بانک، بیمه و بورس

بخشنامه معافیت مالیاتی گواهی سپرده‌ کالایی به زودی ابلاغ می‌شود

به گزارش از پایگاه خبری بورس کالا، «جواد فلاح» با اشاره به معافیت‌های مالیاتی به عنوان یکی از موضوع‌های مهم در بحث گواهی سپرده کالایی پیوسته گفت: روال‌ و فرآیندهای قانونی این موضوع انجام شده است؛ به طوریکه پیش نویس مربوط به رفع ابهام‌های مالیاتی گواهی سپرده‌های کالایی در سازمان امور مالیاتی تهیه و به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار هم رسیده که امیدواریم به زودی بخشنامه آن هم ابلاغ ‌شود.

به گفته وی با ابلاغ بخشنامه مزبور، باید برخی تغییرات نیز از سوی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در سامانه‌های معاملاتی گواهی سپرده کالایی اتفاق بیافتد.

فلاح گفت: براساس رایزنی‌ها و برنامه‌ریزی صورت گرفته با شرکت‌های مختلف، قرار است به محض ابلاغ این بخشنامه و ایجاد زیرساخت سامانه‌ای توسط شرکت مدیریت فناوری بورس، معاملات پیوسته گواهی سپرده محصول‌های صنعتی، معدنی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی راه اندازی شود.

مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران یادآور شد: برخی شرکت‌ها نظیر شرکت معادن سرمک که فرآیند پذیرش را گذرانده بودند، تمایل داشتند که تا پیش از ابلاغ بخشنامه و آغاز معاملات پیوسته گواهی سپرده این کالاها، نمادشان فعال شود و متقاضیان قادر به ورود به معاملات سنگ آهن تولیدی این شرکت باشند.

وی گفت: افرادی که در این مدل اقدام به خرید سنگ آهن کنند، انبار سرمک متعهد شده که سنگ آهن آنان را با دریافت هزینه انبارداری نگهداری کند و نیازی نیست نظیر سیمان و شیشه حتما بعد از خرید، کالا را از انبار تحویل بگیرد.

به گفته فلاح، مدل ایده آلی که بورس کالا به دنبال آن است، شروع معاملات کالاها در قالب گواهی سپرده کالایی به صورت پیوسته است که این همان روند مهم توسعه بورس کالا و استقرار نظام انبارداری مطلوب در سراسر کشور است.

مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران تصریح کرد: در مدل یک بار معامله (ناپیوسته) که برای معامله محصول‌های سیمان، شیشه و میلگرد اعمال می‎‌شود، مشابه بازار فیزیکی علاقه‌مندان که بیشتر با نگاه مصرف کننده هستند در صورت تمایل به خرید می توانند خرید را انجام و کالا را تحویل بگیرند. البته در خصوص سنگ آهن سرمک و کاتد مس شرکت ملی مس ایران، انباردار متعهد شده است کالا را با دریافت هزینه انبارداری اعلام شده در اطلاعیه گشایش نماد تا سررسید نماد نگهداری کند.

وی در تشریح مزایای این شیوه معاملاتی گفت: مزیتی که معاملات گواهی سپرده یک بار معامله (ناپیوسته) سنگ‌آهن سرمک ایجاد می کند این است که افراد نیاز به دریافت کد بورس کالایی ندارند و با همان کد سهامداری قادر به خرید هستند. مزیت دیگر این است که انبار مکلف است کالا را تا زمان سررسید نگهداری کند.

فلاح ادامه داد: مزیت دیگر این ابزار برای عرضه‌کننده نیز بحث تضامین است. در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه کننده باید بیش از ۱۰۰ درصد ارزش کالا را نزد اتاق پایاپای تضمین تودیع کند، درحالی که در روش گواهی سپرده کالایی به دلیل نظارت بورس بر وجود کالای عرضه شده در انبارها، طبق مصوبات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق‌بهادار و تسویه وجوه، تضمین به ۲۰ درصد ارزش ظرفیت انبار کاهش می‌یابد.

مدیر بازارهای مالی بورس کالا تاکید کرد: اگرچه ماهیت معاملات گواهی سپرده کالایی ناپیوسته در این مدل با معاملات در بازار فیزیکی متفاوت نیست اما زمانی که به معاملات پیوسته تبدیل شود مزایای خود را بیش از پیش نشان می دهد، چراکه معاملات ثانویه گواهی سپرده کالایی مزیت معافیت صد درصدی مالیات بر درآمد دارد و همچنین اوراق قابل وثیقه گذاری نزد شبکه بانکی است و درنتیجه صاحب کالا قادر است به پشتوانه کالا تامین مالی انجام دهد. از سوی دیگر این امکان را فراهم می کند که افراد با نگاه سرمایه گذاری ورود کنند و در پرتفو دارایی های خود روی کالا هم سرمایه گذاری کنند و از تغییرات قیمت منتفع شوند.

وی با تاکید این نکته که گواهی سپرده ابزار تحویل در قراردادهای مشتقه به شمار می‌رود، اظهار کرد: از این رو گواهی سپرده این امکان را فراهم می‌کند که معاملات مشتقه کالاهایی که روی آن‎ها گواهی سپرده تعریف و ایجاد شده، راه‌اندازی شود. از سوی دیگر می‌توان با راه اندازی صندوق‌های کالایی، سرمایه های خُرد مردم را جذب و به وسیله این اوراق، سرمایه و به نوعی به تامین مالی شبکه بازرگانی کالایی کشور کمک کرد.

درخواست‌های جدید

فلاح در بخش پایانی صحبت‌های خود ضمن بیان این مطلب که شرکت‌های زیادی برای حضور در بازار گواهی سپرده کالایی به ویژه معاملات پیوسته اعلام آمادگی کرده اند، گفت: در جلسه اخیر کمیته پذیرش انبار درخواست‌هایی روی ورق، میلگرد و گندله ارایه شد و مورد بررسی و موافقت کمیته برای پذیرش قرار گرفت. در تمامی این موارد متقاضی پذیرش انبار به دنبال معاملات پیوسته است و در نتیجه مقرر شد مدارک و مستندات از این شرکت ها اخذ و بازرسی از انبارها صورت گرفته و انبار پذیرش شود و به محض ابلاغ بخشنامه معافیت مالیات بر ارزش افزوده و ایجاد زیرساخت سامانه‌ای توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، نمادها گشایش یافته و معاملات آن‌ها آغاز شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا