زمینه براساس قانون حداکثری تعیین کالاهای مشمول، بررسی امکان پذیری تولید و هماهنگی جهت تولید انجام شده است.

او همچین گفت: تلاش ویژه در جهت توسعه شرکت های خدمات مهندسی و شرکت های طراحی و ساخت به منظور توسعه فناوری و انتقال دانش فنی و ساماندهی فهرست تامین کنندگان (Vendor List) دستگاه ها جهت مشارکت حداکثری در تولید داخلی از دیگر اقدامات است.

اجرای طرح جایگزینی کالاهای مصرفی با دوام فرسوده

مقیمی همچنین از افزایش تولید داخلی در پروژه های خاص مانند تعمیق خودروهای پر تیراژ، واگن های مسافری، شناورهای متوسط به بالا و همچنین تکمیل پروژه های تولیدی که محصول مشابه آنها در حال حاضر به کشور وارد می شوند را از جمله برنامه های داخلی سازی معرفی کرد.
او همچنین گفت: پیگیری اجرای طرح جایگزین کردن کالاهای مصرفی با دوام فرسوده با محصولات جدید با اعمال روش های تشویقی و انگیزاننده از دیگر برنامه های داخلی سازی کالاهای خارجی پرمصرف است.

مدیریت واردات کالاها

مقیمی مدیریت واردات را از دیگر محورهای برنامه ساخت داخل عنوان کرد و گفت: در این راستا قانون حداکثر از سوی دستگاه های مشمول قانون، اجرای قانون حداکثر در خریدهای دولتی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستادیران) و همچنین اجرای ساخت داخل کالاها و خدمات در پروژه های دولتی و پیگیری اعمال آن در دستور کار قرار دارد.

بازنگری تفصیلی مقررات صادرات و واردات

او به اعمال ممنوعیت (واردات کالاهایی که به میزان کافی و با کیفیت مناسب در داخل کشور تولید می شود اشاره کرد و گفت: بازنگری تفصیلی مقررات صادرات و واردات و تعرفه گمرکی کالاها در جهت حمایت از تولیدات داخلی از دیگر برنامه های ساخت داخل در مدیریت واردات است.
معاون امور صنایع در خصوص محور بهبود کیفیت کالاهای داخلی گفت: در این خصوص نظارت دقیقی بر انجام آیین نامه های رعایت حقوق مصرف کنندکان (عمومی و خودرو)، و همچنین تعریف سازوکار صلاحیت سنجی فناوری تولید کالا و خدمات (از جمله دانش فنی) و اعمال آن، هستیم.
او ادامه داد: درحال حاضر می خواهیم انواع بنگاه های اقتصادی را رتبه بنید کینم و به دین منظور شیوه نامه آن را در حال تدوین با رعایت اولویت ها هستیم.

مقییمی همچین از تصویب و ارائه مشوق های لازم جهت ایجاد و توسعه مراکزR&D در واحدهای صنعتی خبرداد.

اجرای برنامه های آموزشی ترویج مصرف کالا

مقیمی ترویج مصرف کالاها و خدمات داخلی را از محوری ترین برنامه های ساخت داخل قلمداد کرد و گفت: در این زمینه تهیه و اجرای برنامه های تبلیغی و ترویجی، ترویج مصرف کالاهای ایرانی از طریق عرضه کنندگان، توسعه هدفمند تخفیف های موثر برای تبلیغ کالاهای داخلی در رسانه ها، در دستور کار قرار دارد.

او فعال سازی کمیسیون ساماندهی تبلیغات کالاهای داخلی، تهیه و اجرای برنامه های آموزشی ترویج مصرف کالا و خدمات ایرانی در مدارس، دانشگاه ها، مساجد را از دیگر برنامه ها این محور عنوان کرد.
او گفت: توجیه شرکت های پیمانکاری عمومی (EPC) و شرکت های مشاور جهت حمایت از تولیدات داخلی از برنامه های ترویجی و تبلیغی ساخت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا