اقتصادفن آوری و ارتباطاتورزش

برداشت ماهی ۲ میلیارد تومان از جیب مردم به حساب سامانه تعطیل شده فوتبال/ پاسخ وزیر به ابهامات وس (خدمات ارزش افزوده)

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برآورد ما نشان می‌دهد که تقریبا ماهی ۲ میلیارد تومان از جیب مردم به حساب اپراتور همراه اول کشور در غالب حمایت از تیم ملی فوتبال واریز می‌شود در حالی که سامانه فوتبال ۳۰۹۰* سه سال پیش تعطیل شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه بازدید از شتاب ‌دهنده کودک آنلاین درباره حاشیه‌های به وجود آمده در بازار وس (خدمات ارزش افزوده) اظهار کرد: بیش از سه سال است که اپراتور موبایل اول کشور طرح حمایت مالی خود از تیم ملی فوتبال را به پایان رسانده اما همچنان از جیب مردم به حساب این اپراتور پول واریز می‌شود.

وی ادامه داد: برآورد ما نشان می‌دهد که تقریبا ماهی ۲ میلیارد تومان از جیب مردم به حساب اپراتور موبایل اول کشور در غالب حمایت از تیم ملی فوتبال واریز می‌شود.

آذری جهرمی با اشاره به جو منفی که علیه وی در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی آغاز شده است، گفت: به رغم تمام مباحث پیش آمده درباره ارزش افزوده، من جلوی این کار را می‌گیرم چراکه فردای قیامت نمی‌توانم پاسخگوی حقوق مردمی باشم که بر گردنم است.

وی اضافه کرد: حالا باز این رسانه‌ها فردا در فضای مجازی شروع به فحش دادن به جهرمی کنند و مباحثی مثل رفتن من با هواپیمای شخصی را مطرح کنند.

وی با رد این ادعا که خودتان آغازکننده ایده وس بودید و حالا به دنبال پایان دادن به آن هستید، گفت: مستندی در این مورد وجود ندارد و اگر کسی می‌گوید که ایده وس برای من است، سند ارائه کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: البته خدمات ارزش افزوده در حوزه موبایلی با مجوز از نهادهای مختلف انجام می‌شود اما راه‌های درآمدزایی آنها از نظر ما غیرقانونی است.

آذری جهرمی یادآور شد: تمامی فعالیت‌های مربوط به ارزش افزوده در این حوزه غیرقانونی نیست اما شکل درآمدزایی برخی از اپراتورها در قانون توجیه ندارد.

وی از پیگیری این موضوع از طریق سازمان تنظیم مقررات خبر داد و گفت: از همکاران خود در سازمان تنظیم مقررات خواستم تا برای پایان دادن به مقررات وس شفاف‌سازی انجام شود و در این زمینه حتما لیست شرکت‌هایی که از این طریق درآمد غیرقانونی دارند منتظر خواهد شد.

وزیر ارتباطات درباره شکل دسته‌بندی ارزش افزوده برای اپلیکیشن‌ها و اپراتورهای موبایلی توضیح داد: برخی شرکت‌ها فروش خود را از طریق خدمات ارزش افزوده موبایلی انجام می‌دهند که از نظر ما غیرقانونی نیست چرا که این امر به این دلیل است که جمع‌آوری هزینه فروش آنها از طریق نظام بانکی راحت نیست.

آذری جهرمی ادامه داد: به همین دلیل باید دسته‌بندی ارزش افزوده شفاف‌سازی شود چراکه در فضای غبارآلود نمی‌توان درباره شرکت‌ها و اپراتورها و اینکه کار آنها غیرقانونی است، تصمیم گرفت.

وی با تاکید بر اینکه مراحل قانونی مربوط به این موضوع در حال طی شدن است، گفت: ارزیابی ما نشان می‌دهد تعداد شرکت‌هایی که به صورت غیرقانونی از ارزش افزوده استفاده می‌کنند کم نیست و واکنش آنها در فضای مجازی ما را بیشتر از قبل برای تعطیلی این شرکت‌ها مصمم می‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از مثال‌های روشن در زمینه استفاده از ارزش افزوده غیرقانونی را برداشت ارزش افزوده توسط اپراتور همراه اول از جیب مردم به بهانه حمایت از تیم ملی دانست در حالی که این طرح سه سال پیش به پایان رسیده بود.

آذری جهرمی تاکید کرد: ۳۰۹۰* که مربوط به این طرح می‌شد، سه سال پیش غیرفعال شده اما برآورد ما نشان می‌دهد که همچنان ماهی ۲ میلیارد تومان از جیب مردم با این عنوان برداشت می‌شود.

وی با اشاره به نزدیکی اربعین و سفر تعداد زیادی از ایرانیان به عراق گفت: آنچه در اربعین اتفاق می‌افتد از نظر تعداد افراد زیادی که در یک زمان اندک در یک فضای محدود جمع می‌شوند بی‌نظیر است و در این خصوص پوشش ارتباطی نیاز به همکاری اپراتورهای عراقی با ایران دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: اپراتورهای عراقی برای رفع مشکلاتی که مربوط به کشور خودشان می‌شد زحمات زیادی کشیدند اما همچنان با وضعیت ایده‌آل فاصله داریم.

آذری جهرمی با بیان اینکه بازدید هفته گذشته همکاران ما از عراق نشان می‌دهد که اپراتورهای این کشور ظرفیت‌های خود را به دوبرابر افزایش داده‌اند، اظهار کرد: با این حال ممکن است با توجه به افزایش ۵۰ درصدی جمعیت حاضرین در عراق، ما با مشکل ارتباط موبایلی در این کشور روبه‌رو شویم.

وی ادامه داد: البته ما برای مرزها پیش‌بینی‌هایی را داشته‌ایم تا تمام این مسیر به اینترنت ۳G و ۴G و همچنین WiFi نیز در برخی از مناطق مرزی راه‌اندازی شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به زائرین و مسافران اربعین اطمینان خاطر داد که وزارت ارتباطات تمام تلاش برای به حداقل رسیدن مشکلات ارتباطی، موبایلی و اینترنت به کار خواهد بست.

آذری جهرمی در ادامه سخنان خود درباره برگزاری نمایشگاه تلکام و شایعاتی مبنی بر تعطیلی آن اظهار کرد: این که گفته می‌شود نمایشگاه تلکام به دلیل عدم حضور وزارت ارتباطات برگزار نمی‌شود صحبت ندارد. نمایشگاه تلکام یکی از کلیدی‌ترین نمایشگاه‌های کشور است که دستاوردهای بسیار بزرگی دارد.

وی ادامه داد: طی چهار سال گذشته وضعیت بازدید از نمایشگاه تلکام به نحوی است که بازدیدهای عمومی به حداقل رسیده و بیشتر شرکت‌های ارتباطی که به دنبال همکاری با یکدیگر هستند در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه ما نیز حتما در این نمایشگاه خواهیم بود، گفت: نگاه ما این است که به جای اینکه نمایشگاه تلکام را مانند نمایشگاه الکامپ برای بازدید عموم برگزار کنیم، فضای نمایشگاهی را ایجاد کنیم که شرکت‌های فعال در این حوزه امکان تبادل نظر و گفت‌وگوی تخصصی را با یکدیگر پیدا کنند.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه نمایشگاه تلکام با تاخیر ۴۵ روزه برگزار خواهد شد، گفت: تصمیم برای وقفه ۴۵ روزه با مشورت سندیکای مخابرات و انجمن تولیدکنندگان این حوزه بوده است و برگزاری تلکام در قالب جدید و با حضور وزارت ارتباطات انجام می‌شود.

وی در پایان سخنان خود درباره انتقاد وزارت صمت به تاخیر در برگزاری این نمایشگاه گفت: تلکام نمایشگاه تقویم‌دار است و ما انتقاد آنها را در این زمینه می‌پذیریم چراکه باید همکاران ما در سازمان تنظیم مقررات و دیگر سازمانها در این زمینه سریعتر عمل می‌کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا