اقتصاد بین المللاهم اخبار

بخش نفت و گاز، پایه همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه است

«بهروز ابطحی» عنوان کرد: روسیه همسایه دریایی ایران است و روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف از گذشته‌های بسیار دور وجود داشته و سابقه روابط دو کشور شاید به ۴ قرن برسد. ما قرابت فرهنگی بسیاری با مردم روسیه داریم به‌ویژه در بخش‌های جنوب غربی – حوزه قفقاز و بخش‌های شرقی (شمال قزاقستان) که از مناطق غنی و پیشرفته روسیه است، ارتباطات فرهنگی می‌تواند زمینه‌ساز گسترش روابط در سایر حوزه‌ها باشد.

وی افزود: وقوع انقلاب در ایران جریان روابط خارجی کشور را تغییر داد و دو کشور ایران و روسیه توانستند در حوزه‌های مختلف روابط خود را با شدت و ضعف ادامه دهند. از طرفی اعمال تحریم‌های غرب علیه ایران و روسیه تمایل دو کشور را به تقویت روابط اقتصادی و سیاسی افزایش داد و موجبات نزدیکی بیش از پیش دو کشور را فراهم کرد.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی یادآور شد: اینکه روابط اقتصادی ایران و روسیه در حد انتظار پیش نرفته، شاید به این دلیل است که بخش خصوصی ما آنچنان که باید روی روسیه متمرکز نشدند و در این سال‌ها به کار و تعامل اقتصادی با روسیه به طور جدی پرداخته نشده است. به نظر می‌رسد، شرکت‌های ایرانی از گذشته دارای یکسری بازارهای سنتی بودند که با آنها کار می‌کردند و همچنان نیز همان تعاملات گذشته را ادامه می‌دهند.

ابطحی با بیان اینکه شرکت‌ها و مراکز تجاری ما به سمت ظرفیت‌های گذشته که در بازار بوده، حرکت کرده‌اند، گفت: اما چنانچه بخواهیم با روسیه تعاملات و تبادلات اقتصادی داشته باشیم، ابتدا باید از کشور مقابل، توانایی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی آن کشور اطلاعات کافی را داشته باشیم.

ضرورت آموزش و مدیریت علمی در توسعه تعامل اقتصادی ایران و روسیه

استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه نیاز به شناخت کافی از شریک تجاری خود داریم، افزود: برای شناخت ظرفیت‌ها و توانایی یک اقتصاد باید از بعد آموزش وارد شویم و معتقدم باید دوره‌ای را تعریف کنیم که در این دوره، بازار کسب‌وکار روسیه و مدیریت اقتصاد این کشور در قالب برنامه‌ای تدوین و آموزش داده شود تا فعالان اقتصادی که قرار است با روسیه کار کنند، با گذراندن این دوره، از اطلاعات اساتیدی که فرهنگ، ظرفیت و توانایی روسیه را می‌شناسند، بهره بگیرند. به این معنی که برای شروع هر کاری باید ابتدا در رابطه با آن کار، دانش و اطلاعات کافی داشته باشیم و درنهایت، رایزنی‌ها و سفارت ایران در آن کشور نیز با هدف توسعه روابط اقتصادی باید فعال شوند.

وی بازار نفت و گاز را یک بازار بین‌المللی، بسیار بزرگ و با گرایش‌های اقتصادی و بازرگـانی دانسـت و گفت: متغیرهـای بسیاری بر این بازار تاثیرگذارند که همکاری ایران و روسیه در بخش بـازار نفت و انرژی و همـاهنگی بیشتر میان عرضه و تقاضا در سازمان‌های ابن المللی، می‌تواند به توسعه همکاری و روابط دو کشور در همه زمینه‌ها کمک کند.

ایران و روسیه دو اقتصاد کلان اوراسیا

ابطحی یادآور شد: ایران و روسیه به عنوان دو اقتصاد کلان اوراسیا، ظرفیت‌های بزرگی برای همکاری‌های اقتصادی دارند. در صورت گسترش همکاری‌ها، دو کشور قادرند در حوزه‌های علمی، تکنولوژیکی، صنعتی، ماشین‌آلات سنگین، نیروگاه‌سازی، مدرن‌سازی سیستم راه‌آهن و ساخت واگن‌های پیشرفته و نیز در مباحث انرژی و اکتشاف منابع زیرزمینی و معادن همکاری کنند و در شرایط تحریم ایران و روسیه از سوی غرب، همکاری‌های دو کشور اهمیت دوچندان خواهد داشت.

این کارشناس روابط بین‌الملل افزود: وقتی دو اقتصاد می‌خواهند با هم تعامل داشته باشند، باید تا حدودی مکمل هم باشند و نیازهای یکدیگر را تأمین کنند و از آنجا که دو کشور ایران و روسیه از بازیگران مهم و تأثیرگذار انرژی هستند، در بخش نفت و گاز اشتراکات اقتصادی بسیاری دارند و برای توسعه روابط پایدار، باید در جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری مکمل کار کنند.

کارشناسان معتقدند، سفر رئیس‌جمهوری ایران به مسکو در روزهای آتی، زمینه‌ساز تقویت همکاری‌ها و سرآغازی برای تحول در روابط دو کشور خواهد بود و مسیر را برای رفع موانع پیش روی توسعه و مناسبات دوجانبه هموارتر خواهد ساخت از این رو مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی از جمله محورهای مذاکرات آتی دکتر رئیسی و پوتین در مسکو عنوان شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا