صنایع معدنی

برنامه‌ریزی برای افزایش ۳ برابری سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی

«فرید دهقانی» امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی با اشاره به افزایش سرمایه صندوق از ۱۴۶ میلیارد تومان به ۵۰۰ میلیارد تومان، خاطرنشان‌کرد: این مهم، افزایش اعتبار صندوق نزد بانک‌های عامل را به دنبال داشت.

وی گفت: امسال قصد داریم با توجه به نرخ ارز، تورم و بالا رفتن هزینه‌های معدن‌کاری، این عدد را به یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم و به همین منظور مصوبه‌های ابتدایی را ثبت کرده و در حال تدوین گزارش حسابرسی آن هستیم.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌ فعالیت‌های معدنی معتقد است: حتی اگر این افزایش سرمایه محقق شود، ظرفیت‌های بخش معدن به‌گونه‌ای است که پاسخ‌گوی نیازها نخواهد بود.

دهقانی با اشاره به عملکرد سال ۹۹ این صندوق، افزود: پارسال با وجود پاندمی کرونا و افت محسوس فعالیت‌ها و کسب و کارها، این صندوق عملکرد مناسبی در اعظای ضمانت‌نامه‌ها و انجام بازدیدهای نظارتی بدون تاخیر داشت.

وی بیان‌داشت: سال گذشته توانستیم رشد ۵۶ درصدی در صدور بیمه‌نامه به ثبت برسانیم، همچنین افزون بر یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بیمه‌نامه آماده صدور و با مصوبه بانک و صندوق داشتیم.

یارانه ۴ درصدی برای استفاده‌کنندگان از ماشین‌آلات داخلی

این مسوول تصریح‌کرد: به‌منظور سوق دادن معدن‌کاران به استفاده از ماشین‌آلات تولید داخل، یارانه سود چهار درصدی با مصوبه ایمیدرو در نظر گرفته شده تا هزینه مالی استفاده از این ماشین‌آلات برای معدن‌کاران کاهش یابد.

دهقانی اضافه‌کرد: هر یک از فعالان بخش معدن، در صورتی که پیش‌فاکتور از تولیدکنندگان داخلی ماشین‌آلات معدنی برای صندوق بیاورند، از چهار درصد یارانه سود تسهیلات بهره‌مند خواهند شد.

وی اظهار داشت: علاوه بر آن، یارانه ۲ درصدی برای تسهیلات استارتاپ‌ها و نیز «معدن‌کاری سبز» که یکی از ارکان توسعه کشورها محسوب می‌شود، در نظر گرفته شده است.

معدن‌کاری سبز به‌عنوان یک رویکرد معتدل در قبال مشکلات صنعتِ معدن معرفی می‌شود، چارچوبی که با ایجاد ساختاری پایدار زمینه را برای تحقق مبانی توسعه پایدار در صنعت معدن فراهم می‌کند به‌گونه‌ای که بهترین شرایط از نظر اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی در صنعت معدن حاکم شود.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌ فعالیت‌های معدنی، به ضعف بخش اکتشافات (برخلاف بخش فرآوری و استخراج) و ناتوانایی در استفاده از منابع داخلی اشاره کرد و افزود: در این حوزه نیازمند حمایت از شرکت‌های اکتشافی از طریق صندوق و از محل منابع داخلی هستیم.

وی، ماشین‌آلات و تجهیزات فرآوری را جزو سرمایه‌های معدنی برشمرد و گفت: صندوق با صدور بیمه‌نامه‌های اعتباری، اقدام به وثیقه‌گذاری می‌کند و از این طریق، مشکل وثیقه‌گذاری معادن نزد بانک‌ها رفع شده است.

سال گذشته در مجموع ۴۰ ضمانت‌نامه و بیمه‌نامه به ارزش چهار هزار و ۷۸۶ میلیارد ریال از سوی این صندوق صادر شد که سهم ضمانت‌نامه ها (بیمه‌های اعتباری بهره‌برداری) ۳۱ فقره به ارزش چهار هزار و ۷۴۴ میلیارد ریال و سهم بیمه‌نامه سرمایه‌گذاری ۹ فقره به ارزش ۴۲ میلیارد ریال بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا